stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 230060
  • 09 بهمن 1399 - 9:23
1

شباهت عفونت‌های ویروسی با بیماری کرونا چیست؟

شباهت عفونت‌های ویروسی با بیماری کرونا چیست؟

امسال با شیوع ویروس کرونا و وجود علائم مشترک بین سرماخوردگی، آنفلوانزا و کرونا تشخیص آن‌ها از یکدیگر دشوار شد، آب ریزش بینی، سرفه، گلودرد و تب علائم مشابه بروز بیماری‌های مختلفی هستند که در آغاز نمی‌توان تشخیص داد آیا ناشی از باکتری یا ویروس است.

قلم | qalamna.ir :

خبرنگار ، بدن در مواجهه با شمار زیادی از ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و موجودات میکروسکوپی قرار دارد بسیاری از آنها برای بدن بیماری‌زا هستند. ویروس کرونا حدود پنجاه سال گذشته در جوامع بشری شایع بود و تنها علائمی بسیار خفیف مانند سرماخوردگی داشت، اما از سال ۲۰۰۳ با پیدایش اولین ویروس کرونا انتقال یافته از حیوان (خفاش) به انسان، بیماری شدید سارس و پس از آن بیماری شدید مرس منتقل شده از شتر به انسان و نهایتاً کرونای جدید ۲۰۱۹ شناسایی شد.

علائم ویروس کرونا جدید همانند بیشتر بیماری‌های ویروسی تنفسی فوقانی، غیراختصاصی بوده و ممکن است علائمی شبیه آنفلوانزا یا سرماخوردگی در بیماران ایجاد کند. حدود ۸۲ درصد از موارد، ویروس کرونا باعث علائم خفیف شده و در بقیه موارد منجر به بیماری می‌شود.

۲۰۰ نوع ویروس عامل بروز علائم سرماخوردگی

مرتضی پوراحمد، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ، در زمینه شیوع کرونا و بیماری‌های عفونی در فصل سرما، اظهار می‌کند: بعضی منابع ۱۵۰ تا ۲۰۰ نوع ویروس عامل سرماخوردگی را معرفی کردند که بعضی از ویروس‌ها باعث ایجاد عفونت‌های تنفسی فوقانی می‌شوند. سال‌های قبل کرونا ویروس را به عنوان ویروس سرماخوردگی فصل زمستان می‌شناختیم، با بسته شدن درب‌ها و پنجره‌ها در هوای بسته کرونا ویروس ظاهر می‌شود.

وی می‌افزاید: رینو ویروس بیشتر در پاییز باعث سرماخوردگی می‌شود، شیوع آنفلوانزا با فصل سرما است و در یک قرن قبل تلفات زیادی با بروز آنفلوانزا داشتیم. شیوع آنفلوانزای اسپانیایی در یک قرن گذشته میلیون‌ها نفر در دنیا تلفات داشت که با زدن ماسک نسبت به پیشگیری اقدام شد، در حال حاضر خوشبختانه برای درمان ویروس آنفلوانزا داروهایی وجود دارد و توانمندی کنترل شیوع این بیماری را داریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره علائم آنفلوانزا و ویروس کرونا، می‌گوید: علائم مشابهی در ویروس کرونا و آنفلوانزا وجود دارد، سندرم ویروس سرماخوردگی باعث بروز این دو بیماری می‌شود. تفاوت‌های آشکار این دو بیماری این است که در بیماری آنفلوانزا شروع ناگهانی تب، بدن درد زیاد با سردرد داریم. در حال حاضر با سه بیماری سرماخوردگی، آنفلوانزا و کرونا مواجه هستیم. علائم کرونا نیز مانند بیماری آنفلوانزا با تب و بدن درد ناگهانی شروع شده بیمار سردرد و سرفه دارد، شیوع این دو بیماری در زمستان امسال از مشکلات اصلی است.

