stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 228474
  • 06 بهمن 1399 - 15:00
1

اصلی ترین مشکل توزیع کالا در کشور چیست؟

اصلی ترین مشکل توزیع کالا در کشور چیست؟

رئیس اتاق تعاون ایران، مشکل اساسی نظام توزیع کشور را سنتی بودن و سازمان‌دهی نامناسب عنوان کرد و گفت: با توجه به گستردگی شبکه توزیع در بخش تعاون پیشنهاد می شود از ظرفیت تعاونی ها به عنوان بازوی توانمند دولت در بحث توزیع بیش از پیش استفاده شود.

قلم | qalamna.ir :

بهمن عبداللهی اظهار کرد: نگاهی به اقتصاد کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد که تعاونی‌ها جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد آنها دارد، همچنین با توجه به نقش موثر تعاونی‌ها در دوران جنگ تحمیلی باید از این پتانسیل در دوران جنگ اقتصادی نیز بهره‌مند شد.

وی با اشاره به سیستم توزیع در اقتصاد کشور، بیان کرد: سیستم توزیع یکی از زیرسیستم‌های اقتصادی کشور است که پیچیدگی فراوانی دارد و در نظام اقتصادی ما دچار مشکلاتی است. همانطور که امر تولید در رشد اقتصادی نقش اساسی دارد، نحوه توزیع کالاها نیز در توسعه اقتصادی کشور تأثیر غیرقابل انکاری دارد. علاوه بر نقش ویژه توزیع مطلوب کالاها در حمایت از مصرف کنندگان، رشد و توسعه بخش­های تولیدی در یک اقتصاد پویا نیز مستلزم وجود یک نظام توزیع کارآمد است.

رئیس اتاق تعاون ایران،  سیستم توزیع را حلقه واسطه مصرف کننده و تولیدکننده توصیف کرد و گفت: از آنجا که سیستم توزیع، حلقه واسطه مصرف کننده و تولید کننده است، در صورتی که پویایی و شفافیت لازم را داشته باشد اطلاعات واقعی از بازار را در اختیار تولید کننده قرار می دهد که این امر می تواند به سرمایه گذاری و توسعه فعالیت های اقتصادی منجر شود. از طرف دیگر در رابطه با کالاهای اساسی نیز مصرف کننده هزینه بیشتر از قیمت واقعی کالاها را پرداخت نخواهد کرد و نقش دلالان و واسطه ها در این چرخه حذف یا کم رنگ می شود.

رئیس پارلمان بخش تعاون کشور مشکل اساسی در نظام توزیع کشور را سنتی بودن آن عنوان و تصریح کرد: مشکل اساسی در نظام توزیع کشور سنتی بودن  و سازمان دهی نامناسب است که امکان نظارت و رصد اثربخش را مشکل کرده است؛ بخش تعاون به دلیل ماهیت نوع شرکت‌داری و تاکید بر تعاون و همکای ظرفیت های مناسبی جهت سامان دهی نظام توزیع کشور هم در بخش تامین نیاز تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را دارد و می تواند زیرساخت مناسبی جهت توزیع کالاها و مواد اولیه اساسی کشور به صورت هدفمند باشد.

وی ادامه داد: البته تاکنون از ظرفیت موجود در بخش تعاون برای توزیع کالاهای اساسی توسط اتحادیه های تخصصی مصرف و تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی توسط اتحادیه های تخصصی تأمین نیاز استفاده شده که رضایت مناسبی را در پی داشته است و نظر به گستردگی شبکه توزیع در بخش تعاون؛ این امکان وجود دارد تا این بخش با ظرفیت بیشتری در امر توزیع ورود پیدا کرده و بازوی توانمندی در این بخش برای دولت باشد.

عبداللهی با تاکید بر اهمیت شفافیت در نظام توزیع،  گفت: مهم ترین مزیت اتحادیه های تخصصی تأمین نیاز منسجم بودن آنها است که به صورت تشکل های بهم پیوسته فعالیت می کنند و باعث می شوند تا امر نظارت و رصد فعالیت آنها با صرف کمترین هزینه و در حداقل زمان ممکن، امکان پذیر شود.

وی خاطرنشان کرد: کالاهای اساسی به دلیل اینکه با معیشت گروه های زیادی از اقشار جامعه به ویژه استانهای محروم و قشرکارگری، کارمندی و فرهنگی ارتباط دارد، وجود ۶۰۰۰ فروشگاه منسجم و یکپارچه تحت پوشش تعاونی های مصرف و در قالب اتحادیه های کارگری، کارمندی و فرهنگیان در سراسر کشور شبکه گسترده ای را شامل می شوند که توزیع از طریق این اتحادیه ها باعث می شود تا افراد نیازمند بیشتری به آنها دسترسی داشته باشند.

رئیس اتاق تعاون ایران با اشاره به سایر توانمندی و ظرفیت های بخش تعاون گفت: علاوه بر این، دیگر ظرفیت موجود در بخش تعاون وجود ۱۷ اتحادیه مرزنشینان در ۱۷ استان مرزی است.   این اتحادیه ها با تعداد ۴۶۰ شرکت تعاونی حدود هفت میلیون نفر تحت تکفل دارد که نظر به محرومیت مناطق مرزی، می تواند در توزیع کالاهای اساسی بین افراد نیازمند، نقش مهمی ایفا کند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.