stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 228988
  • 07 بهمن 1399 - 11:20
0

مصاحبه با دکتر ارسلان گلشنی متخصص حرکات اصلاحی در تهران

قلم | qalamna.ir :
در ایام خطرهای کرونایی و خانه نشینی یک جوان با تحصیلات  دکتری رشته حرکات اصلاحی از دانشگاه تهران با ایده اصلاح و درمان غیرحضوری ناهنجاری‌های مختلف نظیر پای پرانتزی، زانو ضربدری‌، کف پای صاف، قوزپشتی، کمردرد، گردن درد و… با کمک یک تیم متخصص که امروز به بیش از ۲۰ نفر رسیده اند نتایج  شگفت انگیزی کسب کرده است تا بهانه ای شود به سراغ دکتر ارسلان گلشنی  برویم و پیرامون این مسائل گپی بزنیم.
از آغاز دوران تحصیلی تان شروع کنیم.

دوران ابتدایی رو در روستای زوارق گذراندم و دوران راهنمایی و دبیرستان را در مدارس نمونه دولتی شهرستان بناب (استان آذربایجان شرقی) سپری کرده و دیپلم ریاضی فیزیک گرفتم و بعد از اون در رشته مهندسی صنایع سه ترم مشغول به تحصیل شدم و  بعد از گذشت  سه ترم علاقه چندانی به این رشته و ریاضیات  وفیزیک نداشتم برای همین در دانشگاه بیشتر دنبال رشته‌های دیگه بودم که با رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی آشنا شدم. یکی از دوستان من هم هیئت علمی همین رشته بود و با تحقیقاتی و بررسی که انجام دادم و با بررسی کتاب‌هایی که میخونن و کارهایی که انجام می‌دهند حس کردم که به این رشته خیلی علاقه دارم برای همین مجدد کنکور دادم و اقدام کردم برای رشته تربیت بدنی که بعد از آن توانستم در دانشگاه تهران قبول بشم و مقطع کارشناسی را به صورت پشت سر هم در طول ۷ ترم تونستم تموم کنم و  در مقطع کارشناسی ارشد هم در دانشگاه تهران قبول بشم و این مقطع را در چهار ترم بگذرونم و بعد از اون مجدد مقطع دکتری در رشته حرکات اصلاحی و آسیب شناسی ورزشی دانشگاه تهران قبول شدم.

چطور شد که دیپلم ریاضی فیزیک داشتید و مهندسی می‌خواندید ولی به رشته تربیت بدنی که کمتر کسی به آن علاقه داشت روی آوردید و تغییر رشته دادید؟
اجازه بدهید این طوری توضیح بدم که فقط رشته مهندسی صنایع نبود و من قصه و داستان طولانی را داشتم تا برسم به رشته تربیت بدنی و وقتی دیپلمم را گرفتم بعد از کنکور اقدام کردم برای دانشکده افسری دانشگاه ستاری و دانشگاه امام علی (ع) که برم نظامی شوم و افسری بخونم اما هیچ کدوم از این‌ها قسمت نشد و من رفتم مهندسی صنایع.  بعد از اونم با شرایطی که در رشته تربیت بدنی پیدا کردم و دیدم رشته‌ای هست که خیلی بهش علاقه دارم وهم اینکه رشته‌های ورزشی مختلف را به صورت عملی وعلمی تجربه می‌کنم.
به صورت آکادمیک کتاب‌هایی که میخوندن و واحدهایی که دارند و با ایده جالبی از آشنایی با عضلات بدن و حرکاتی که این عضلات انجام می‌دهند خیلی برای خود من جذاب بود. به همین دلیل پیگیر این رشته دانشگاهی شدم و بعد از قبولی در این رشته، کارشناسی را شروع کردم که نسبت به این رشته روز به روز علاقه بیشتری پیدا کردم برای همین سال آخر کارشناسی را سفت و سخت شروع کردم و برای خواندن دوره ارشد با دوستانی که ارشد میخواندن مشورت گرفتم و دوران جالب و شیرینی بود که جذابیت این موضوع در این بود که هیچ موقع درس خواندن برای ارشد و دکتری برام خسته کننده نبود.

