stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 228631
  • 06 بهمن 1399 - 22:01
0

چرا در دشت ممنوعه ورامین شهرک گلخانه ای احداث شد؟

چرا در دشت ممنوعه ورامین شهرک گلخانه ای احداث شد؟

مدیرعامل شهرک‌های کشاورزی کشور با اشاره به اینکه مطالعه و مجوزهای لازم برای احداث شهرک کشاورزی حصار گلی دشت ورامین را دریافت کرده بودیم و این منطقه در دشت های ممنوعه قرار نداشت گفت: در آن زمان محدودیت منابع آبی نیز مطرح نبود، اما در حال حاضر این محدودیت وجود دارد.

قلم | qalamna.ir :

علی اشرف منصوری در نشست خبری که امروز در بازدید از شهرک های کشاورزی دشت ورامین  برگزار شد با بیان اینکه چند سالی است که  شهرک های کشاورزی فعالیت شان را در سطح کشور آغاز کرده اند و نوپا هستند،  گفت: بر اساس مطالعات انجام شده ۲۷۳ هزار هکتار اراضی مستعد احداث شهرک کشاورزی در کشور برای فعالیت درحوزه‌های گلخانه، دام و طیور و آبزی‌پروری وجود دارد.

وی ادامه داد: از ۴۷ هزار هکتار ۳۵۰۰ هزار هکتار آن مربوط به مستثنیات مردم و در قالب شهرک های خصوصی است و مابقی نیز متعلق به اراضی ملی و در اختیار شرکت های شهرک کشاورزی است.

مدیر عامل شرکت شهرک های کشاورزی اضافه کرد: برای ایجاد زیرساخت‌های شهرک های کشاورزی ناگزیر شدیم از بخش خصوصی کمک بگیریم.  حدود ۱۱ هزار هکتار از اراضی به سرمایه گذاران واگذار شد و در کنار آن نیز فرایند نظارت صورت گرفت.
 
وی  تصریح کرد: در دهه فجر ۲۵ پروژه در سطح ۴۶۰ هکتار با سرمایه‌گذاری ۵۳۳ میلیارد تومان و اشتغال زایی حدود ۱۱ هزار نفر در استان های آذربایجان غربی، قزوین، خراسان جنوبی، ایلام اصفهان و … به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته وی پروژه هایی که در ایام دهه فجر افتتاح می شود ۶۵  هکتار آن مربوط به دامپروری و مابقی فعالیت های گلخانه ای هستند .

منصوری اضافه کرد: در حال بررسی اراضی سواحل جنوب و شمال کشور برای احداث شهرک های کشاورزی هستیم و ۳۵ هزار هکتار از این اراضی برای آبزی پروری در نظر گرفته شده است و تا کنون توانستیم ۴ شهرک را به سرمایه گذاران بخش خصوصی واگذار کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا شهرک حصار گلی ورامین در دشت های ممنوعه ایجاد شده  و در تامین منابع آبی مشکل دارد، گفت: زمانی که ما مطالعه و مجوزهای لازم را برای احداث شهرک دریافت کرده بودیم این منطقه در دشت های ممنوعه قرار نداشت  ومحدودیت منابع  آبی نیز مطرح نبود. ولی با ایجاد محدودیت منابع آبی تنها توانستیم یک فاز از این شهرک را به بهره برداری برسانیم و پیگیر این نیز هستیم که بتوانیم منابع آبی مورد نیاز شهرک را تامین کنیم.

وی  همچنین اضافه کرد: محیط زیست نیز انتقاداتی را نسبت به احداث شهرک‌های گلخانه‌ای در این دشت داشت که با نامه‌نگاری در حال مرتفع کردن آنها هستیم.

واگذاری کشت و صنعت مغان به بخش دولتی/تسویه حساب با سازمان خصوصی سازی است

منصوری همچنین در حاشیه بازدید خبرنگاران از شهرک کشاورزی حصارگلی دشت ورامین در پاسخ به این سوال که آیا مالکیت کشت و صنعت مغان به دولت واگذار شده است یا خیر؟ گفت: مطالعات مربوط به احداث کشت و صنعت مغان برای بیش از ۵۰ سال پیش است و برای احداث آن طراحی جامعی صورت گرفت تا از تولید محصولات کشاورزی تا فرآوری آنها  در این منطقه انجام و از خام فروشی نیز جلوگیری شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل ایجاد این شهرک  استفاده از حق آبه رود ارس و جلوگیری از مهاجرت و اشتغالزایی در آن منطقه بود. این شرکت در ۵۰ سال گذشته دچار فراز و نشیب های بسیاری شده است و اراضی آن از حدود ۷۰ هزارهکتار  با واگذاری به ۲۷ هزارهکتار رسید.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور اضافه کرد:در سال ۱۳۸۶ این مجموعه در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار گرفت و در سال ۱۳۹۷ نیز به یکی از سرمایه داران بخشی خصوصی واگذار شد تا اینکه قوه قضاییه در بخش های مختلف این مجموعه ورود کردند و قرارداد واگذاری آن فسخ شد و این مجموعه به دولت بازگشت و درحال حاضر این شرکت صد در صد دولتی است.

وی تصریح کرد: بعد از پیگیری های انجام شده هیات مدیره جدید نیز در این مجموعه مستقر شده است.

منصوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بدهی خریدار قبلی چگونه پرداخت می شود؟ گفت: سازمان خصوصی سازی بایستی با خریدار قبلی تسویه حساب های لازم را انجام دهد و بایستی تیم حسابرسی در آنجا  مستقر شود.

در ادامه مجتبی حسینی‌پور – مدیرعامل شهرک های کشاورزی استان تهران – با اشاره به مشکلات سرمایه‌گذاران در احداث شهرک‌های گلخانه‌ای  و با بیان اینکه شهرک کشاورزی حصار گلی  ورامین در ۱۳۷۰ هکتار و ۵فاز در نظر گفته شده بود ولی با محدودیت منابع آبی مواجه شده است، گفت:در حال حاضر تنها ۵۰ لیتر آب در ثانیه برای تولید کشت گلخانه‌ای در اختیار گلخانه‌های شهرک کشاورزی دشت ورامین قرار می‌گیرد که بسیار محدود است.

حسینی‌پور ادامه داد:  از ۱۳۷۰ هکتار در نظر گرفته شده برای شهرک کشاورزی حصارگلی دشت ورامین به دلیل کمبود آب تنها ۱۲۰ هکتار آن در قالب ۷۴ قطعه در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

مدیر شهرک های کشاورزی استان تهران یکی دیگر از مشکلات شهرک گلخانه‌ای دشت ورامین را تامین سوخت دانست و تصریح کرد: با کمک سرمایه‌گذاران تمام لوله‌کشی گاز در شهرک انجام شده اما وزارت نیرو تا سه کیلومتری خارج از شهرک لوله‌های گاز را آورده و آن را متصل نکرده است.

وی خاطر نشان کرد: سایر زیرساخت‌های مربوط به شهرک گلخانه‌ای از جمله آب و برق در این شهرک تاسیس و در حال استفاده است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.