stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
  • کد خبر : 228304
  • 06 بهمن 1399 - 10:00
2

نگران نمایشگاه مبل اراک باشیم یا نه؟ مسئله این است

نگران نمایشگاه مبل اراک باشیم یا نه؟ مسئله این است

ایسنا/مرکزی پس از آنکه ویروس کرونا که تاکنون جان بیش از دو میلیون نفر را گرفته، در جهان شیوع پیدا کرد، بسیاری از صنایع از جمله صنعت نمایشگاهی به ضرر و زیان کشیده شد و نمایشگاه هایی که بعضا ماه‌ها برای برگزاری آنها برنامه‌ریزی شده بود، یکی پس از دیگری تعطیل شدند و البته اگر این اتفاق رقم نمی‌خورد، قطعا وضعیت شیوع کرونا بسیار وخیم‌تر از شرایط فعلی بود.

قلم | qalamna.ir :

در واقع از آنجا که بیشتر این نمایشگاه‌ها غیرتخصصی است، عموم مردم از آن استقبال می کنند و محصولات نیز برای تست در دسترس مردم قرار می گیرد و در نتیجه امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود ندارد و این امر موجب شیوع بیشتر ویروس کرونا می‌شود.

استان مرکزی نیز از این شرایط مستثنی نبوده و تعطیلی نمایشگاه ها را در یکسال گذشته تجربه کرده است، اما با کاهش آمار شیوع و ابتلای و فوت کرونا به تدریج محدودیت ها کمتر شد و این فرصت ایجاد شد که مسئولان و نمایشگاه داران به فکر شروعی دوباره و البته هرچند جمع و جور در صنعت نمایشگاهی بگیرند، چنانکه محمدجواد قنبری، معاون نمایشگاهی شرکت‌های نمایشگاه‌های بین المللی در ۲۳ آذر اعلام کرد که با هماهنگی‌های صورت گرفته با وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا، مراکز نمایشگاهی در نقاط زرد و نارنجی امکان فعالیت خواهند داشت.

بر این اساس، تنها نمایشگاه‌های تخصصی برای معرفی محصولات خود امکان فعالیت دارند و بازدیدکنندگان به شکل محدود و در صورت دعوت رسمی، امکان حضور خواهند داشت.

ستاد ملی مقابله با کرونا، برای برگزاری نمایشگاه‌های جدید چند شرط و پروتکل بهداشتی را اعلام کرده و تنها در صورت رعایت آنها، امکان برگزاری نمایشگاه‌های جدید وجود خواهد داشت.

شرط نخست این است که تنها در مناطق زرد و نارنجی امکان برگزاری نمایشگاه وجود دارد. همچنین تمام پروتکل‌های بهداشتی باید رعایت شوند و استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای تمام شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان الزامی خواهد بود.

ستاد ملی کرونا، کنترل کد ملی بازدیدکنندگان به منظور جلوگیری از ورود افرادی که تست کرونای مثبت داشته‌اند را نیز برای برگزاری نمایشگاه الزامی کرده، همچنین دانشگاه های علوم پزشکی مناطق برگزاری نمایشگاه‌ها باید به منظور نظارت و کنترل اجرای پروتکل‌ها با مسئولان برگزاری نمایشگاه‌ ها هماهنگ باشند.

امکان برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در استان مرکزی به شرط رعایت کامل پروتکل‌ها

استاندار مرکزی نیز در خصوص برگزاری نمایشگاه در استان گفته است: فروش در نمایشگاه باعث ایجاد تجمع شده و احتمال گستردگی بیماری را به دنبال خواهد داشت، از طرفی صنوف نیز از برگزاری نمایشگاه گلایه مند می شوند چراکه در دو ماه پایانی سال درصدد جبران خسارات وارده در یکسال اخیر هستند و برگزاری نمایشگاه ممکن است این فرصت را از آنان بگیرد.

سیدعلی آقازاده گفت: باید ۳۴ نمایشگاه در طول یک سال اخیر برگزار می شد، اما به دلیل شرایط کرونایی برگزاری نمایشگاه ها ممکن نشد و حتی اصناف هم در این راستا متضرر شدند، اما اگر نمایشگاه تخصصی با رعایت پروتکل ها و با نیم نگاهی به شرایط کنونی برگزار شود و تمام موارد ابلاغی رعایت شود، منعی ندارد و با توجه به اینکه فروش نمایشگاهی باعث تجمع و تراکم جمعیت می شود، افراد باید براساس ظرفیت سالن به نمایشگاه وارد شوند.

برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه تخصصی مبلمان، لوستر و دکوراسیون داخلی در استان مرکزی

حالا قرار است اولین نمیشگاه پس از تجربه نزدیک به یکسال وضعیت کرونایی، در اراک برگزار شود. بیست و چهارمین نمایشگاه تخصصی مبلمان، لوستر و دکوراسیون داخلی که از امروز، دوشنبه ششم لغایت جمعه دهم بهمن ماه ۹۹ در سالن پارس و پردیس محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان مرکزی و در فضایی به وسعت هفت هزار متر مربع با حضور بیش از ۸۰ شرکت کننده، اعلام برگزاری کرده است.

 مشارکت کنندگان در این رویداد به ارائه انواع مبلمان راحتی، کلاسیک و استیل، سرویس خواب، میز غذاخوری، لوستر، چراغ های روشنایی و تزئینی، آئینه و شمعدان، دکوراسیون داخلی، کالای خواب پرداخته و آخرین دستاوردهای خود را جهت ایجاد فرصت رقابتی و فراهم کردن زمینه لازم برای مبادلات اقتصادی در معرض دید عموم قرار می‌دهند و بر اساس اعلام شرکت نمایشگاه های استان مرکزی، این نمایشگاه از ساعت ۱۵ الی ۲۰ پذیرای “بازدیدکنندگان، علاقمندان و همشهریان” خواهد بود.

