stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 22996
  • 16 دی 1394 - 10:57
5

صلاحیت غایبان آزمون خبرگان محرز نمی‌شود

صلاحیت غایبان آزمون خبرگان محرز نمی‌شود

سخنگوی شورای نگهبان درباره آزمون نامزدهای مجلس خبرگان گفت: اثر شرکت نکردن در این آزمون این است که در ادامه فرایند به علت محرز نشدن شرط اجتهاد، داوطلبان نمی‌توانند بقیه مراحل را طی کنند و صلاحیت آنها احراز نخواهد شد. صلاحیت غایبان در آزمون علمی خبرگان محرز نمی‌شود.

قلم | qalamna.ir :

نجات‌الله ابراهیمیان با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سه شنبه شب اظهار کرد: بر اساس قانون از این به بعد وارد مرحله مربوط به رسیدگی دعاوی انتخاباتی شدیم و نقش نظارتی شورای نگهبان اقتضا می کند به اعتراض کسانی که به رد صلاحیت‌ها اعتراض دارند رسیدگی کند و این کار در هیات های نظارت استان انجام می شود.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: از ۵۳۷ داوطلب نمایندگی مجلس خبرگان بیش از ۱۰۰ نفر در آزمون علمی شرکت نکردند.

وی گفت: همه این اشخاص محترم هستند و جایگاه علمی آنان نیز غیر قابل انکار است، اما زمانی که قاعده ای را برای کنترل و ارزیابی شرط علمی قرار می دهیم ناگزیریم آن را تا آخر ادامه دهیم.

ابراهیمیان با بیان اینکه اجتهاد در امر دین موضوع حساسی است ادامه داد: راهی عرفی تر از برگزاری آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی نداشتیم.

وی گفت: ممکن است در آینده بتوانیم شیوه‌های دیگری را برای ارزیابی علمی و شرط اجتهاد بیابیم، اما فعلا شیوه آزمون و مصاحبه انتخاب شده است که این روش از نظر عرفی هم مناسب است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: حدود ۴۰۰ نفر یعنی ۷۳ یا ۷۴ درصد داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان در آزمون علمی شرکت کرده‌اند.

ابراهیمیان گفت: برای ارزیابی صلاحیت داوطلبان مجلس فقط نمی‌توانیم به پاسخ های مراجع چهارگانه اکتفا کنیم؛ زیرا هر کدام از آنها تنها در حیطه وظایف خود اظهار نظر می کنند.

وی ادامه داد: در هر استان یک هیات نظارت و در مجموع در کل کشور ۳۱ هیات نظارت در مدت ۷ روز به اعتراض‌ها و رد صلاحیت ها رسیدگی خواهند کرد.

ابراهیمیان اضافه کرد: هیات مرکزی نظارت هم درباره تایید صلاحیت شدگان و هم رد صلاحیت‌شدگان اظهارنظر می‌کند و نظر خود را به فرمانداری‌های مربوط اعلام می‌کند.

وی درباره آزمون علمی داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان نیز گفت: برای شرکت در این آزمون هم از طریق رسانه ملی و هم سایت شورای نگهبان اطلاعیه رسمی اعلام کردیم و نسبت به هیچکدام از داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان دعوت مستقیم و فردی و کتبی نداشتیم.

ابراهیمیان افزود: علاوه بر این اطلاعیه برای اطمینان بر اساس شماره تلفن موجود در پرونده‌های ثبت نامی داوطلبان پیامکی برای آنها ارسال شد و البته آنچه که معیار ارزیابی است همان دعوت عمومی است و قرار نبود دعوت مستقیم، فردی یا کتبی از کسی شود.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ۶ تا ۷ نفر از بانوان داوطلب نمایندگی مجلس خبرگان در این آزمون علمی شرکت کردند و پذیرش آنها برای شرکت در این آزمون حاوی این پیام است که اگر شرط علمی را حاصل کند و بقیه شرایط را نیز طی کنند می توانند نامزد انتخابات مجلس خبرگان شوند.

ابراهیمیان افزود: انصراف از داوطلبی بر اساس قوانین و مقررات یک عمل تشریفاتی اداری است و صرف شرکت نکردن در آزمون، انصراف تلقی نمی شود؛ زیرا انصراف باید در قالب تقاضای کتبی و در مواعد قانونی اعلام شود.

وی اضافه کرد: اثر شرکت نکردن در این آزمون این است که ابزاری که فقهای شورای نگهبان برای کنترل علمی داوطلبان لازم دارند از آنها سلب می‌شود و در ادامه فرآیند به علت عدم احراز شرط اجتهاد، داوطلبان نمی‌توانند بقیه مراحل را طی کنند و صلاحیت آنها احراز نخواهد شد.