پوراحمد در خصوص لزوم استفاده از ماسک‌ها در فصل زمستان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی و کرونا، اظهار می‌کند: شهروندان می‌توانند ماسک‌های سه لایه‌ای جراحی و ماسک‌های پارچه‌ای با الیاف تصادفی استفاده کنند تا ویروس از منافذ آن عبور نکند. در دستورهای کشوری آمده در محیط‌هایی که علامت بیماری کرونا نیست می‌توان از ماسک‌های پارچه‌ای استفاده کرد، برای محیط‌های شلوغ‌تر بهتر است از ماسک‌های سه لایه جراحی و طبی با الیاف تصادفی استفاده کنیم.

بالا بردن آستانه تحمل در شرایط بحران لازم است

وی تصریح می‌کند: لازم است ماسک‌های پارچه‌ای بعد از هر بار استفاده شسته شود، اما شستن ماسک‌های طبی کار اشتباهی است و باید بعد از هر بار مصرف دور انداخته شوند. ماسک N95 دارای دریچه باعث می‌شود هوا به آسانی از داخل ماسک به بیرون برود، اما موقع نفس کشیدن این دریچه بسته می‌شود و هوای آلوده ویروسی بیرون وارد فضای ماسک نمی‌شود، این نوع ماسک بیشتر برای استفاده پرسنل بیمارستان است و برای بیماران کرونایی مناسب نیست، آنها باید از ماسک‌های بدون دریچه استفاده کنند.

متخصص بیماری‌های عفونی، تاکید می‌کند: در ابتلا به بیماری آنفلوانزا دست‌ها آلوده‌ترین قسمت بدن هستند، اکثر بیماری‌های عفونی و تنفسی به وسیله دست منتقل می‌شود. هنگامی که دست‌ها به سطح آلوده برخورد می‌کند، زدن این دست آلوده به صورت، چشم و جابجا کردن ماسک موجب انتقال ویروس به بدن است. تعدادی از شهروندان با زدن ماسک احساس تنگی نفس و خستگی دارند، باید بپذیریم شرایط سختی داریم و بالا بردن آستانه تحمل در بحران لازم است، ماسک را بیرون از محیط خانه مرتب بر صورت بزنیم تا از ابتلا به ویروس کرونا در امان باشیم.

پوراحمد اضافه می‌کند: همه ویروس‌ها وقتی وارد بدن شوند سیستم‌های بدن را درگیر می‌کنند با ایجاد پدیده ویروس در خون احتمال بروز انواع علائم وجود دارد. برای تشخیص ابتلا به کرونا در افراد تست PCR از حلق گرفته می‌شود، تست دیگر از خون بوده و آنتی‌بادی ویروس در خون را چک می‌کنند، تست از خون در موارد خاص انجام می‌شود باید پزشک برای بیمار این تست را تجویز کند. بهترین تست برای تشخیص ابتلا به کرونا نمونه گرفتن از مخاط حلق (PCR ) است، این تست تا حدودی ابتلا مثبت به کرونا را مشخص می‌کند، در ۵۰ درصد موارد ممکن است به صورت کاذب منفی شود.

بیماری کرونا یک سیر تدریجی و قطعی است

مهرداد صلاحی، متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با خبرنگار ، در خصوص تشابه عفونت‌های ویروسی فصل سرما، اظهار می‌کند: در فصل سرما شیوع انواع بیماری‌های ویروسی وجود دارد، بیماری کرونا هم نوعی سرماخوردگی است. معمولاً سرماخوردگی و آنفلوانزای غیر کرونایی با یک حالت حاد شروع شده و بیمار تب بالای ۴۰ درجه، بدن درد شدید و کوفتگی بدن را دارد.

وی درباره اینکه بیماری کرونا یک سیر تدریجی و قطعی دارد، می‌افزاید: بیمار تا چند روز احساس بی‌حالی، ضعف، سردرد، تب خفیف و بدن درد دارد، سیر بیماری کرونا حاد نبوده و معمولاً کند است. علامت‌های ابتلا به کرونا در هفته اول و دوم بیماری است، علامت‌های بعدی کرونا به مرور بروز می‌کند، بدترین دوران بیماری کرونا روزهای هشتم تا ۱۱ بوده و بیمار دچار درگیری ریه می‌شود.

