stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 22884
  • 15 دی 1394 - 11:43
3

مصرف ماست همراه با انواع ترشی ممنوع

متخصص طب سنتی با اشاره به عوامل زمینه‌ساز بروز سنگ‌های کلیه، راه‌های سنتی درمان این بیماری را تشریح کرد.

قلم | qalamna.ir :

محمدجواد اسلامی پور ، اظهار داشت: سنگ‌های ادراری از شایع‌ترین بیماری‌های اورولوژی و اورژانس‌ها است و درمان سنگ ادراری بعد از تسکین درد بستگی به جنس، موقعیت واندازه سنگ دارد که بسیاری از سنگ‌ها بدون دخالت جراحی و به‌صورت خودبه‌خود قابل دفع است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان بروز سنگ کلیه در گروه سنی ۲۰ تا ۴۵ سال دیده می‌شود، گفت: مردان ۵ برابر زنان  به این بیماری مبتلا می‌شوند و میزان بروز سنگ کلیه در کشورهای پیشرفته بالا است که علت عمده آن مصرف میزان بالایی از پروتئین حیوانی همراه با رژیم کم فیبر است.

متخصص طب سنتی ادامه داد: سنگ‌های کلسیمی، شایع‌ترین نوع سنگ کلیه هستند و ۷۵ درصد کل سنگ‌ها را تشکیل می‌دهد. مبتلایان به سنگ اداری، به‌ طور معمول با ادرار در خون و درد حاد کلیه آزاردهنده مراجعه می‌کنند. درد در ناحیه پهلو حس می‌شود و به کشاله ران همان سمت تیر می‌کشد. گاه ممکن است پر اداری، سوزش ادرار، استفراغ نیز هم دیده شود.

اسلامی پور افزود: ۴۰ درصد بیمارانی که برای اولین بار دچار سنگ ادراری می‌شوند طی ۲ تا ۳ سال و ۷۵ درصد در ۷ تا ۱۰ سال بیماری آن‌ها عود می‌کند. بر این اساس باید به تمام بیمارانی که برای اولین بار به سنگ دچار می‌شوند توصیه کرد که روزانه تقریباً ۳ لیتر آب و مایعات بنوشید تا حداقل ۲ لیتر ادرار در روز داشته باشند.

وی در مورد عوامل زمینه‌ساز بروز سنگ‌های کلیوی گفت: کاهش مصرف فیبرهای غذایی همچون سبزی، میوه و غلات سبب افزایش خطر تشکیل سنگ می‌شود، پس با مصرف بالای انواع سبزی و میوه‌های تازه می‌توان احتمال بروز سنگ‌های کلیوی و ادراری را کاهش داد.

متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه مصرف زیاد نمک سبب افزایش دفع ادراری کلسیم می‌شود، افزود: شایع‌ترین نوع سنگ کلسیمی ، سنگ‌های کلسیم اگزالاتی هستند. مصرف موادی که اگزالات زیادی دارند با تشدید دفع اگزالات و به دنبال آن باند شدن اگزالات با کلسیم در کلیه‌ها زمینه ایجاد در رسوب سنگ‌های کلسیم اگزالاتی را در کلیه‌های تشدید می‌کند پس افرادی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه یا مجاری ادراری هستند نباید از این مواد زیاد استفاده کنند.

اسلامی پور گفت: انواع نوشابه‌های گازدار، چای پررنگ، قهوه، کاکائو ازجمله مواد خوراکی هستند که اگزالات زیادی دارند.

وی بیان داشت: مصرف ماست همراه با انواع ترشی همچون سرکه ، آب‌لیمو ، آب‌غوره نیز نه تنها باعث افزایش جذب کلسیم در بدن نمی‌شود بلکه سبب تشدید دفع کلسیم از کلیه‌ها و به دنبال آن شدت یافتن بیماری‌های مفصلی و کلیوی خواهد شد.

متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه ضعف معده می‌تواند سبب بروز سنگ‌ها باشد، تأکید کرد: درصورتی‌که فردی دچار نفخ  یا سوزش معده بعد از مصرف غذا  است، باید به پزشک مربوطه مراجعه و نسبت به درمان آن اقدام کند.

اسلامی پور در مورد درمان و دفع سنگ‌های کلیوی به روش طبیعی گفت: اولین توصیه‌ای که می‌توان برای پیشگیری و درمان سنگ کلیه داشت مصرف زیاد مایعات به‌ویژه آب است. مصرف سیاه‌دانه به همراه عسل نیز توصیه می‌شود.

وی در مورد نحوه و میزان استفاده از مخلوط سیاه‌دانه با عسل افزود: بیماران مبتلابه سنگ کلیه بهتر است یک واحد سیاه‌دانه را با ۲ واحد عسل مخلوط کرده و روزی ۳ قاشق چای‌خوری به مدت ۲ تا ۳ ماه مصرف کنند.

فارس، متخصص طب سنتی با بیان اینکه مصرف ترب‌سیاه به‌صورت روزانه در دفع سنگ‌های کلیوی مؤثر است، گفت: انجام بادکش گرم در ناحیه کلیه برای دفع سنگ کلیه و کاهش در آن مفید است. همچنین روغن‌مالی کلیه‌ها با روغن‌های طبع گرم مانند روغن کنجد، روغن سیاه‌دانه و گرم نگه‌داشتن کلیه‌ها مانع تولید سنگ و کاهش مشکلات کلیوی می‌شود.

هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.