ابراهیمیان گفت: بر اساس قانون تشخیص صلاحیت‌ها بر عهده فقهای شورای نگهبان است، اما فرآیند و چگونگی این تشخیص در قالب آئین‌نامه و قانون نیامده است و به اقتضای تعداد و توانایی های شرکت‌کنندگان، فقهای شورای نگهبان مدلی را برای صلاحیت علمی داوطلبان طراحی می کنند که امسال برگزاری آزمون و سپس مصاحبه شفاهی از قبول شدگان است.

وی افزود: قانون باید اجرا شود حتی اگر کسانی به آن انتقاد داشته باشند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در قوانین، اجازه شرکت در انتخابات مجلس خبرگان به اعضای فقهای شورای نگهبان داده شده است و صرفاً به موجب مقررات آئین نامه انتخابات خبرگان مقرر شده است که اعضای فقهای شورای نگهبان در استانی که داوطلب می شوند نباید در نظارت و اتخاذ تصمیم شرکت کنند و بقیه اعضای فقیه این کار را انجام دهند.

وی با بیان اینکه مجبوریم از منابع دیگر اطلاعات از جمله تحقیقات محلی برای حصول یقین استفاده کنیم، افزود: مثلا برای احراز التزام افراد به ولایت فقیه تنها نمی توان به استعلام از مراجع چهارگانه اکتفا کرد بلکه باید از مطلعین و همچنین تحقیقات محلی کمک بگیریم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: تعداد زیاد ثبت نام کنندگان برای گرم شدن تنور انتخابات خوب است، اما ارزیابی صلاحیت آنها مشکل است؛ زیرا مهلت های بررسی در قانون محدود و کم است.

ابراهیمیان افزود: قانون انتخابات نواقصی دارد، اما اکنون فرصتی برای اصلاح آن نیست و باید همین قانون را اجرا کرد.

وی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم در همین مدت محدود به صورت تمام وقت کار رسیدگی عادلانه را با رعایت حق‌الناس انجام دهیم.

ابراهیمیان گفت: اگر اسناد مسلم و اثبات کننده‌ای مبنی بر این باشد که افرادی خلاف مصالح نظام جمهوری اسلامی ایران اقدام کرده‌اند و با رفتارهای خود التزام نداشتن خود را به نظام نشان داده باشند و ملتزم به نظام جمهوری اسلامی ایران نباشند در احراز صلاحیت ها دچار مشکل می شوند.

وی درباره تبلیغات زودهنگام و غیرقانونی هم گفت: فرقی نمی کند که این تبلیغات در فضای واقعی انجام شود و یا مجازی و در هر صورت با آنها برخورد می شود.

ابراهیمیان درباره الکترونیکی شدن انتخابات نیز گفت: برگزاری انتخابات الکترونیکی حساس است و باید احتیاط و حساسیت لازم را در این زمینه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه فردا این موضوع را بررسی می کنیم ادامه داد: باید زمینه ها را برای انجام این کار آماده می کردیم اما اکنون فرصت کافی وجود ندارد و نگران هستیم که فرصت لازم را برای اجرایی کردن آن در کلانشهرها نداشته باشیم.

ابراهیمیان گفت: در بسیاری از کشورها خیلی کم پیش می آید که فردی بدون داشتن سوابق فعالیت های سیاسی و حزبی تصمیم بگیرد در انتخابات شرکت کند، اما در کشور ما اینگونه نیست و باید ضوابطی اندیشیده شود تا کسانی که واقعا سابقه سیاسی قابل اعتنایی دارند در عرصه انتخابات شرکت کنند.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: اینکه شرط صلاحیت داوطلبی احراز نشود به معنای حذف این افراد نیست بلکه آنها می توانند با فعالیت های بیشتر سیاسی و اجتماعی، خود را به معتمدان و مردم بشناسانند.

ابراهیمیان با اشاره به اینکه صحنه انتخابات مانوری برای نمایش اقتدار جمهوری اسلامی ایران و حتی موثر تر از مانورهای نظامی است گفت : بدخواهان در دور و اطراف کشورمان کم نیستند بنابراین باید تلاش کنیم تا با برگزاری صحیح انتخابات به اقتدار نظام کمک کنیم و باید ملتزم به قانون باشیم.

وی ادامه داد: انتخابات برای این است که بتوانیم نقص های گذشته را جبران کنیم و نباید موجب شود تا داشته های خود را از دست بدهیم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در تجربه تلخ سال ۸۸ نزدیک بود داشته های خود را از دست بدهیم.

ابراهیمیان افزود: ما در منطقه پرتلاطم هستیم، اما از امنیت برخورداریم و به خاطر انتقاد کسی را مجازات و سرش را قطع نمی کنیم و این موضوع باید تقویت شود.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به رسانه‌ها ستون امنیت نظام هستند گفت: فرصت ها نباید تبدیل به تهدید شود و باید ملتزم به آخرین داوری‌ها بر اساس قانون شویم، ولو اینکه نسبت به آن انتقاداتی داشته باشیم.

هشتگ:

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.