stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 230177
  • 09 بهمن 1399 - 11:52
1
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان :

استفاده از منابع آبی برای توسعه آبزی‌پروری، هرمزگان را از واردات لارو بی‌نیاز می‌کند

استفاده از منابع آبی برای توسعه آبزی‌پروری، هرمزگان را از واردات لارو بی‌نیاز می‌کند
هرمزگان-مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با بیان اینکه کانال‌های آبیاری دشت میناب را به لوله‌های تحت فشار تبدیل می‌کنیم، گفت کانال‌های روباز آبیاری دشت میناب، فرصت مناسبی برای پرورش لارو ماهی یا میگو هستند. با انجام این طرح استان هرمزگان از واردات لارو آبزیان بی‌نیاز خواهد شد.
قلم | qalamna.ir :

هوشنگ ملایی در نشست تخصصی آبزی‌پروری در آب‌های داخلی که با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مدیرکل محیط زیست، معاون شیلات، رئیس خانه کشاورزی، نماینده نظام صنفی کشاورزی و نماینده نظام مهندسی در سالن جلسات شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان برگزار شد، اظهار کرد: استفاده از ظرفیت منابع آبی استان هرمزگان فرصتی مهم برای افزایش بهره‌وری مصرف آب و ایجاد پتانسیل اشتغال از طریق چاه‌‌هایی که تامین آب باغات را دارند محسوب می‌شود.

 وی ضمن تاکید بر ترسیم چارچوبی مشخص در بدو شروع این طرح، عنوان کرد: باید طرح‌ها را به تیپ‌بندی‌های مختلف تبدیل کنیم تا هزینه‌های کشاورزان برای اجرای این طرح به حداقل مقدار ممکن کاهش پیدا کند.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان تصریح کرد: نظام مهندسی با همکاری مرکز تحقیقات، طرح را به صورت فنی مورد بررسی قرار دهد و تیپ ‌های مختلف طرح بر اساس شرایط مختلف و ظرفیت‌های کشاورز ارائه شود.

 ملایی بیان داشت: طی ۲ هفته کمیته‌ای تخصصی متشکل از دستگاه‌های ذی‌الربط، دستورالعمل روند انجام طرح را مورد بررسی قرار خواهند داد.

 وی با ذکر این نکته که نباید فراموش شود هدف اصلی چاه‌ها، تامین آب مورد نیاز باغات است، خاطرنشان کرد: طرح ارائه شده نباید در ابعاد مصرف آب تغیری ایجاد کند؛ یعنی دبی آب ورودی و خروجی استخر تفاوت زیادی نداشته باشد.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان رودخانه‌های لب شور را از دیگر پتانسیل‌های مطرح شده در این طرح دانست و اذعان کرد: دامنه ای‌سی این رودخانه‌ها در اختیار مرکز تحقیقات قرار خواهد گرفت تا بررسی‌های لازم برای آغاز طرح انجام شود.

 ملایی یکی از فرصت‌های مغفول مانده در استان هرمزگان را چشمه‌های آب‌گرم دانست و تشریح کرد: دبی چشمه‌های آب‌گرم استان هرمزگان بین ۲۰ تا ۳۰ هزار متر مکعب بر ثانیه است که باید بررسی شود امکان پرورش گونه‌ای از آبزیان در این منابع آبی عظیم در هرمزگان وجود دارد یا خیر.

 وی با ذکر این نکته که ۶۵۰ چشمه در استان هرمزگان وجود دارد، گفت: در شهرستان حاجی آباد، ۲۵۰ لیتر بر ثانیه چشمه وجود دارد که این مقدار متناسب با میزان تخصیص یک سد است که ظرفیت مهمی برای توسعه آبزی‌پروری محسوب می‌شود.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با اشاره به دبی ۵۰ لیتر بر ثانیه بند انحرافی شهرستان جاسک، خاطرنشان کرد: می‌توان قبل از اینکه آب وارد کانال‌های آبیاری شود برای پرورش آبزی‌ها از منابع آبی موجود استفاده کنیم.

 ملایی با بیان اینکه لوله‌های آبیاری دشت میناب را به لوله‌های تحت فشار تبدیل می‌کینم، اظهار کرد: کانال‌های روباز آبیاری دشت میناب، فرصت مناسبی برای پرورش لارو ماهی یا میگو هستند. با انجام این طرح استان هرمزگان از واردات لارو بی نیاز خواهد شد.

انتهای پیام/

 

هشتگ: , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.