stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
  • کد خبر : 228200
  • 05 بهمن 1399 - 15:55
1
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان:

وجود یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار کانون فرسایش بادی در اصفهان

وجود یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار کانون فرسایش بادی در اصفهان
اصفهان_ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه در سال ۱۳۸۱ میزان کانون‌های فرسایش بادی استان یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار بوده و امروز این کانون‌ها به یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار رسیده است، گفت: نه تنها نتوانستیم کانون‌های بحرانی را مدیریت کنیم بلکه باعث افزایش آن نیز شده‌ایم.
قلم | qalamna.ir :

ایرج حشمتی پیش از ظهر یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه با بیان اینکه استقرار صنایع آجر، واحدهای سنگبری، شهرک‌های صنعتی، حمل و نقل و ترافیک و تغییر کاربری زمین شرایط جوی در اصفهان را آزار دهنده کرده است، اظهار داشت: باید توجه داشت که در خصوص تغییر کاربری اراضی در حاشیه زاینده رود فقط در سال جاری بیش از دو هزار پرونده صادر شده است که این امر بسیار نامناسب است.

وی با بیان اینکه ۷۶ شهرک صنعتی مصوب در استان اصفهان داریم، اضافه کرد: این شهرک‌ها حدود ۱۲ هزار هکتار وسعت دارند و این در حالی است که هنوز ۶ شهرک به بهره برداری نرسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه این تعداد شهرک صنعتی با ۱۰ هزار و ۷۷۰ صنعت قرارداد دارند، ادامه داد: از این تعداد بیش از شش هزار مورد به بهره برداری رسیده و بیش از ۱۴۵ هزار نفر در این صنایع مشغول فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه ۱۶ شهرک صنعتی در استان اصفهان در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان است، ابراز داشت: می‌توان گفت در حال حاضر ۷۸ درصد از واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان در این محدوده قرار دارند و این صنایع ۱۱۱ هزار شغل را نیز ایجاد کرده‌اند.

حشمتی با بیان اینکه تنها ۲۲ درصد واحدهای صنعتی خارج از شعاع ۵۰ کیلومتری هستند، ادامه داد: در این شهرک‌ها ۳۲ هزار نفر مشغول کار هستند و این در حالی است که تمایل به توسعه صنعت در محدود شهرستان اصفهان به دلیل بالا بودن نیروی انسانی بیش از دیگر نقاط است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس گزارش سازمان مدیریت برنامه ریزی سهم اشتغال در کشاورزی ۱۱ درصد، صنعت ۴۱ درصد و مشاغل خانگی و خدماتی ۴۷ درصد است، ابراز داشت: این در حالی است که ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب ذخیره اسمی سد زاینده رود به بخش کشاورزی با ۱۱ درصد اشتغال اختصاص یافته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه در سال ۱۳۸۱ میزان کانون‌های فرسایش بادی استان یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار بوده و امروز این کانون‌ها به یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار رسیده است، اضافه کرد: نه تنها نتوانستیم کانون‌های بحرانی را مدیریت کنیم بلکه باعث افزایش آن نیز شده‌ایم.

وی تاکید کرد: اراضی کانون فرسایش بادی استان دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است که این کانون‌ها باعث تخریب و ضرر انسانی می‌شود.

حشمتی با بیان اینکه در سال جاری سازمان جنگل‌ها برای ۹۰۰ هزار هکتار نهالکاری هفت میلیارد تومان هزینه کرده است، اضافه کرد: این در حالی است که چنانجه این سازمان در حال حاضر بخواهد برای ۱.۵ میلیون هکتار کانون فرسایش بادی نهالکاری داشته باشد باید حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان هزینه کند.

وی با بیان اینکه ۹۰۰ معدن در کل استان وجود دارد، ادامه داد: توجه به توسعه معادن افزایش داشته است، چنین سیاست و ارزش گذاری‌هایی در استان می‌تواند اعداد تغییر کانون‌های فرسایش بحران ما بیشتر کند و استان اصفهان در آینده چالش‌های بیشتری را داشته باشد.

۵۷۶ پیگیری قضائی در زمینه محیط زیست در اصفهان انجام شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه ۱۱ هزار و ۲۵۴ پایش در سال جاری در استان اصفهان در زمینه محیط زیستی انجام شده است، اضافه کرد: در این بازدیدها دو هزار و ۹۶۵ اخطاریه صادر شده که برای این تعداد در این زمینه یک هزار و ۱۴۰ شکوائیه تنظیم شد.

