stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 22952
  • 15 دی 1394 - 15:54
3

نخست وزیر انگلیس سفرش را به عربستان به تعویق انداخت

منابع انگلیسی روز سه شن دادند دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس به دنبال تنش های ایجاد شده متعاقب اعدام ۴۷ نفر از جمله آیت الله شیخ نمر باقر النمر توسط رژیم آل سعود، سفر برنامه ریزی شده اش را به عربستان سعودی حداقل به مدت سه ماه به تعویق انداخته است.

قلم | qalamna.ir :

منابع یاد شده عنوان کردند براساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار بود در هفته های در پیش رو، کامرون در چارچوب سفرش به کشورهای حوزه خلیج فارس، از عربستان نیز دیدار کند.
روزنامه تایمز روز سه شنبه در گزارشی در این مورد نوشت: دیدار نخست وزیر انگلیس از عربستان سعودی احتمالا تا ماه مارس آینده صورت نخواهد گرفت.

این روزنامه افزود: مقامات ارشد دولتی گفتند که تاخیر صورت گرفته در سفر کامرون به عربستان، ارتباطی با تنش های اخیر در منطقه از جمله اعدام شیخ النمر روحانی سرشناس سعودی ندارد.
تایمز افزود: به گفته این مقامات، تاخیر در سفر کامرون مرتبط با تلاش های دیپلماتیک وی در آستانه نشست سران اتحادیه اروپا در ماه فوریه آینده است.
این روزنامه در همین حال نوشت: معذالک، تصمیم یاد شده می تواند نشانگر یک واکنش منفعلانه در برابر فشارهای حزب کارگر بر روی دولت انگلیس برای تجدیدنظر در روابطش با رژیم عربستان سعودی باشد.

تایمز افزود: نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه گذشته در ارتباط با تنش های ایجاد شده به دنبال اعدام های اخیر در عربستان گفت که این تنش ها می تواند تهدیدی برای تلاش های جاری برای مقابله با گروه داعش باشد.
این روزنامه نوشت: به دنبال اعدام های صورت گرفته در عربستان در روز شنبه گذشته، ‘اندی اسلاتر’ سخنگوی حقوق بشر حزب کارگر در نامه ای به ‘مایکل گوو ‘ وزیر دادگستری از وی خواست که همه همکاری قضایی انگلیس را با عربستان به حالت تعلیق درآورد.

تایمز افزود: ‘تام فارون ‘ رهبر حزب لیبرال دمکرات نیز در گفت وگو با کانال ۴ رادیو ‘بی بی سی’ گفت که انگلیس بایستی مواضع سرسختانه تری را در قبال عربستان در پیش بگیرد .
به نوشته تایمز، فارون همچنین گفت که روابط انگلیس با ریاض ‘بایستی عمل گرایانه و نه به صورت تابع’ باشد و از دولت کامرون خواست از سیاست ‘تقریبا چاپلوسانه اش’ در قبال عربستان دست بردارد.

روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» نیز گزارش کرد، کامرون به عنوان بخشی از تلاش دیپلماتیک برای بستن قراردادهای دفاعی به ارزش میلیاردها پوند، قرار بود که به عربستان سفر کند اما بعد از آنکه اعدام شیخ «نمر باقر النمر» روحانی شیعه در عربستان به همراه ۴۶ نفر دیگر موجی از اعتراضات به نقض حقوق بشر در این کشور را برانگیخت، کامرون مجبور به لغو این سفر شد.
به نوشته این روزنامه، نخست وزیر انگلیس قرار بود قبل از پایان سال ۲۰۱۵ یا اوایل سال جاری میلادی به عربستان سعودی سفر کند که البته انتقادات انگلیس از سابقه حقوق بشر عربستان، تا حدودی روابط دو کشور را تیره وتار کرده بود و بعد از اعدام روحانی شیعه در عربستان، شانس دیدار مقامات انگلیسی از عربستان حتی کمتر از قبل شده است.
فایننشال تایمز افزود: یکی از مقامات ارشد دفتر نخست وزیری انگلیس با بیان اینکه کامرون در حال حاضر برنامه ای برای سفر به عربستان ندارد تصریح کرده است که این به دلیل آن است که کامرون می خواهد قبل از برگزاری آتی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، درباره شرایط عضویت انگلیس در این اتحادیه مذاکره کنند و بر روی آن موضوع تمرکز کند.

منابع انگلیسی در حال حاضر دولت دیوید کامرون به دلیل مواضع نرمش در قبال اعدام های صورت گرفته در عربستان سعودی و نیز افشای حمایتش از ریاض برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل تحت فشار قرار دارد.
براساس اسناد منتشرشده توسط ویکی لیکس، دولت انگلیس برای اینکه عربستان بتواند آرای لازم را برای رسیدن به این جایگاه به دست آورد با ریاض به صورت محرمانه به توافق رسیده بود.
علاوه بر آن روزنامه ایندیپندنت روز سه شنبه فاش کرد دولت انگلیس، عربستان سعودی را به رغم شمار بالای اعدام در این کشور از فهرست ۳۰ کشوری که باید برای حذف مجازات اعدام تحت فشار قرار بگیرند، حذف کرده است.

ایندیپندنت نوشت: در سند ۲۰ صفحه ای مربوط به راهبرد ۵ ساله وزارت خارجه انگلیس در این خصوص اشاره ای به عربستان سعودی نشده است.
رهبران احزاب سیاسی لیبرال دمکرات و سبز، روز گذشته از دولت انگلیس خواسته بودند در مورد نقش لندن در انتخاب عربستان در نوامبر سال ۲۰۱۳ میلادی به عنوان یکی از اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل شفاف سازی کند.
ایندیپندنت اضافه کرد: ‘ناتالی بنت’ رهبر حزب سبز گفته نقش عربستان سعودی در شورای حقوق بشر سازمان ملل یکی از مسائلی است که به دنبال اعدام دسته جمعی در این کشور، مورد توجه قرارگرفته است.

این روزنامه افزود: رهبر حزب سبز خواستار تحقیق درارتباط با مسایل مطرح شده در مورد حمایت پشت پرده انگلیس برای عضویت عربستان سعودی در شورای حقوق بشر سازمان ملل شد و گفت که نتایج این تحقیق عمومی باید منتشر شود.
ایندیپندنت افزود: ‘تام فارون’ رهبر حزب لیبرال دمکرات گفته که زمان آن فرا رسیده است که ‘اشعه ی نور’ به بخش های ‘تاریک ‘ از روابط انگلیس با رژیم سعودی تابانده شود.
رژیم آل سعود ، آیت الله نمر باقر النمر روحانی مبارز شیعی و فعال حقوق بشر این کشور را که در ۲۳ مهر ماه سال ۱۳۹۳ به اعدام محکوم کرده بود روز شنبه (۱۲ دی ) به اتهام آنچه دخالت در اقدامات ترویستی عنوان کرد ، به شهادت رساند.

صدور حکم اعدام برای این روحانی مبارز، با انتقاد گسترده کشورها، فعالین و سازمان های حقوق بشر در بسیاری از کشورهای جهان از جمله انگلیس مواجه شده است.

هشتگ:

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.