عمده نگرانی که در خصوص برگزاری این نمایشگاه وجود دارد، در حوزه نحوه حضور مردم و البته اجتماع آنان در محیط نمایشگاهی است که می تواند بسیاری از رشته های متولیان سلامت را در استان پنبه کند.

البته مرتضی اسلامی زاده مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان مرکزی در جلسه ستاد کرونا با تاکید بر ضرر و زیان هایی که استان در این حوزه متحمل شده و چشم پوشی از برگزاری ۱۰ نمایشگاه تا پایان سال جاری به جهت همراهی با مسئولان و رعایت قوانین وضع شده جهت جلوگیری از شیوع کرونا، گفته بود: در حال حاضر درخواست برگزاری دو نمایشگاه فرش و مبل را داریم و علیرغم اینکه باید تا پایان سال ۱۰ مورد نمایشگاه برگزار می کردیم، به این دو نمایشگاه اکتفا می کنیم.

اسلامی زاده بیان کرد: از ۱۸ آذرماه ۹۹ اجازه برگزاری نمایشگاه ها در کشور داده شده است و با وجود اینکه استان های دیگر اقدام به برگزاری نمایشگاه کردند، استان مرکزی منتظر عبور از پیک بیماری شد.

وی با بیان اینکه امسال باید ۳۴ نمایشگاه در استان برگزار می شد، اما این نمایشگاه ها به صورت کامل لغو شدند و منتظر رفع پیک های بیماری شدیم، گفت: این شرکت متحمل زیان های بسیاری شد و با وجود هزینه های نگهداری موفق شدیم از محل هزینه های مازاد سال گذشته، شرایط را تحت کنترل داشته باشیم. در حال حاضر توان پرداخت هزینه را نداریم هرچند که برگزاری نمایشگاه و جذب غرفه دار بسیار دشوار خواهد بود، اما درخواست برگزاری این دو نمایشگاه تخصصی را داریم و سعی خواهیم داشت با رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی و همکاری دانشگاه علوم پزشکی نمایشگاه هارا برگزار کنیم.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان مرکزی، همچنین تاکید کرد که در حال حاضر ۸۰ درصد متقاضیان شرکت در نمایشگاه فرش، اراکی هستند و به نظر می رسد صنوف با این مسئله مشکلی نداشته باشند.

البته متولی حوزه اصناف در اینباره نگرانی هایی دارد که شنیدنی است.

برگزاری نمایشگاه غیرتخصصی تخلف است

رئیس اتاق اصناف اراک نیز در این خصوص گقت: برابر دستورالعمل و آیین نامه‌های وزارت صمت، نمایشگاه فقط به صورت تخصصی می‌تواند برگزار شود و نمایشگاه تخصصی نیز به این معناست که فروش نداشته باشد و ورود برای عموم نیز آزاد نباشد.

جمشید زند بیان کرد: متاسفانه اقدام شرکت نمایشگاهی استان مرکزی برای برگزاری نمایشگاه مبلمان، نشان از شروع پیک چهارم دارد و با این وضع کسبه در روزهای پایانی سال تعطیل خواهند شد.

وی ادامه داد: به دو دلیل مخالف برگزاری نمایشگاه مبل و فرش هستیم، دلیل نخست اینکه حدود یک سال است که کسبه تعطیل و نیمه تعطیل هستند و اکنون به شرایط زرد کرونایی رسیده ایم ولی حضور عموم در این نمایشگاه می تواند عامل اوج گیری کرونا آنهم در ماه های آخر سال شود و در نهایت عید دود این کار درست در شب عید به چشم کسبه و مردم می‌رود، چرا که با افزایش آمار ابتلا تکرار اعمال محدودیت های سختگیرانه و تکرار ضرر و زیان کسبه دور از انتظار نیست.

حق کسبه بومی ضایع می شود

رئیس اتاق اصناف اراک اضافه کرد: اصناف یکسال تعطیل بوده اند و امروز چشم امید به یک شب عید َآرام برای کسب و کار بسته‌اند، اما در این نمایشگاه شرکت کنندگانی از سایر استان ها حضور دارند و همین امر مصداق ضایع شدن حق کسبه بومی است.

زند افزود: دانشگاه علوم پزشکی به صراحت به صورت مکتوب با برگزاری نمایشگاه مخالفت کرده و ستاد کرونا نیز گفته نمایشگاه به صورت تخصصی برگزار شود اما متاسفانه این کار شرکت نمایشگاهی تخلف است و می‌طلبد مسئولین در این خصوص تدابیر ویژه اتخاذ کنند.

وی ادامه داد: شرکت کنندگان در این نمایشگاه از سایر استان‌ها هستند و در بنر این نمایشگاه نیز گفته شده شرکت کنندگان از یافت آباد تهران هستند.

این نمایشگاه عصر امروز آغاز بکار می کند و متاسفانه ایسنا موفق به گفتگو با مدیرعامل شرکت نمایشگاه ها نشد تا تمهیدات اندیشیده شده از سوی این شرکت برای رفع نگرانی های یاد شده را جویا شود هرچند همانگونه که در این گزارش آمده است، مدیرعامل این شرکت در جلسه ستاد کرونای استان در خصوص تخصصی بودن این نمایشگاه و رعایت پروتکل های بهداشتی اطمینان داده است، البته اطلاع رسانی عمومی این نمایشگاه در حالی که از عنوان “تخصصی” در پوستر آن استفاده شده، کمی سوال برانگیز است و باید منتظر ماند و دید که این نمایشگاه چقدر تخصصی است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.