stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 229305
  • 07 بهمن 1399 - 18:00
1

به هیچوجه اجازه مصرف بیشتر مازوت در نیروگاه شازند را نمی دهیم

به هیچوجه اجازه مصرف بیشتر مازوت در نیروگاه شازند را نمی دهیم

ایسنا/مرکزی استاندار مرکزی گفت: به هیچ وجه اجازه مصرف بیشتر مازوت در نیروگاه حرارتی شازند را نمی دهیم.

قلم | qalamna.ir :

سیدعلی آقازاده هفتم بهمن ماه در چهارمین جلسه کارگروه اضطرار کاهش آلودگی هوای اراک بیان کرد: در جلسه گذشته نتیجه این شد که وزارت نفت هزار هکتار بین شازند و اراک جنگل کاری کند تا فشارهای ناشی از آلودگی صنایع کمتر شود. آبیاری قطره ای هزار هکتار موجود توسط وزارت نفت و هزار هکتار دیگر با مشارکت استان انجام می گیرد.

وی تصریح کرد: اگر این مصوبه به خوبی اجرایی شود امسال به اندازه چند سال اخیر جنگل کاری را توسعه داده ایم و در واقع کار بزرگی است.

استاندار مرکزی با اشاره به اینکه یکی از تصمیمات دیگر این بود که اجازه مصرف سوخت مازوت در نیروگاه داده شود، افزود: پیرو این تصمیم اعلام شد که احتمالا در بهمن ماه نیز شرایط آلودگی هوا ادامه داشته باشد و به نظر می رسد که تا پایان هفته این شرایط را خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: باید یک میلیون و ۸۰۰ مترمکعب گاز برای نیروگاه تامین شود چون اگر کم شود اجازه مصرف بیشتر مازوت را نمی دهیم و در نتیجه کاهش تولید ۲۰۰ مگاواتی برق را شاهد خواهیم بود و در نتیجه با خاموشی روبرو می شویم.

آقازاده تصریح کرد: مصرف برق استان ۱۱۰۰ مگاوات است اما نیروگاه ۹۰۰ مگاوات تولید دارد و در واقع ۲۰۰ مگاوات از دیگر استان ها تامین می شود. در این راستا باید شرکت ملی گاز نیز همکاری بیشتری داشته باشد و میزان گازی که تخصیص می یابد قطع نکند.

وی گفت: به هیچ وجه اجازه مصرف بیشتر مازوت را نمی دهیم. گاز مورد نیاز نیروگاه برای تولید ۹۰۰ مگاوات برق باید تامین شود و همه تلاشمان این است که به مصرف گاز بازگردیم.

رضا میرزایی مدیرکل محیط زیست استان نیز با اشاره به اینکه اگر هوا بیش از یک روز برای گروه های حساس آلوده باشد درخواست تشکیل جلسه کارگروه اضطرار می شود، افزود:  از ابتدای سال تاکنون اراک ۴۶ روز پاک، ۲۲۵ روز سالم، ۴۰ روز ناسالم برای گروه های حساس و یک روز ناسالم برای تمامی گروه های سنی را پشت سر گذاشته است.

وی با بیان اینکه در شش ماه نخست امسال ۱۳ روز ناسالم در اراک تجربه شد که در قیاس با سال های اخیر بی سابقه بود، افزود: در فصل پاییز ۲۸ روز ناسالم دیگر در کارنامه آلودگی هوای اراک به ثبت رسید و در بسیاری از روزهای پاییز و زمستان نیز آلودگی هوا به صورت لحظه ای، بسیار بالا رفت.

میرزایی تصریح کرد: طبق آمار روز گذشته، اصفهان، بجنورد و تبریز سه شهر آلوده کشور بودند به طوری که هوای اصفهان و بجنورد برای تمامی گروه های سنی ناسالم بود و اراک پس از تهران در جایگاه هشتم کشور قرار دارد.

وی با بیان اینکه امسال آلاینده دی اکسید گوگرد به عنوان یکی از پارامترهای آلایندگی وارد هوای اراک شده است، افزود: تا امروز با ۴۱ روز ناسالم دقیقا به نقطه سر به سر با سال گذشته رسیده ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به اینکه از ساعت ۸ صبح روند افزایش دی اکسید گوگرد در هوا آغاز می شود و در ساعت ۱۳ به اوج خود می رسد، افزود: روز گذشته میزان مصرف گاز نیروگاه حرارتی شازند به یک میلیون و ۸۵۰ مترمکعب و مصرف مازوت به سه میلیون ۱۰۰ هزار لیتر رسید. از ۷۲ مشعل در حال حاضر ۲۴ مشغل گازسوز و مابقی مازوت سوز هستند و با توجه به ۳ درصد گوگرد موجود در مازوت علاوه بر آلودگی هوا، آسیب زیست محیطی هم بالاست.

وی اظهار کرد: طبق ارزیابی صورت گرفته در روز گذشته، واحد یک ۳۶۴۱ میکروگرم بر مترمکعب، واحد دو ۳۰۴۴ میکروگرم بر مترمکعب و واحد چهار نیز ۳۱۷۷ میکروگرم بر مترمکعب گوگرد وارد هوا می کند در حالی که استاندارد آن ۷۰۰ میکروگرم بر مترمکعب است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر واحد یک و دو مازوت و واحد چهار گاز مصرف می کند و واحد سه در حال اورهال است، گفت: با سکون نسبی هوا، کل آلودگی در بالای نیروگاه انباشت می شود و با وزش باد به سمت اراک، شازند، مهاجران و حتی خنداب حرکت می کند .

میرزایی افزود: ایستگاه سنجش آلودگی هوای روستای کزاز کاملا عدد و رقم درستی را ارائه می کند و در واقع میزان آلودگی هوای اراک،  براساس میانگین بالاترین عدد ایستگاه پایش، سنجش می شود.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.