به خاطر اینکه علاقه داشتم به این رشته و بعد اینکه کارشناسی ارشد رو هم تموم کردم، در دوره ما اولین سالی بود که کنکور دکتری را در تمامی رشته‌ها عمومی برگزار کردند و نکته جالبی داشت که در گرایش ما هیچ سوالی در کنکور و مرحله اول نیومد و تمامی سوال‌های کنکور در دکتری از گرایشهای مدیریت ورزشی، رفتار حرکتی و فیزیولوژی ورزشی بود و خیلی از دوستان با شنیدن این خبر، کنکور ندادند ولی من از آنجایی که علاقه داشتم به این رشته، کتاب‌هایی که اضافه بر کتاب‌های خودمون بود رو خوندم و کنکور دادم و خدا را شکر تونستم مجدد در دانشگاه تهران قبول بشم و بتونم در مقطع دکتری هم تحصیل کنم. در واقع در سه تا مقطع آموزشی در دانشگاه تهران بودم.

تا کنون بیش از ۱۵۰۰۰ ارزیابی بدنی برای تشخیص ناهنجاری‌ها داشته ام
 شروع ما به عنوان یک کارورز و دانشجویی که تازه شروع به کار کرده بود تو این رشته از مرکز تندرستی دانشگاه تهران بود. خوشبختانه باعث شد که درطرحی که وزارت علوم داشت باید دانشجوهای ورودی جدید را ارزیابی اسکلتی عضلانی انجام می‌دادیم حضور داشته باشم و بعد کسانی که مشکلاتی را داشتن ارجاع می‌دادیم به مرکز تندرستی دانشگاه و مشاوره‌های لازم را به آنها می‌دادیم. در این سه سالی که من توی مرکز تندرستی دانشگاه تهران بودم، بیش از پنج هزار نفر را ارزیابی بدنی و تشخیص ناهنجاری دادم و این تجربه خوبی برای من بود که اولاً انواع ناهنجاری‌های بدنی  در آنجا به صورت تجربی و عملی دیدم و اینکه با وسایل و تجهیزاتی که داشتیم و از آنها استفاده می‌کردیم برای اندازه گیری‌های بدن کار کردم و یک تجربه خوبی بود که به دست آوردم.
بعد از کلینیک دانشگاه تهران تقریباً ۴ سالی است که در کلینیک به صورت خصوصی کار می‌کنم و در این مدت هم با توجه به همکاری با پزشک‌های متختلف، تجربه‌های خوبی به دست آوردم. در این بین ارزیابی‌های مختلفی را برای دانش‌آموزان و ادارات مختلف انجام دادم که این موارد هم به خودیه خود هرکدام تجربه‌های جدید را به همراه داشت و کمک کرد که بتوانم در تشخیص ناهنجاری‌ها تجارب خوبی داشته باشم وبتوانم خدمت گزار خوبی برای جامعه باشم.

اولین ویزیت
اولین ویزیت من برمی گردد به چند سال پیش و اسمشون هم حتی یادمه آقایی به اسم پیری که هر جا هستند سلامت باشند.ایشان با شکایت درد در ناحیه پشتی و بین کتف مراجعه کردند و بعد از ارزیابی بدنی که انجام دادم متوجه شدم که ایشون اسکولیوزیس یا ناهنجاری کج پشتی را دارند؛ برای همین براشون تجویز آب درمانی و حرکات اصلاحی را انجام دادم. بعد از گذشت پنج جلسه ایشان پیشرفت‌های خوب را داشتند اما باز هم دیدم که پیشرفتی که می‌خواهم را هنوز به دست نیاوردم و مجددا ویزیت انجام دادم و در مورد محل کارشون ازشون پرسیدیم وقتی این سوال را پرسیدم متوجه شدم که ایشان در محل کار با دو سیستم کامپیوتری کار می‌کنند، برای همین مجبور بودند که یک چرخشی داشته باشند تا با سیستم دیگر کار کنند. با اصلاح این مسئله، بقیه مشکلات هم حل شد و این تجربه خوبی برای خود بنده بود که حتماً باید اطلاعات کارهای روزانه هر فرد را داشته باشم. وقتی میگوییم که حرکات اصلاحی داریم کار می‌کنیم، باید به نظر بنده در وهله اول کارهای روزانه و الگوهای حرکتی زندگی فرد اصلاح گردد.

