stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 230263
  • 09 بهمن 1399 - 13:02
0

کاهش صادرات چمدانی با کشورهای عضو CIS

کاهش صادرات چمدانی با کشورهای عضو CIS

معاون دفتر آمار و پردازش اطلاعات گمرکی در یادداشتی با اشاره به اهمیت صادرات از محل تجارت چمدانی برای مرزنشینان، این روند را در سال جاری به دلیل اثرات ناشی از بیماری کوید ۱۹ و تاثیرات مستقیم آن بر تجارتهای کوچک کاهشی دانست.

قلم | qalamna.ir :

در یادداشت آرزو غنیون آمده است: در کنار مبادلات تجاری ایران با کشورهای عضو CIS، تجارت محدود و کوچک دیگری نیز در گمرکهای مرزی مستقر در شمال، شمال شرق و شمال غرب کشور از طریق مرزنشینان این مناطق با مرزنشینان ساکن کشورهای فوق صورت می­ گیرد که محدود به اقلام کالایی خاصی بوده و به آن «تجارت چمدانی» اطلاق می ­شود که ارزش صادرات از طریق تجارت چمدانی، سهم اندکی از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص می­دهد. صادرات به این شیوه عمدتا از طریق ۱۱ گمرک مرزی با کشورهای CIS صورت می گیرد.

صادرات از محل تجارت چمدانی طی ۹ ماهه سال ۱۳۹۹

در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹، در حدود ۹۲۱ تن کالا به ارزش ۲ میلیون و ۴۷۸ هزار دلار به روش صادرات از محل تجارت چمدانی صورت پذیرفته است. این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن با ارقامی معادل ۷۴ هزار تن و با ارزش ۱۸۴ میلیون و ۳۸۳ هزار دلار ، حاکی از کاهشی معادل ۹۸ درصدی در هر دو شاخص وزنی و ارزشی است.

صادرات از محل تجارت چمدانی، طی ۹ ماهه سال‌های ۱۳۹۹ – ۱۳۹۸

۹ ماهه سال ۱۳۹۹ ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ ۹ ماهه سال ۱۳۹۸ ۹ ماهه سال ۱۳۹۸ درصد تغییرات درصد تغییرات
وزن(تن) ارزش (میلیون دلار) وزن(تن) ارزش (میلیون دلار) وزن ارزش
۹۲۲ ۲.۵ ۷۴۰۰۰

۱۸۴.۴

۹۸.۷- ۹۸.۶-

گفتنی است میزان صادرات از محل تجارت چمدانی در ۹ ماهه منتهی به آذر ماه سال جاری، حدود ۰.۰۱ درصد از ارزش کل صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص داده است. شایان ذکر است این تجارت در سنوات گذشته اگرچه سهم اندکی از کل صادرات غیر نفتی را شامل می شده، اما قطعا سهم بیشتری نسبت با آنچه در سال جاری با آن مواجه هستیم را رقم می زده است. کاهش حجم تجارت بین المللی به دلیل اثرات ناشی از بیماری کوید ۱۹ و تاثیرات مستقیم آن بر تجارتهای کوچک، همانند صادرات از محل تجارت چمدانی به خوبی مشهود است؛ بطوریکه حسب شرایط موجود در سال جاری،  تنها چهار گمرک از مجموع ۱۱ گمرک مذکور در این حوزه فعالیت داشته اند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.