stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 229706
  • 08 بهمن 1399 - 14:02
0

پیشتازی جهاددانشگاهی در توسعه و تعمیق ساخت داخل و افزایش بهره‌وری

پیشتازی جهاددانشگاهی در توسعه و تعمیق ساخت داخل و افزایش بهره‌وری

در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری جهاددانشگاهی و وزارت صمت بر این که یکی از سازمان‌های پیشتاز از بدو پیروزی انقلاب اسلامی با هدف به کارگیری همه ظرفیت‌های موجود در کشور در راستای ارتقای فناوری‌های موجود ایجاد شده و توسعه پیدا کرده جهاددانشگاهی است، تاکید شد.

قلم | qalamna.ir :

 دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاددانشگاهی در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: جهش تولید و افزایش بهره‌وری که منجر به توسعه‌ اقتصادی و ایجاد اشتغال شود زمانی اتفاق می‌افتد که اقتصاد ما متکی بر تولید ملی و تولید ملی نیز متکی بر توسعه علمی و فناورانه پیشرفته‌ خودمان باشد که بتواند روزآمدی خود را در رقابت‌پذیری در بحث کیفیت و قیمت محصولاتی که در داخل تولید می‌شود، حفظ کند. همچنین اگر بر حسب ضرورت نیاز است تا خدماتی را از خارج کشور وارد کنیم، حتما در مقابل انتقال فناوری و بخش کوچکی از بازار ما باشد و این فناوری جذب و فهم شده و ارتقاء داده شود تا فناوری متعلق به خودمان شود.

رییس جهاددانشگاهی با تاکید بر این که در کشور توان تولید اغلب فناوری‌های مورد نیاز وجود دارد، ادامه داد: به شرطی که این باور ایجاد شود که این توانمندی وجود دارد و می توان به موقع به آن پرداخت و زیرساخت‌های مورد نیاز برای تولید فناوری و اثبات کیفیت فناوری ایجاد شود.

توان جهاددانشگاهی برای توسعه صنعتی کشور

دکتر طیبی افزود: جهاددانشگاهی بر اساس تجربه ۴۰ ساله خود از سال ۱۳۵۹ تا به حال تجربه ارزشمندی را دارد و می‌تواند در این ماموریتی که معاونت صنایع وزارت صمت در راستای توسعه صنعتی کشور برای ما تعریف کرده، نقش بسیار مهمی ایفا کند. زمینه‌هایی که ما قادر به تولید و توسعه فناوری هستیم در آن مشخص شده و اعلام آمادگی کردیم که در تدوین استراتژی‌های توسعه فناوری در صنایع مختلف ما می‌توانیم در کنار وزارت صمت باشیم. چیزی که بسیار ضروری است، اولاً استراتژی توسعه صنعتی کشور مشخص شود و در آن استراتژی توسعه صنعتی قابل ریل‌گذاری و استراتژی توسعه فناوری بومی هم کاملا مشخص باشد که این مهم در برنامه‌های وزارت صمت خوشبختانه وجود دارد.

رییس جهاددانشگاهی تاکید کرد: همچنین جهاددانشگاهی اعلام آمادگی می‌کند در برگزاری همایش‌ها و سمینارهایی که با هدف توسعه و تعمیق ساخت داخل و افزایش بهره‌وری صورت می‌گیرد همکاری کند.

دکتر طیبی با اشاره به بحث اقتصاد مقیاس ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در کشورمان داریم، این است که فکر می کنیم یک استراتژی برای دادن مجوز موافقت اصولی در کشور وجود ندارد.

پیشتازی و خدمات شایسته جهاددانشگاهی در توسعه و تعمیق ساخت داخل و افزایش بهره‌وری

دکتر مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم تأکید کرد: یکی از ماموریت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت به کارگیری همه ظرفیت‌های موجود در کشور برای ارتقای فناوری‌های موجود در کشور، توسعه و تعمیق ساخت داخل و افزایش بهره وری و همچنین رسوخ فناوری در کشور است که مجموعه‌های مختلفی در سازمان‌ها، پژوهشکده‌ها و مؤسسات و فعالان بخش خصوصی به این امر مشغول هستند. یکی از سازمان‌های پیشتاز که از بدو پیروزی انقلاب اسلامی با همین هدف در کشور ایجاد شده و توسعه پیدا کرده سازمان جهاددانشگاهی است که خدمات شایسته و بایسته ای در این حوزه و حوزه‌های راهبردی کشور ایفا کرده و ارائه داده است.

