stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 228137
  • 05 بهمن 1399 - 16:09
1
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان:

تا پایان سال، ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب هرمزگان از آبشیرین کن تامین می‌شود

تا پایان سال، ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب هرمزگان از آبشیرین کن تامین می‌شود
هرمزگان-مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان گفت: تا پایان سال حدود 150 میلیون متر مکعب آب استان هرمزگان از طریق آبشیرینکن تامین می‌شود.
قلم | qalamna.ir :

هوشنگ ملایی در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان هرمزگان اظهار کرد: متوسط بارش ۵۱ ساله استان هرمزگان حدود ۱۸۶ میلی‌متر است؛ که در سال گذشته این عدد ۳۶۰ میلی‌متر بود و آثار آن در منابع آب سطح و غیر سطحی قابل مشاهده است.

 وی با اشاره به این نکته که مجموع آب استان هرمزگان ۱.۶ میلیارد متر مکعب است، عنوان کرد: مجموع بیلان منفی دشت‌های استان ۳.۲ میلیارد متمر مکعب است.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان مجموع بارش استان هرمزگان را ۱۴ میلیارد متر مکعب اعلام کرد، ابراز داشت: در حال حاضر توانایی برنامه‌ریزی برای ۳.۵ میلیارد مکعب وجود دارد.

 ملایی تصریح کرد: ۱۰ درصد از مجموع منابع آبی استان هرمزگان را آب‌های سطحی، ۱۰ درصد را آبشیرینکن و ۸۰ درصد را منابع آب زیر زمینی تشکیل می‌دهد.

 وی خاطرنشان کرد: تا پایان سال حدود ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب استان هرمزگان از طریق آبشیرینکن تامین می‌شود.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان با ذکر این نکته که ۲۴ هزار حلقه چاه مجاز در استان هرمزگان وجود دارد، تشریح کرد: ۲۰ هزار کیلومتر رودخانه در استان هرمزگان وجود دارد که نیاز به احداث دایک و لایروبی دارند.

 ملایی با ذکر این نکته که متوسط چاه‌های برقی کشور ۵۰ درصد است، بیان داشت: در استان هرمزگان کمتر از هشت هزار حلقه چاه برقی داریم؛ یعنی حدود ۳۰ درصد، که بایستی برای افزایش این رقم در استان هرمزگان تلاش کنیم.

 وی با اشاره به مطالعات بیش از ۴۰ سد کوچک در استان هرمزگان که در حال انجام است گفت: تنها در چهار رودخانه استان هرمزگان امکان ذخیره آب وجود دارد و سیلاب باقی رودخانه‌ها وارد دریا می‌شود. با توجه به اینکه بیشتر رودخانه‌های فصلی استان هرمزگان که مستعد احداث سد هستند در مکران قرار دارند، می‌توان با تقویت اعتبارات مکران ۷۰ درصد از منابع آبی رودخانه‌ها که وارد دریا می‌شوند را مهار کرد.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان اذعان کرد: با توجه به ماهیت بارندگی در استان هرمزگان که سیل آسا هستند، مراکز جمعیتی زیادی در کنار رودخانه‌های استان در معرض خسارت و آسیب هستند؛ که انجام لایروبی و احداث دایک حفاظتی در این مناطق باعث کاهش خسارت احتمالی خواهد شد.

 ملایی گفت: ۴۵۰۰ حلقه چاه مجاز در استان هرمزگان داریم که به دلیل ملی بودن اراضی آن‌ها، امکان تمدید پروانه وجود ندارد و از مزیت‌هایی مانند سوخت بی‌بهره‌ هستند.

مشاور وزیر نیرو  نیز در این نشست گفت: وزارت نیرو دورنمای خوبی برای دشت میناب متصور است

 محمد حاج‌رسولی‌هااظهار کرد: وزارت نیرو طی چند سال گذشته تمام توان خود را برای احداث سد در استان هرمزگان به کار گرفته است به طوریکه طی کمتر از ۹ سال گذشته، دو سد به بهره‌برداری رسید.

 وی با ذکر این نکته دورنمای خوبی از دشت میناب وجود دارد، عنوان کرد: امسال سطح آب زیر زمینی دشت میناب یک متر افزایش پیدا کرده است.

 مشاور وزیر نیرو  با بیان اینکه در حال برنامه‌ریزی برای کاهش برداشت آب از منابع زیر زمینی هستیم، اظهار کرد: با کاهش برداشت از منابع زیر زمینی و تخصیص آب‌های سطحی برای توسعه کشاورزی و صنعت در شهرستان میناب، اتفاق مثبتی در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی رخ خواهد داد.

 قائم مقام شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به لزوم ایجاد ردیف جدید در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ برای لایروبی رودخانه‌های ۱۰ استان، تصریح کرد: استفاده از بند “و” تبصره هشت قانون بودجه سال ۱۳۹۹، می‌تواند سرعت بخش لایروبی رودخانه‌های نزدیک مراکز جمعیتی باشد.

انتهای پیام/

 

 

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.