وی ادامه داد: از این تعداد ۵۷۶ مورد پیگیری قضائی انجام شد که ۲۴۶ رأی صادره داشتیم و ۵۴ واحد پلمب شدند.

حشمتی با بیان اینکه در ۱۰ ماه امسال چهار هزار و ۱۳۵ استعلام در حوزه استعلام و بهره برداری داشتیم، اضافه کرد: از این تعداد سه هزار و ۹۲۰ موافقت و ۲۱۵ مورد مخالفت داشتیم.

وی با اشاره به انجام دو پژوهش در زمینه پسماندهای شهری، روستایی و صنعتی ابراز داشت: در یک پژوهش برای پسماندهای صنعتی با همکاری مدیریت پسماند شهرداری و دانشگاه اصفهان پژوهشی را در دستور کار داریم که با اعتبار حدود ۳۵۰ میلیون تومان روند اجرایی را طی می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اضافه کرد: طرح جامع مدیریت پسماندهای جامع شهری و روستایی دیگر پژوهش در دستور کار است که با اعتبار پنج هزار و ۹۴۰ میلیون ریال در حال انجام است و تاکنون ۷۸ درصد پیشرفت داشته است

وی با اشاره به تشکیل ۵۴ جلسه مدیریت پسماند در محیط زیست اصفهان ابراز داشت: در این جلسات با جابجایی ۷۴۷ مورد پسماند ویژه و صنعتی موافقت و با جابجایی ۳۸ مورد از این پسماندها مخالفت شده است.

حشمتی با اشاره به فعالیت ۶ کارخانه تولید کمپوست در اصفهان اظهار داشت: در زمینه مدیریت پسماند در استان اصفهان در وضعیت خوبی به سر می بریم.

وجود ۵۵۰ صنعت آلاینده در اصفهان

وی در ادامه به شناسایی ۵۵۰ مورد صنعت آلاینده در اصفهان در سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: باید توجه داشت که ما تنها توان نظارت بر ۱۰ درصد از صنایع استان را داریم و امکانات و اعتبارات اجازه فعالیت بیشتر را به ما نمی‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه ۴۹۵ مورد صنعت آلاینده استان اصفهان در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان مستقر است، ادامه داد: از این تعداد ۴۵۲ مورد دارای آلاینده‌های جوی هستند.

وی همچنین به فعالیت ۶ ایستگاه سنجش آلاینده‌های جوی در اصفهان اظهار داشت: شهرداری اصفهان نیز در این شهر هشت ایستگاه را راه‌اندازی کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۶ روز هوای ناسالم برای عموم در استان اصفهان ثبت شده است، اضافه کرد: این آمار در سال گذشته در این بازه زمانی هفت روز بوده است و برودت هوا و توده پرفشار جوی در این زمینه تأثیر بسزایی دارد.

امسال هوای بسیار ناسالم نداشتیم

وی ادامه داد: باید توجه داشت که در سال جاری بر خلاف سال گذشته که دو روز هوای بسیار ناسالم در اصفهان داشتیم، هیچ روز بسیار ناسالمی را نداشتیم.

حشمتی در ادامه به استعلام برای صدور پروانه بهره برداری از معادن استان اصفهان اشاره کرد و گفت: در سال جاری ۵۰ مورد درخواست بررسی شده است که برای ۲۶ مورد مجوز فعالیت صادر و برای صدور مجوز برای ۲۴ معدن مخالفت شد.

وی در خصوص سرشماری حیات وحش استان اصفهان گفت: امسال ۱۸ هزار و ۵۰۰ رأس آهو، ۱۵ هزار و ۱۵۰ رأس قوچ و میش و ۹ هزار و ۴۵۰ مورد کل و بز در استانم شمارش شده است که در گونه کل و بز کاهش داشتیم که علت آن نیز بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در پارک ملی کلاه قاضی بود که این بیماری مدیریت شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه حق آبه تالاب گاوخونی ۱۷۶ میلیون متر مکعب است و در سال جاری تاکنون هیچ آبی برای تالاب رهاسازی نشده است، تصریح کرد: البته زهاب ها و پساب تصفیه خانه جنوب که از شهر ورزنه به تالاب ریخته می‌شود را داریم اما ا آن را حق آبه نمی‌دانیم چرا که باید توجه داشت بر اساس قانون پس از شرب اولویت تخصیص با محیط زیست است.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع : مهر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.