stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 228358
  • 06 بهمن 1399 - 12:03
0

نگاهی متفاوت به بحران کرونا

نگاهی متفاوت به بحران کرونا

ایسنا/خراسان رضوی وقتی آتش‌سوزی جنگل‌ها، همه چیز را از بین می‌برد، طبیعت با شروع جدیدی به این حادثه واکنش نشان می‌دهد؛ مواد مغذی را به خاک بازمی‌گرداند و زمینه را برای پوشش گیاهی جوان و سالم فراهم می‌کند و با این واکنش به‌نوبه خود از حیات‌وحش و تنوع زیستی حمایت می‌کند.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از ویفرم، اگر از بیماری همه‌گیر به‌عنوان یک بزرگ‌نمایی استفاده کنیم تا به‌گونه‌ای دیگر به جهان نگاه کنیم، ما نیز مانند طبیعت می‌توانیم تاثیر مخرب کووید-۱۹ را با شروعی دیگر کاهش دهیم و بر اساس آنچه می‌بینیم، عمل کنیم.

مشاهده جهان از دیدگاه دیگر

کووید-۱۹ محرومیت و بسیاری از نابرابری‌های اساسی را که در داخل کشورها و بین کشورها وجود دارد و افرادی که کمتر تحت تاثیر این همه‌گیری قرار گرفتند را نمایان کرده است.

این بحران ما را مجبور به کار، یادگیری، برقراری ارتباط و دسترسی به خدمات بهداشتی و مالی از طریق رابط‌های دیجیتال کرده است. ما دریافتیم که صدها میلیون نفر دسترسی دیجیتالی و اینترنت پهن باند قابل‌اعتماد ندارند؛ بنابراین، با بیماری همه‌گیر یک نابرابری جدید شکاف دیجیتالی کشف‌شده است و بخش جدیدی از جامعه که به کمک نیاز دارد، طبقه محروم از فناوری دیجیتال هستند.

همه‌گیری به ما یادآوری می‌کند که هنوز کارهای زیادی برای رفع شکاف جنسیتی باید انجام دهیم. کارگران زن به‌طور نامتناسبی از این بحران رنج می‌برند، بخشی از آن به دلیل حضور برجسته آنان در صنایعی است که نسبت به دیگر صنایع بیشتر تحت تاثیر منفی همه‌گیری قرار گرفتند، مانند بخش گردشگری، اوقات فراغت، خرده‌فروشی و مهمان‌نوازی.

این امر نیاز به همدلی در گروه‌های سنی مختلف را برجسته کرده است. سالمندان در معرض بیشترین خطرات بهداشتی قرار دارند و جوانان با چالش‌های مربوط به تحصیل، چشم‌انداز شغلی و بهداشت روان، عواقب اجتماعی و اقتصادی روبرو شدند.

بحران کرونا و برجسته‌سازی

کروناویروس برخی خطرات جهانی که با آن روبرو هستیم، ازجمله تغییرات آب و هوایی، سرخوردگی جوانان و امنیت سایبری که در گزارش جهانی خطرات ۲۰۲۱ بیان شد را برجسته کرده است. اکنون‌که این برجسته‌سازی توجه ما را جلب کرده، قدم بعدی اطمینان از اقدام ما در این موارد است.

کووید-۱۹، نیم‌نگاهی به چگونگی متفاوت بودن اوضاع به ما نشان داده است؛ چالش‌ها، سرعت و مقیاس پاسخ موثر رهبران سیاسی در کنترل اوضاع را می‌طلبد. همچنین نشان داد که رفتار خصوصی تا چه اندازه می‌تواند در مهار بحران موثر باشد. افراد و مشاغل به‌طور یکسان فاصله فیزیکی را رعایت و از ماسک استفاده کردند و فداکاری‌های دیگری را نیز انجام داده‌اند که برای کاهش سرعت انتشار ویروس و کشنده بودن این‌همه‌گیری بسیار ضروری است.

همه‌گیری و محدودیت‌های ناشی از آن به ما نشان داد که تنها راه مقابله واقع‌بینانه با تغییرات آب و هوایی جدا کردن انتشار CO۲ از فعالیت‌های اقتصادی است. این بدان معناست که ما باید تصمیمات سیاسی و اقتصادی اتخاذ کنیم که هم از محیط‌زیست محافظت کنند و هم باعث ایجاد رفاه و فرصت‌های شغلی شوند.

بسیاری از مشاغل از بیماری همه‌گیر برای ایجاد روش‌های جدید کاری استفاده کرده‌اند که به تردد کمتری نیاز دارد. آنان می‌توانند با تعهد به جلوگیری از سفرهای کاری دائمی، تفاوت چشمگیری در اثر کربن جامعه ایجاد کنند.