وی افزود: با هماهنگی بسیار خوبی که بین همکاران معاونت امور صنایع و سازمان جهاددانشگاهی در اواخر سال گذشته و همچنین در سال جاری برای توسعه‌ همکاری‌ها شکل گرفت، قرار شد ما به عنوان متصدی توسعه‌ تولید و توسعه‌ ساخت داخل تفاهم‌نامه‌ای را با جهاددانشگاهی داشته باشیم که امروز این جلسه به این منظور برگزار شد تا این حرکت ریل‌گذاری باشد برای توسعه همکاری‌های مشترک هم با جهاددانشگاهی و هم با مجموعه‌های مشابه جهاددانشگاهی.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به موضوع تفاهم‌نامه گفت: فناوری‎‌های پیشرفته مورد نیاز صنایع کشور، ارتقای سطح فناوری تولیدات داخلی و افزایش کیفیت و بهره‌وری واحدهای صنعتی در گروه کالایی‌های منتخب، کمک به تدوین استراتژی‌های توسعه فناوری در زنجیره صنایع مورد اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت، تحقیق و توسعه در راستای فناوری‌های صنعتی نوظهور و توسعه توان صنعتی کشور در حوزه این فناوری و همچنین برگزاری نشست‌های کارشناسی یا همایش‌های علمی در راستای توسعه و تعمیق ساخت داخل و صادرات و تحقق موضوع راهبردی جهش تولید از موضوعات این تفاهم‌نامه برای مدت ۳ سال است.

دکتر صادقی نیارکی اظهار کرد: تعهدات جهاددانشگاهی در این تفاهم‌نامه توسعه و تعمیق ساخت داخل و ارتقای فناوری و بحث تحقیق و توسعه در زیر بخش‌هایی است که در اهداف این تفاهم‌نامه ذکر شد.

پیگیری حمایت از تولیدات جهاددانشگاهی

وی افزود: در این تفاهم‌نامه وزارت صنعت و معاونت امور صنایع حمایت از تولیدات جهاددانشگاهی را دنبال خواهد کرد. همچنین حمایت از تحقیق و توسعه و کاربردی سازی این تحقیقات کاربردی را با ابزارهایی که در اختیار دارد، متعهد شده است. هماهنگی بین بخشی بین سازمان‌ها و دستگاه‌ها برای رساندن به مرحله اجرا، تجاری‌سازی و تولید انبوه بخش دیگری از تعهدات این وزارت است.

دکتر صادقی نیارکی ادامه داد: یکی از موضوعات راهبردی که ما از نیمه دوم سال ۱۳۹۸ دنبال کردیم، بحث نهضت ساخت داخل است که خوشبختانه مسؤولان ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزرا از جمله وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید دارند که این موضوع کماکان دنبال شود و از ظرفیت‌های بالقوه که در کشور وجود دارد، حمایت و صیانت کنیم تا با این حمایت و پشتیبانی‌ها این ظرفیت‌های بالقوه تبدیل به ظرفیت‌های بالفعل شود و ما بتوانیم منابع محدود ارزی خودمان را برای ایجاد ارزش افزوده بالاتر و همچنین ارتقای دانش و فناوری و همچنین تاب آوری بسیار بالاتر در مقابل تکانه‌های اقتصادی در مقابل به دست آوردن فناوری‌های نوین و نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی با تاکید بر درون‌زایی اقتصاد ملی که جزو اهداف اقتصاد مقاومتی است، مدیریت کنیم.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: یکی از کارهایی که ما از سال گذشته شروع کردیم با نهادهای عمومی غیردولتی و نهادهای انقلاب اسلامی، این بود که لیست ۲۱۰ رشته فعالیت را به مجموعه نهادهای انقلاب اسلامی و نهادهای عمومی غیردولتی از جمله سازمان جهاددانشگاهی ارسال کردیم و در پاسخ مکاتبه ما با جهاددانشگاهی ۲۴ ردیف مورد را این نهاد در حوزه‌های صنعت غذا، تجهیزات پزشکی، اجزا و قطعات خودرو، پتروشیمی و شیمی، تجهیزات نفتی، تجهیزات برق و الکترونیک، فولاد، نساجی و پوشاک، پنل‌های خورشیدی، ماشین سازی و تجهیزات اعلام آمادگی کردند، هم برای بحث ارائه فناوری و دانش تولید و نحوه تولید و فرایندهای مورد نیاز و هم تولید محصول که مجموعه‌ای دارند در کشور خودشان به بحث تولید و تجاری محصول اقدام می‌کنند.

براساس اعلام روابط عمومی جهاد دانشگاهی، تفاهم‌نامه‌ همکاری جهاددانشگاهی و معاونت‌ امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت امروز چهارشنبه (۸ بهمن ۹۹) به امضای دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاددانشگاهی و دکتر مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت رسید.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.