متخصص بیماری‌های عفونی، تصریح می‌کند: بیمار مبتلا به کرونا بعد از این مراحل و درگیری ریه، تنگی نفس دارد و افت اکسیژن خون پیدا می‌کند. آنفلوانزا و بیماری‌های دیگر سیر حادتری دارند، امسال نگرانی از تشخیص بیماری آنفلوانزا و کرونا در فصل زمستان و سخت‌تر شدن کار تیم پزشکی را داشتیم، خوشبختانه به دلیل استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از مواد ضد عفونی کننده شیوع آنفلوانزا نسبت به سال‌های قبل بسیار کمتر بود.

صلاحی تاکید می‌کند: با بروز علائم سرماخوردگی تنگی نفس، تب بالا و بهبودی نیافتن بعد از یک هفته تا ۱۰ روز مراجعه به پزشک لازم است. به خصوص از روز هشتم تا ۱۱ با درگیری شدید ریه به عفونت احتمال ابتلا به بیماری کرونا وجود دارد. افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای دیابت، فشار خون، نارسایی قلبی و آسم در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

وی اضافه می‌کند: بیماری کرونا با علامت متفاوتی در بین افراد نمایان می‌شود، معمولاً اشخاص بیشتر علائم سرماخوردگی، بی‌اشتهایی، بدن درد خفیف دارند، هفته اول تنگی نفس و درگیری شدید ریه را در هفته دوم دارند. تست‌ها برای بیماران از طریق حلق (PCR) صورت می‌گیرد، باید بیماران برای انجام تست کرونا به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

آلودگی هوا و لزوم تعویض مرتب ماسک‌ها

این متخصص بیماری‌های عفونی، اظهار می‌کند: با هر سرفه پنج هزار قطره عفونی و با هر عطسه شش هزار قطره عفونی در هوا معلق می‌شود و هشت تا ۱۰ متر بعد فرد دیگری را می‌تواند آلوده کند. لازم است افراد در فاصله یک متری بیش از پنج دقیقه با هم صحبت نکنند، از سرفه در دهان طرف مقابل خودداری کنند. مطابق آمارهای ارائه شده شستشوی مرتب دست‌ها، رعایت فاصله اجتماعی و توجه مردم به موازین بهداشت برای پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های تنفسی و کرونا ویروس ضروری است.

صلاحی درباره استفاده از ماسک، می‌گوید: ماسک‌های معمولی با چهار ساعت استفاده خیس شده و کیفیت لازم را از دست می‌دهند. استفاده طولانی مدت از ماسک‌های معمولی جایز نیست. در حال حاضر با شرایط آلودگی هوا مواجه هستیم، شهروندان باید ماسک‌ها را هر چند ساعت یک بار مرتب تعویض کنند. تا زمانی که ماسک با بخارهای دهان خیس نشده باشد قابل استفاده بوده و یکنواختی آن از بین نرفته است. ولی با گرفتن رطوبت و خیس شدن، یکنواختی ماسک از بین می‌رود و فضا برای ورود ویروس بیشتر می‌شود. بعضی افراد به ماسک الکل می‌زنند که این کار اشتباه است.

وی اظهار می‌کند: مشکلات تنفسی که افراد در آلودگی هوا پیدا می‌کنند بعد از دو یا سه روز حل شده و ارتباطی به بیماری کرونا ندارد. اشخاص با زمینه آلرژی بیشتر این حالت را دارند، اگر گرفتگی گلو و تنگی نفس تا ۸ روز طول کشید فرد مبتلا به کرونا شده است. عفونت سینوس‌ها و سرماخوردگی ۶۵ درصد اشخاص به دلیل پایه آلرژیک، زمینه‌های ارثی، مسائل شغلی و تماس با آلاینده‌ها است. معمولاً این افراد با بوی سیگار و آلودگی هوا تحریک شده و سرماخوردگی آنها طولانی است. باید کمتر از خانه بیرون بروند با شروع علائم سرماخوردگی برای جلوگیری از درگیری ریه با عفونت‌ها برای درمان سریع به پزشک مراجعه کنند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.