بسته‌های محرک مالی و پشتیبانی اقتصادی بی‌سابقه‌ای که توسط دولت‌ها ارائه‌شده نیز فرصتی بی‌نظیر فراهم آورده است، اگر به‌درستی انجام شود، می‌توانند جامعه‌ای عادلانه‌تر ایجاد کنند، سلامت را برای همه مردم در اولویت قرار دهند و یک مزیت خالص زیست‌محیطی داشته باشد.

این نه‌تنها ما را قادر می‌سازد تا از بیماری همه‌گیر رهایی یابیم، بلکه باعث رشد اقتصادی، گسترش نیروی کار و ارائه مزایای اجتماعی بی‌نظیر شود. وعده اتحادیه اروپا مبنی بر ارائه بسته محرک ۱.۸ تریلیون یورویی برای بازسازی پساکرونا در اروپاست که «سبزتر، دیجیتال‌تر و مقاوم‌تر» باشد و در صورت گسترش در سطح جهانی می‌تواند آینده روشنی ایجاد کند.

جلوگیری از سرخوردگی گسترده جوانان به سطح مشابهی از اراده سیاسی و اقتصادی نیاز دارد. ما باید فرصت‌هایی را ایجاد کنیم تا خطر یک نسل ازدست‌رفته در جهانی پس از همه‌گیری را به حداقل برسانیم و با گوش دادن به صدای جوانان، شروعی دیگر را آغاز کنیم.

چالشی دشوار

آسان نخواهد بود؛ انتقال به یک اقتصاد جهانی که هم‌زمان کربن‌زدایی کند، موجب رونق شود و نابرابری را کاهش دهد، چالشی دشوار خواهد بود.

در زوریخ، معتقدیم که تعبیه سیاست‌های سبز و ارتقاء انسجام اجتماعی می‌تواند کاتالیزوری برای رشد اقتصادی و همچنین تاثیر مثبت بر مردم و کره زمین باشد و ما اعتقادداریم که تجارت نقشی اساسی دارد.

ما همچنان به ترویج تنوع و شمول ادامه می‌دهیم و اضافه شدن ۶ کلمه «پاره‌وقت»، «سهم شغل» و «انعطاف‌پذیری کار» به تبلیغات شغلی در انگلیس باعث افزایش چشمگیر برنامه‌های زنان می‌شود.

باوجود چالش کووید-۱۹، ما برنامه کارآموزی زوریخ را در سال ۲۰۲۰ در ایالات‌متحده گسترش دادیم. نه‌تنها جوانان را قادر می‌سازیم وارد نیروی کار شوند، بلکه به سایر مشاغل به‌عنوان بخشی از نقش ما به‌عنوان بنیان‌گذار شبکه کارآموزی شیکاگو و همچنین بیمه کارآموزی ایالات‌متحده آمریکا کمک می‌کنیم.

فعالیت مجمع جهانی اقتصاد برای مدیریت خطرات ناشی از کووید-۱۹

بیماری کووید-۱۹، اولین بیماری همه‌گیر جهانی در بیش از ۱۰۰ سال گذشته است که با سرعتی بی‌سابقه در سراسر جهان گسترش‌یافته است. درحالی‌که کشورها به دنبال بهبودی هستند، برخی از چالش‌ها و فرصت‌های طولانی‌مدت اقتصادی، تجاری، زیست‌محیطی، اجتماعی و فناوری تازه نمایان شدند.

این ویروس نقاط ضعف ما و شکنندگی اقتصادی، جوامع و حتی برخی از رهبران سیاسی ما را برجسته کرده است؛ همچنین گرانبهاترین نقاط قوت را به ما یادآوری می‌کند و نوری بر قدرت و زیبایی طبیعت و بشریت می‌تاباند.

بشر همیشه راهی برای یافتن قدرت در سختی‌ها پیداکرده است همان‌طور که در جستجوی واکسن نشان داده‌شده است، در صورت وجود اراده، ما همیشه راهی پیدا می‌کنیم.

اگر همان تمرکز و عزم راسخ در مبارزه با تغییرات آب و هوایی و سایر مواردی که سیاره ما را آزار می‌دهد را نشان دهیم، می‌توانیم نسبت به آینده خوش‌بین باشیم.

این‌یک نقطه شروع جدید برای همه ماست. ما باید این لحظه را مانند واکنش طبیعت بر شرایط ناخواسته ایجادشده، فرصتی برای تجدید و تقویت بشریت و اکوسیستم سیاره خود بدانیم.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.