stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 230094
  • 09 بهمن 1399 - 10:20
0

هزینه ۳۰ میلیارد تومانی برای دعا و طلسم

قلم | qalamna.ir :
گروه جامعه: این روزها بازار رمالان و دعانویسان به کرونا هم رسیده است و در بساط آنها دعای ضد کرونا دیده می‌شود.به جز این حالا دیگر رمال‌ها و دعانویس‌ها خود را به مراجعه حضوری محدود نمی‌کنند. آنها بازارشان را به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی آوردند تا مشتریان بیشتری را جذب کنند. آنها این روزها فقط با چند کلیک ساده انواع دعا و طلسم را برای مشتریان خود ردیف می‌کنند و گاهی هم تصویر یا شات چت و پیام‌های خصوصی را منتشر می‌کنند و مدعی هستند که این پیام‌ها مربوط به مشتریانی است که از خدمات آنها حسابی راضی هستند و وضعیتشان با آن طلسم و جادوها زیر و رو شده است!کانال‌ها و صفحه‌های اینستاگرامی با چند هزار دنبال کننده دارند و به اینفلوئنسرها یا همان افراد مشهور فضای مجازی تبلیغات هم می‌دهند.در این میان برخی از آنها به قدری مشتری دارند که می‌گویند حتی فرصت نمی‌کنند درخواست‌ها را به موقع جواب دهند! مشتریانشان هم از شهرهای مختلف هستند، برخی از آنها حتی مشتری را هم نمی‌بینند و فقط از راه دور طلسمشان را می‌فروشند.

کافی است به آنها بگویید برای چه کاری دعا و طلسم می‌خواهید. یکی از آنها می‌گوید: «دعایی دارم برای رفع هر گونه بلا از جمله کرونا. این دعا دو قسمت دارد، یک قسمت را باید در خانه نگه داری و یک قسمت را هم باید در آب گذاشته و آب را جلوی در ساختمان بپاشید. این دعا به دور خانه حصاری می‌کشد که بلا و کرونا را از شما دور می‌کند! قیمتش هم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان.»خلاصه و سریع درباره دعا توضیح می‌دهد و شماره کارتش را می‌خواند: «پول را که واریز کردی دعا را هم تحویل می‌دهم.»هرکدامشان برای دعای کرونا ترفندی دارند. یکی وِرد می‌خواند و می‌گوید نتیجه کار روی آب می‌افتد و آن یکی روی برگه و یا چیزهای دیگر حروف خوانا و ناخوانایی می‌نویسد.یکی از این رمال‌ها جادوی چندکاره! دارد و می‌گوید: «برای انواع معاملات اقتصادی، بورسی، افزایش ثروت و فروش اجناس و کالا طلسم جامعی دارد! این طلسم جامع را هم به قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌فروشد.»

 

هزینه ۳۰ میلیارد تومان در سال برای رمالی!
محمدرضا محبوب فر، جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی  می‌گوید: «در سال ۹۹ بازار رمال‌ها و دعا نویس‌ها ۴۰ درصد رونق داشته است. بر اساس پژوهش‌ها و بررسی‌هایی که داشتیم  مردم بیش از ۳۰ میلیارد تومان در سال برای این موضوع هزینه کرده‌اند.»این جامعه شناس می‌گوید: « به دلیل فراهم بودن بستر رمالی و دعانویسی در ایران و همچنین بیشتر شدن مشکلات مردم مراجعه مردم به آنها نیز بیشتر شده است. همه اینها هم به تعصبات و خرافات برمی‌گردد.»او در پایان با اشاره به اینکه پیامد بسیاری از این رمالی‌ها و دعانویسی‌ها منجر به تولید آسیب اجتماعی بیشتر و از جمله طلاق شده است، می‌گوید: «از آنجایی که اطلاع رسانی و آگاهی در جامعه درباره این موضوع بسیار کم است و همچنین مقابله با این دعانویس‌ها ناچیز است، این پدیده شیوع داشته است.»جامعه شناسان بر این باورند تا زمانی که آگاهی و اطلاع رسانی گسترده نباشد وضعیت همین گونه ادامه دارد و مردم به جای مراجعه به متخصصان و مشاوران به رمال و دعانویس مراجعه می‌کنند.

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.