stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024
  • کد خبر : 228852
  • 07 بهمن 1399 - 8:22
1

هنگام آلودگی هوا چه بخوریم؟

هنگام آلودگی هوا چه بخوریم؟

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مواد غذایی مفید برای پیشگیری از آسیب پذیری سیستم ایمنی بدن در مقابل ویروس کرونا و آلودگی هوا را تشریح کرد.

قلم | qalamna.ir :

مرجان منوچهری نائینی در گفت وگو با خبرنگار ، در خصوص نقش تغذیه در سلامتی بدن انسان در روزهای آلودگی هوای اصفهان، اظهار کرد: در حال حاضر آلودگی هوا مانند بیماری کرونا یک مشکل جهانی شده است، متأسفانه کلانشهر اصفهان هم درگیر این مشکل شده و روزهای هوای پاک بسیار کم است. داشتن تغذیه سالم یکی از راه‌های محافظت از سلامتی بدن در مقابل آلودگی هوا است.

وی اضافه کرد: در این روزها لازم است از تغذیه هوشمند و منظم و مواد غذایی سالم در برنامه روزانه استفاده کنیم و در روزهای آلودگی کمتر از خانه بیرون برویم، همچنین ورزش‌های سنگین و پیاده روی‌های طولانی مدت در هوای آلوده نداشته باشیم.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح کرد: باید مواد غذایی مصرفی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خاصیت ضد التهابی داشته باشند، در این وضعیت مواد غذایی می‌تواند در پیشگیری از کرونا مؤثر واقع شود.

وی ادامه داد: برای پیشگیری از آسیب پذیری سیستم ایمنی بدن در مقابل ویروس کرونا و آلودگی هوا لازم است مواد غذایی تقویت کننده ایمنی بدن مانند نان و غلات سبوس دار، میوه و سبزیجات رنگی، آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها را در سبد غذایی روزانه قرار دهیم و مصرف مواد غذایی التهاب آور تضعیف کننده بدن را از سبد غذایی روزانه حذف کنیم.

مصرف ویتامین‌های حاوی آنتی‌اکسیدان

منوچهری توضیح داد: از چهار ویتامین K و E و D و A سه مورد آنتی اکسیدان و موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها هستند، خوردن این آنتی اکسیدان‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل آلودگی هوا مفید بوده و آنتی‌اکسیدان‌ها اثرات ضد رادیکال آزاد دارند.

وی تاکید کرد: ویتامین A در میوه‌ها و سبزیجات رنگ زرد و نارنجی موجود است و در چنین شرایطی بر مصرف میوه‌ها و سبزی‌های فصل تاکید داریم، خوردن سبزی‌های رنگ تیره و کلم بروکلی به صورت خام و پخته در دفع سموم بدن بسیار مؤثر است.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار کرد: خوردن میوه‌هایی مانند مرکبات و سیب در روزهای آلودگی هوا برای سلامتی بسیار مفید بوده و آلاینده‌های سنگین هوا مانند سرب را از بدن انسان دفع می‌کند. هر فردی با هر قدرت خریدی که دارد می‌تواند هر کدام از میوه‌های رنگی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها را برای تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل آلودگی هوا استفاده کند.

وی تصریح کرد: ویتامین A بیشتر در مغزهای گیاهی وجود دارد از طریق روغن‌های مایع گیاهی با مقدار متناسب می‌توان ویتامین E بدن را تأمین کرد. ویتامین D آنتی اکسیدانی بسیار مؤثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن است، استفاده از روغن‌های غنی شده با ویتامین D را به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم.

لزوم مصرف ویتامین D برای تقویت سیستم ایمنی بدن

منوچهری افزود: علاوه بر این بر مصرف ماهیانه مکمل ویتامین دی ۵۰ هزار واحدی برای اشخاص ۱۲ سال به بالا برای پیشگیری از ابتلاء به کرونا و تقویت سیستم ایمنی بدن مقابل آلودگی هوا تاکید داریم. گروه‌های سنی ۲ تا ۱۲ سال باید هر دو ماه یک بار ویتامین دی ۵۰ هزار واحدی بخورند، برای شیر خواران ویتامین AD تجویز می‌شود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر برای دسترسی به ویتامین D در داروخانه‌ها مشکلی نیست، خانواده‌ها در صورت دسترسی نداشتن به ویتامین D می‌توانند به پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت در هر محله‌ای مراجعه کرده و مراقبت‌های لازم را دریافت کنند. سهمیه ویتامین D دانش آموزان در اختیار مدارس قرار داده شده است، والدین آنها می‌توانند در طول ۹ ماه سال تحصیلی سهمیه ماهیانه ویتامین D فرزندان را از مدارس دریافت کنند.

لبنیات پروبیوتیک کم چرب در اولویت برنامه غذایی

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اهمیت خوردن شیر و لبنیات در روزهای آلودگی هوا، گفت: باید در این روزها بیشتر شیر و لبنیات کم چرب بخوریم و مصرف لبنیات پروبیوتیک کم چرب را در اولویت برنامه غذایی خود قرار دهیم. کره، خامه و سرشیر از محصولات پرچرب و حاوی چربی‌های اشباع تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن است و باید از خوردن این مواد لبنی در آلودگی هوا پرهیز کنیم.

منوچهری خاطرنشان کرد: سه ماده غذایی روغن، نمک و شکر از تضعیف کننده‌های سیستم ایمنی بدن است و واکنش‌های التهابی را افزایش داده و نسبت به جذب مواد مضر آلودگی هوا حساس می‌کند، باید این سه ماده غذایی در روزهای آلودگی هوا هوشمندانه استفاده شود.

وی اظهار کرد: مایعات دفع کننده سموم بدن است، در چنین شرایطی استفاده فراوان از نوشیدنی‌ها مانند آب و شیر را توصیه می‌کنیم، مواد غذایی مانند سیر، پیاز، زنجبیل، جوانه گندم، حبوبات و غلات با خاصیت ضد التهابی باعث افزایش سیستم ایمنی بدن در آلودگی هوا است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.