بیماری که تعادل خیلی پایین داشت و بیشتر پزشکان پیش بینی کرده بودن که در ماه‌های آتی از واکر و ویلچر استفاده خواهد کرد پیش شما درمان شد.
تقریباً یک سال و نیم پیش بود که یک فردی با شکایت از تعادل کم و ضعف عضلانی در پای چپ به ما مراجعه کرد. ایشان را یکی از پزشکان بیمارستان میلاد برای آب درمانی و بازتوانی به ما ارجاع داده بودند. بعد از بررسی و صحبت‌هایشان دیدم که خیلی نسبت به درمان و بازتوانی شان ناامید هستند و این خب برگرفته از نظرات همکاران دیگر بوده است. برای خود من هم خیلی سخت بود این مسئله که بسیاری از متخصصین دیگر ایشون را جواب کرده و گفته بودند که روز به روز تعادلت کمترخواهد شد، چون شما مشکل قبلی فلج اطفال و در حال حاضر تنگی کانال نخاعی در ناحیه پشتی را دارید.

در وهله اول خودم خیلی نسبت به این مسئله شک داشتم که میتونیم کمکی انجام بدیم یا نه! ولی خب از اونجایی که یک لحظه فکر کردم شاید آخرین جایی باشه که ایشان آمدند و ناامید کردن ایشان می‌تواند تبعات بعدی را داشته باشه برای همین گفتم که ما می‌توانیم کارهایی برای شما انجام بدیم و ببینیم چه نتیجه ای میگیریم و نه میتونم بگم که نمیشه براتون کاری انجام داد و نه می‌تونم بگیم که حتما بهتر میشه. بعد از گذشت ۶ جلسه برای خود من خیلی جالب بود که عضلات روی ران (چهار سر ران ) این فرد شروع کرد به فعالیت و تعادل بیشتر شد و فعالیت عضلات ایشان هم برای خودم و هم برای این فرد خیلی جالب بود و ما این روند را ادامه دادیم. مراحل درمان خداروشکر روز به روز بهتر و بهتر شد تا اینکه بعد از سه ماه تعادل ایشان کاملا برگشت.

شاید بگم ۸۰% تعادلشان برگشت و راحت پله بالا و پایین رفتند، دوباره برگشتند به کارشون و مجددا به رانندگی با تاکسی پرداختند. جالبه بعد از مدت‌ها یک روز اومدن تو اتاق من و گفتن که با من صحبتی دارند، من گفتم شاید در مورد روند درمان ایشونه، گفتم که بفرمایید؛ و خیلی جالب بود این مسئله که گفتند به یاد دارید روزی که من اولین بار اومدم پیش شما و شروع کردن به صحبت کردن از اتفاق‌هایی که قبل از آن بوده و نظراتی که بقیه همکاران داشتند و بعد اون گفتند من به دلیل این که بیشتر جاها که رفته بودم ناامید بودم از روند درمانی و حتی داشتم به این فکر می‌کردم که بعد از این که پیش شما مراجعه کردم و نتیجه ی هم از اینجا  نگرفتم خودکشی کنم! این مسئله را که شنیدم خیلی برای خود من شوک آور بود که اگر من لحظه ای به خودم می‌گفتم که نه از کار ما هم نتیجه ای نمیگیره چه اتفاق‌هایی رو می‌تونست بعدش به همراه داشته باشه؟ برای همین خودم این تجربه را به دست آوردم که حداقل توی برخی مواقع بدن انسان جوری هست که نمی تونیم بگیم دو دوتا چهارتا میشه و باید یک سری کارها را حتما تست کنیم و بعد جواب بدیم و فرد را مایوس و ناامید نکنیم.

