stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 229784
  • 08 بهمن 1399 - 16:27
1

سرمایه‌گذاری روی کالاهای ایرانی باید مزیت‌دار شود

سرمایه‌گذاری روی کالاهای ایرانی باید مزیت‌دار شود

ایسنا/یزد نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: باید با توجه به مزایایی همچون وجود اراضی گسترده و انرژی ارزان قیمت موجود در کشور و با جلوگیری از رانت‌خواری‌ها، سرمایه‌گذاری بر کالاهای ایرانی را دارای مزیت کنیم.

قلم | qalamna.ir :

«سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» امروز در نشست مشترک با فعالان صنعت نساجی استان یزد، با بیان این که مشکلات حوزه نساجی و خصوصاً مواد اولیه این صنعت ناشی از اقتصاد غیرشفاف و رانتی است، بر رفع ابهامات در این خصوص تاکید کرد.

وی ضمن تاکید بر رفع رقابت ناسالم در عرصه تولید و اقتصاد، گفت: باید میان تولیدات داخل و خارج تبعیض قائل شویم چرا که این تبعیضات در داخل کشور منجر به مشکلات فراوانی می‌شود.

این نماینده مجلس با اشاره به این که سلسله ارزش زنجیره صنعت نساجی در کشور دارای مزیت نسبی است، گفت: با توجه به این که زنجیره این صنعت در کشور وجود دارد، صادرات بخشی از منابع کشور به صورت خام غیرمنطقی است.

وی گفت: خام‌فروشی و دعوا بر سر مواد اولیه ناشی از سیاست‌گذاری‌های اشتباه دولت با اندیشه‌ی ارزآوری بیشتر است و متاسفانه به تبع ان نیز ارزآوری اتفاق نمی‌افتد.

قاضی‌زاده هاشمی به مشکلات ایجاد شده به عنوان سدی بر سر راه تولید و اشتغال اشاره کرد و گفت: باید واردات مواد خام را ممنوع کنیم و با توجه به مزایایی که در کشور داریم همچون وجود اراضی گسترده و انرژی ارزان قیمت و نیز جلوگیری از رانت‌خواری‌ها، سرمایه‌گذاری بر کالاهای ایرانی را دارای مزیت کنیم.

وی تاکید کرد: حتی در صورت افزایش قیمت این محصولات باید برای حوزه کالاهای ایرانی، یارانه در نظر گرفته شود.

این مسئول بر لزوم شفاف‌سازی نظام رقابت‌پذیری اشاره و عنوان کرد: به نظر می‌آید که بورس، فضای شفافی است که باید رویه عرضه در این بخش را اصلاح کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: اگر دستگاه مالیاتی کشور درست عمل کند و مالیات را به درستی اعمال و دریافت نماید، کشش‌های ناسالم نیز از بین می‌روند لذا باید سیاست‌های کلی کشور تغییر کند.

فعالیت بدون سود فعالان نساجی یزد

«محمدصالح جوکار» نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با بیان این که صنایع پایین دستی پتروشیمی در استان یزد حال و روز خوبی ندارند، گفت: متاسفانه در ارتباط با وضعیت این صنایع آنگونه که لازم است اقدام مکفی صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: این وضعیت اگر واقعا ادامه‌دار باشد برای صنایع نساجی در استان اصلا خوب نیست و بیش از این نمی‌توانند به مسیر خود ادامه دهند.

نماینده مردم یزد در مجلس گفت: فعالان نساجی استان یزد در طول سه سال گذشته بدون هیچ سودی در حال فعالیت هستند و تنها برای اینکه سابقه و قدمت بسیار طولانی این صنعت را در استان حفظ کنند، همچنان فعالیت می کنند اما نمی توان انتظار داشت که با این همه مشکلا این راه را همچنان ادامه دهند.

جوکار با انتقاد جدی از عملکرد دولت در ارتباط با تحویل و عرضه مواد اولیه صنعت نساجی گفت: پتروشیمی‌ها الان خوراک با قیمت پایین تحویل می‌گیرند ولی محصولات را در بورس و قیمت بسیار بالاتر عرضه می‌کنند، این اقدام نابودی صنعت نساجی کشور را به دنبال دارد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قطعا در این مسیر صنایع پایین دستی هستند که ضرر اصلی را متحمل می‎شوند و به دنبال آن جامعه باید فشار گرانی و تورم را تحمل کند.

وی از اتاق بازرگانی و خانه صنعت و معدن یزد خواست که جمع بندی دقیقی در ارتباط با این موضوع داشته باشند و مواردی که لازم است در ارتباط با تقویت صنعت نساجی و رفع مشکلات آن انجام شود را ارائه کنند.

ایجاد کمیته نساجی در مجلس

«محمدرضا دشتی اردکانی» نماینده اردکان مجلس در شورای اسلامی به لزوم ایجاد کمیته‌ای برای پیگیری مشکلات صنعت نساجی خصوصا مشکلات مربوط به عرضه مواد اولیه اشاره کرد و خواستار پیگیری این مسئله برای اجرایی شدن آن از سوی مجلس شد.

نساجی پشتوانه اقتصادی یزد

«محمدعلی طالبی» استاندار یزد نیز در این نشست با بیان این که صنعت نساجی می‌تواند یکی از صنایع پررونق یزد به شمار برود، گفت: مشکل مواد اولیه استان نیز باید برطرف شود چرا که صنعت نساجی یکی از پشتوانه‌های اقتصادی خوب استان یزد به شمار می‌رود.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.