stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 229779
  • 08 بهمن 1399 - 16:19
2

توجه ویژه به زیرساخت‌ها در بودجه ۱۴۰۰/ اولویت‌ها در شیراز جابه جا شده است

توجه ویژه به زیرساخت‌ها در بودجه ۱۴۰۰/ اولویت‌ها در شیراز جابه جا شده است

ایسنا/فارس نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: نمی‌شود بودجه را نوشت و تقویت زیرساخت‌های کشور در آن را نادیده گرفت به همین دلیل نگاه ویژه‌ای در بودجه ١۴٠٠ به این مهم شده است.

قلم | qalamna.ir :

ابراهیم عزیزی چهارشنبه ٨ بهمن در یک کنفرانس خبری بیان کرد: دولت لایحه بودجه ١۴٠٠ را براساس زمانبندی با یک شرایط متفاوت نسبت به سال‌های قبل تقدیم مجلس کرد.

او با اشاره به طی نشدن روال عادی ارائه لایحه بودجه به مجلس و با یادآوری اینکه حتما آقای رئیس جمهور برای حاضر نشدن در مجلس پاسخی دارند، گفت: معتقدیم همانگونه که ٢٩٠ نماینده در صحن حضور دارند، ایشان هم می‌توانستند ضمن حضور در خانه ملت، بودجه را تشریح و الویت‌های بودجه‌ای را اعلام کنند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس گفت: براساس گزارش وزیر اقتصاد در کمیسیون تلفیق، در بودجه ۱۴۰۰ با عدد منفی رشد سرمایه گذاری نسبت به سال‌های ٩٧ تا ٩٩ مواجه هستیم. همچنین در بخش رشد مالیات‌ها نسبت به سال ٩٩ که ٢٣ درصد بوده در بودجه سال آینده با ۲ درصد تقلیل در این موضوع مواجه خواهیم شد.

عزیزی ادامه داد: با ورود بودجه به کمیسیون تلفیق و دو راه پیشنهاد شد، یکی رد کلیات و دیگری بررسی و اصلاح ساختار و رفع مشکلات لایحه بودجه بود تا با انجام اصلاحات اساسی و متناسب سازی بودجه با واقعیت‌ها و نیازهای روز مردم، در صحن علنی مطرح، بررسی و تصویب شود.

او با بیان اینکه اکنون ۲۱ تبصره و جدول در بودجه ١۴٠٠ در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است، به ویژگی‌های بودجه ١۴٠٠ از منظر کمیسیون تلفیق پس از بررسی‌ها اشاره و عنوان کرد: کاهش تکیه بودجه به نفت، توجه ویژه به امور زیربنایی، توجه جدی به محرومیت زدایی، عادلانه کردن یارانه‌ها و افزایش موثر آن، تامین منابع برای ٧ میلیون جامانده از سهام عدالت، توجه جدی و تاکید  موثر در سه موضوع معیشت، سلامت و امنیت، حذف رانت‌های غیرموجه، کاهش فاصله طبقاتی، افزایش موثر حقوق سربازان و حمایت جدی از نهادهای حمایتی از مهمترین ویژگی‌هاست.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس با بیان اینکه دولت در بودجه آینده فروش دو میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه در روز پیش‌بینی کرده بود، گفت: با بررسی‌هایی که انجام شد، حجم فروش نفت به ۱.۵ میلیون بشکه در روز کاهش یافت و در کمیسیون هم تصویب شد.

او همچنین خاطرنشان کرد که براساس نظر کمیسیون تلفیق مجلس مقرر شد که ۳۵ میلیون نفر حاضر در دهک متوسط ماهیانه ۱۸۳ هزار تومان یارانه دریافت کنند و ۲ میلیون نفر نیز به دلیل نداشتن تمکن مالی مورد حمایت بهزیستی و کمیته امداد قرار گیرند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بودجه ١۴٠٠ هزینه آب و برق و گاز مشترکان کم مصرف رایگان خواهد بود. جرائم بیمه‌ای همه واحدهایی که در زمان کرونا نیروها را حفظ کردند نیز بخشیده می‌شود. معافیت مالیاتی حقوق‌ها تا چهار میلیون تومان و رایگان شدن حق انشعاب برق، آب، فاضلاب و گاز برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است.

او در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص رفتار یکی از نمایندگان در مواجهه با یک سرباز راهنمایی رانندگی، گفت: اعتقاد داریم که افراد باید با آگاهی کامل اظهارنظر کنند. به نظر می‌رسد برخی به دنبال سناریوسازی هستند. لذا اظهار نظر زود هنگام بدون اطلاعات، اثر خوبی ندارد. بنابراین با صبر و حوصله باید اجازه دهیم که این مسئله بررسی شود و در عین حال اجازه ندهیم اقدامی خلاف قانون انجام شود.

رئیس مجمع نمایندگان فارس ادامه داد: بر این باوریم که مجمع نمایندگان مظهر انسجام و هماهنگی همه جانبه باید باشد و مدت‌هاست که این کار را در مجلس دنبال می‌شود.

عزیزی با بیان اینکه مجلس جایی است که باید تفاوت نظر و دیدگاه وجود داشته باشد تا با یک تصمیم درست رو به رو شویم، گفت: ذات و خاصیت مجلس این‌ست که یک موضوع به مشورت گذاشته و نظرات موافق و مخالف اعلام شود و سلسه مراتبی وجود ندارد، بلکه همه چیز براساس رای گیری است.