دکتر حرکات اصلاحی دقیقا یعنی چی؟ لطفاً در مورد رشته ناشناخته و بسیار کاربردی حرکات اصلاحی توضیح دهید
حرکات اصلاحی یکی از گرایش‌های رشته علوم ورزشی است که در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در برخی از دانشگاه‌های اصلی کشور ایران وجود دارد. این رشته بیشتر حیطه فعالیتش در پیشگیری از مشکلات اسکلتی عضلانی و همچنین در مراحل پایانی بازتوانی است اما با توجه به دوره‌های تکمیلی که برای این رشته وجود دارد مثل ماساژ درمانی و آب درمانی (تحت نظارت فدراسیون پزشکی ورزشی) لذا فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در بخش توانبخشی در کنار تیم‌های پزشکی و هم در بخش پیشگیری در آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان و هم در ادارات و شرکت‌ها برای پیشگیری از مشکلات پرسنل فعالیت داشته باشند. همچنین یک قسمتی از کار این رشته در بازتوانی و پیشگیری از آسیب‌های ورزشی در تیم‌های باشگاهی و ورزشکاران حرفه ای است.

شما در حال حاضر در کدام یک از این حیطه‌ها فعالیت دارید؟
با توجه به علاقه‌ای که داشتم من بیشتر در حیطه بازتوانی و در برخی مواقع پیشگیری از مشکلات اسکلتی عضلانی فعالیت دارم که با توجه به تجاربی که دارم بیشتر در مشکلات گردن، کمر و زانو تخصص دارم.
در خصوص ابدرمانی فرمودید و میدونیم که یکی از طب‌های مکملی است که در بهبود مشکلات زانو و ستون فقرات توسط متخصصین تجویز می‌شود لطفا بیشتر در این خصوص توضیح دهید
آب درمان یکی از تجویز‌هایی است که اخیراً متخصصین ما بیشتر انجام می‌دهند اما یکی از باورهای رایج و اشتباهی که وجود دارد این است که آب درمانی راه رفتن توی آب است. در حالی که وقتی تخصصی‌تر به این قضیه نگاه می‌کنیم آب درمانی را اجرای یک برنامه کاملاً تخصصی و تجویز شده تعریف میشود که باید حتما زیر نظر یک متخصص در شرایط خاص و در دمای خاص استخر انجام شود و با توجه به ویژگی‌های فردی و مشکل هر فرد برنامه تجویز می‌شود. برای هر فرد متفاوت است و نباید به صورت عمومی که فکر کنیم همه کمردردها مشکل‌ها یکسان است عمل کنیم.

به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر مشکلات مربوط به ستون فقرات افزایش یافته است. به نظر شما دلیل اصلی مشکلات ستون فقرات چیست؟
 با توجه به این که ما بیشتر ساعات در محیط کار و حتی در خانه با وسایل الکترونیکی مثل لپ تاپ، کامپیوتر موبایل و تبلت سرکار داریم و همچنین فعالیت‌های روزانه ما به شدت کاهش پیدا کرده است. خوب مثل قطره آبی که سال‌ها بر روی یک سنگی چکه می‌کند قطعا ما هم تغییراتی را در طی سالیان خواهیم داشت و مشکلات زیاد عضلانی را خواهیم داشت که اگر آن را جدی نگیریم می‌تواند مشکلات دیگری مثل بیرون زدگی‌های دیسک، تنگی کانال نخاعی و موارد دیگر را به همراه داشته باشد.

