stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 227806
  • 04 بهمن 1399 - 19:21
0

حرف زدن باعث سرایت ویروس کرونا می‌شود؟

حرف زدن باعث سرایت ویروس کرونا می‌شود؟

به اعتقاد دانشمندان دانشگاه کمبریج بریتانیا، ویروس کرونا بسیار مسری‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود.

قلم | qalamna.ir :

، روزنامه گاردین در گزارشی به نقل از محققان این دانشگاه خبر داد، ویروس کرونا به حدی مسری است که صرف گفت‌وگوی فرد مبتلا با دیگران در فضای بسته نیز می‌تواند موجب سرایت بیماری شود و نیازی به سرفه یا عطسه کردن فرد بیمار نیست.

محققان همچنین به این نتیجه رسیدند که اگر فرد مبتلا به ویروس کرونا برای ۳۰ ثانیه در محلی دربسته صحبت کند، حاصل آن خروج ذرات حاوی ویروس بیشتری در فضا در مقایسه با یک سرفه خواهد بود و این مقدار در فضاهای بسته و بدون تهویه می‌تواند برای مبتلا کردن یک فرد دیگر کافی باشد.

این پژوهش همچنین ثابت کرده است که ویروس کرونا از چند طریق همچون تنفس، گفت‌وگو و سرفه کردن انتقال می‌یابد و از همین رو ویروس کرونا در اماکن بسته به سرعت مردم را مبتلا می‌کند.

به اعتقاد کارشناسان، قطرات بزرگ حاوی ویروس به سرعت به زمین می‌افتند و قادر نیستند ویروس را برای مسافت‌های طولانی منتقل کنند، در حالی که قطرات بسیار ریز خارج‌شده از دهان می‌توانند همانند گرد و غبار در هوا معلق بمانند و در مسافت‌هایی بالاتر از ۲ متر هم منتقل شوند.

بر اساس مدل‌های شبیه‌سازی‌شده آزمایشگاهی، این ریز قطرات فقط چند ثانیه زمان برای انتقال در مسافتی بیش از ۲ متر نیاز دارند.

پروفسور پیدرو دی اولیورا کارشناس مکانیک سیالات دانشگاه کمبریج و مؤلف این تحقیق در این باره می‌گوید: ما نیازمند ماسک، حفظ فاصله‌گذاری امن و تهویه خوب هستیم تا به ریز قطرات اجازه متراکم شدن در اماکن داخلی را ندهیم و زمینه از بین رفتن امن این قطرات را فراهم کنیم.

وی معتقد است که سخن گفتن باعث تولید ریز قطراتی بسیار کوچک‌تر از سرفه می‌شود که برای مبتلا کردن فرد کافی است.

این ریز قطرات می‌توانند حدود یک ساعت در هوا معلق بمانند.

نتایج تحقیقات این دانشگاه نشان می‌دهد ایستادن بدون ماسک در فاصله کمتر از ۲ متر با فرد مبتلا که در حال سخن گفتن یا سرفه کردن باشد خطر ابتلاء را تشدید می‌کند.

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.