او اظهار کرد: مجمع نمایندگان فارس از زمان شکل‌گیری مجلس یازدهم تاکنون در راستای پرداختن به مسائل مهم و الویت دار استان حرکت کرده است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس اضافه کرد: طی ماه‌های اخیر در خصوص موضوعات مختلفی همچون بافت تاریخی، آزاد راه‌ها، صنعت و …جلسات متعددی در سطوح وزارتخانه‌ها و استانی برگزار شده و تلاش مجمع نمایندگان فارس حرکت به سمت مسائل مهم و زیربنایی بوده است.

عزیزی ادامه داد: قرار بوده فارس، به چهارراه ریلی جنوب کشور بدل شود، اما با گذشت مدت‌های زیادی، برخی از طرح‌ها بلاتکلیف مانده بود به عنوان مثال؛ عقب ماندگی‌هایی در حوزه ریلی داریم اما با تلاش‌های جمعی به حرکت درآمده‌اند. مباحث مربوط به صنعت استان و پروژه‌های زیربنایی نیز به طور جدی در دستور کار مجمع نمایندگان فارس قرار دارد.

او به موضوع پتروشیمی‌ها هم اشاره و اعلام کرد: با تلاش‌های انجام شده توانسته‌ایم اعتماد بین وزارت نفت و سرمایه گذار را به حدی برسانیم که پای کار بیایند، یکی خوراک بدهد، دیگری کار کند. همچنین در حال بررسی هستیم تا در یک موقعیت مکانی مناسب پتروشیمی‌ها احداث شوند.

رئیس مجمع نمایندگان فارس با بیان اینکه برخی مدیران استان در شان و طراز مردم فارس کار نمی‌کنند و باید تکلیفشان را ابتدا با خودشان و لابی گری‌ها مشخص کنند، گفت: مدیری که ١٢ سال در پست خود مانده بوده و ناکارآمدی کارنامه‌ای هم ندارد، باز هم تلاش می‌کند که در پست فعلی باقی بماند.

عزیزی با بیان اینکه نمایندگان مجلس حامی مدیرانی هستند که رشد و پیشرفت و آبادانی کشور را هدف قرار داده‌اند، به ابزارهای نظارتی در اختیار مجلس نظیر تذکر، سوال، تحقیق و تفحص و دیوان محاسبات اشاره و اضافه کرد: وقتی اسم از سئوال و تحقیق و تفحص به میان می‌آید، می‌گویند مجلس دنبال سیاسی کاری است و امروز باید این تابوها شکسته شود و شجاعانه پرسشگری را دنبال کنیم.البته این به معنای مچ گیری و ورود بدون مبنای کارشناسی نیست.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه شیراز مفتخر به سومین حرم اهل بیت(ع) است و باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا به جایگاه اصلی خود برسد به تعیین تکلیف پروژه جامع ۶٧ هکتاری سومین حرم اهل بیت(ع) اشاره و بیان کرد:  معتقدیم که این فرصت بی نظیر فرهنگی را از همه جهت باید مورد حمایت قرار دهیم.

عزیزی ادامه داد: شهر شیراز اولویت‌هایی دارد که دارد فراموش شده و امروز متناسب با نیاز و اولویت‌های مردم تصمیم گیری نشده و جای اولویت‌ها با هم عوض شده است.

او تاکید کرد: مخالفتی با پیاده راه سازی نداریم اما آیا اینها اولویت است؟ شیراز نیازمند طرح‌های جامع و جدی با نگاه کارشناسی بدون نگاه منفعت طلبی عده‌ای است. در حالی‌که مردم نیاز جدی به گسترش مترو و زیرساخت‌های شهری دارند اما برخی دنبال کارهای فانتزی هستند تا کارهای زیربنایی و اساسی.

رئیس مجمع نمایندگان فارس خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا اعتماد از دست رفته سرمایه گذاران و بخش خصوصی که دچار ترس و یاش شده اند به استان برگردد و امیدواری ایجاد شود.

عزیزی همچنین با بیان اینکه جبران بخشی از کسری بودجه دولت از محل بورس در سال ٩٩ کار درستی نبود، گفت: به همین دلیل در ١۴٠٠ با تشکیل صندوق پروژه، ظرفیت بورس به کمک پروژه‌های زیربنایی می‌آید.

او به لایحه FATF هم اشاره و با بیان اینکه این مهم در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است وامید است آنچه تصویب می‌شود همراه با منافع ملی باشد، گفت: نباید دلخوش کنیم به قراردادهایی که پایه و زیربناها در آنها در نظر گرفته نشده بلکه باید توان مان را بر تولید داخل بگذاریم اما فرصت‌های بین‌المللی را هم در یابیم.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس با اشاره به موضوع تخریب باغ‌شهرهایی که در اراضی ملی احداث شده، گفت: همه ما باید پایبند به قانون باشیم، کسانی که اراضی ملی را تصرف کرده‌اند، باید مطابق قانون مورد پیگیرد قرار بگیرند اما کسانی که در قالب تعاونی اراضی به آنها واگذار شده را باید متفاوت دید.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.