شما به عنوان یک متخصص در حوزه پیشگیری چه راهکاری در این مورد پیشنهاد می‌کنید؟
اولین قدم در پیشگیری از مشکلات اسکلتی عضلانی به نظر من اصلاح عادت‌های غلط روزانه است. یعنی اینکه باید عادت‌های غلط استفاده از لپ تاپ، کامپیوتر، موبایل و تبلت را حتماً تصحیح کنیم و در حالت‌های نشستن و رانندگیمون بسیار دقت کنیم و سعی کنیم همیشه صاف بشینیم و در کنار تصحیح عادت‌های روزانه سعی کنیم یکسری از موارد را رعایت کنیم که باعث میشود فعالیت‌های روزانه ما افزایش پیدا کند. مثل این که شما در طول روز و یک بار فکر کنید آسانسور خرابه و از پله استفاده کنیم. یا یک بار برای خرید به سوپرمارکت تشریف بردید فکر کنید که سوپری نزدیک شما چیزی که شما میخواید را نداره و باید از سوپری دیگه که با شما فاصله داره خرید کنید. یا میخواهید ماشینتون را پارک کنید فکر کنید توی اون محلی که شما می‌خواهید تشریف ببرید جای پارک کمه و برای همین کمی با فاصله پارک کنید تا در طول روز فعالیت‌های شما به همین راحتی افزایش پیدا کند و اگر توانستید که در هفته حداقل ۲ الی ۳ جلسه ورزش منظم در برنامه تون قرار دهید.

نمره آب درمانی در ایران نمره قابل قبولی است
متاسفانه در این مسئله نمره قابل قبولی در ایران نداریم. به خاطر باور غلطی که وجود دارد و آب‌درمانی را راه رفتن در آب می‌دانند و اینکه این روش درمانی و بازتوانی را هنوز بسیاری از مردم وحتی متخصصین شناختی نسبت بهش ندارند.
شما به عنوان بنیان گذار تکنیک M.I.R شناخته شده اید، بیشتر در این مورد و این روش توضیح دهید؟
تکنیک MIR در واقع مخفف  Musculoskeletal Imbalance Restoration است.
در این روشی که ابداع کردیم از روش‌های مختلف تمرین در آب، تمرین در بیرون از آب، ماساژ تراپی و موارد دیگر برای بهبود و بازتوانی مشکلات اسکلتی عضلانی استفاده می‌کنیم. بسیاری از تکنیک‌هایی که هم در آب و هم بیرون از آب استفاده میشود؛ تلفیقی از رویکردهای مختلف بوده که توسط بنده برای مشکلات مختلف طراحی شده اند که اگر بخواهیم تخصصی‌ترین رویکرد را توضیح بدیم و بگوییم این روش به رویکردهای کنترل حرکتی یا موتور کنترلی نزدیکتراست. وقتی کسی به ما برای بازتوانی یا پیشگیری از مشکلاتش مراجعه می‌کند از تکنیک‌های مختلف و فضاهای مختلفی که داریم برای بازتوانی یا پیشگیری استفاده میکنیم؛ در این تکنیک بیشتر تمرکز ما به اصلاح برنامه و الگوهای حرکتی فرد در طی دوره بازتوانی است.

آینده تکنیک MIR را چگونه می‌بینید؟
با توجه به اینکه میزان فعالیت بدنی در جامعه ما به شدت کاهش پیدا کرده و اینکه میانگین سنی جامعه ما به سمتی میرود که سالمند زیادی خواهیم داشت، لذا این تکنیک می‌تواند برای بهبود مشکلات اسکلتی عضلانی و پیشگیری از مشکلات بعدی بسیار مفید باشه و قطعا استفاده از این تکنیک می‌تواند به بسیاری از این افراد کمک کند. برای همین آینده‌ای بسیار خوبی را برای این تکنیک و با استفاده از این روش‌ها پیش بینی می‌کنم.
سخن پایانی
در پایان آرزو دارم که حرکات اصلاحی، آب درمانی و این روش‌هایی که استفاده می‌کنیم جایگاه خود را در جامعه پیدا کنند و بتوانیم خدمتگزار خوبی برای جامعه باشیم تندرست باشید.
 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.