stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 227688
  • 04 بهمن 1399 - 13:00
1
رییس کمیته محیط زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو:

کاشان ظرفیت استقرار صنایع آلاینده ندارد/ آینده کاشان را به حراج نگذاریم

کاشان ظرفیت استقرار صنایع آلاینده ندارد/ آینده کاشان را به حراج نگذاریم
اصفهان_ رییس کمیته محیط زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو گفت: کاشان یکی از مناطق کشور با بالاترین جذابیت در حوزه های تاریخی، فرهنگی و بیابانی است و یک صندوق ارزی پایدار محسوب می‌شود.
قلم | qalamna.ir :

محمد درویش افزود: اصفهان در حالی ظرفیت زیستی برای حداکثر یک میلیون نفر جمعیت دارد که اکنون افزون بر ۲ میلیون نفر ساکن این شهر هستند.

وی افزود: پهنه اصفهان توان سرویس‌دهی به این شمار جمعیت را ندارد و در نتیجه دچار ورشکستگی محیط زیستی می‌شود که این انبوه جمعیت و فعالیت‌های انسانی پدیده جزیره  گرمایی به وجود می‌آورد.

وی با بیان اینکه جزیره گرمایی سبب افزایش تفاوت دمای شب و روز می‌شود، اضافه کرد: علاوه بر این موضوع، قرار گرفتن اصفهان در گودال و وزش باد با سرعت کمتر از پنج متر بر ثانیه پدیده وارونگی دمایی را به دنبال دارد.

درویش تصریح کرد: تجمع صنایع آلاینده در غرب اصفهان که در مسیر باد غالب قرار دارد و جانمایی غلط و استقرار صنایع آب‌بر، انرژی‌بر و آلاینده در کنار رعایت نشدن ظرفیت زیست محیطی، اصفهان را در زمره یکی از آلوده‌ترین استان کشور و حتی آلوده‌تر از تهران قرار داده است.

رییس کمیته محیط زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو اظهار داشت: کاشان یکی از مناطق کشور با بالاترین جذابیت در حوزه های تاریخی، فرهنگی و بیابانی است و یک صندوق ارزی پایدار محسوب می‌شود.

وی افزود: کاشان با داشتن چنین جاذبه‌هایی باید تولید پول کند و به سمت کاهش وابستگی معیشتی به منابع آبی و خاکی برود.

درویش تصریح کرد: امروز فرونشست و فروچاله‌های بزرگ در مناطقی از کاشان از جمله طاهرآباد مشاهده می‌شود که اگر از امروز برای مهار این فرونشست‌ها تلاش و طرح تعادل بخشی وزارت نیرو محقق شود دست کم نزدیک به ۵۰ هزار سال نیاز است تا به طاهرآباد ۲۰ سال پیش بازگردیم!

وی ادامه داد: وقتی صحبت از فرونشست می‌شود یعنی دیگر مکانی برای زیست ۱۰۰ نسل آینده در منطقه وجود نخواهد داشت.

این پژوهشگر محیط زیست تصریح کرد: علت اصلی این فرونشست‌ها میزان برداشت بیشتر آب‌های زیرزمینی نسبت به تغذیه این سفره‌ها در چند دهه بوده است.

درویش با بیان اینکه خالی شدن لایه‌های زمین از آب سبب چسبندگی و فرونشست می‌شود، افزود: در این صورت حتی گنجایشی برای تزریق آب وجود نخواهد داشت و آب‌های در سطح زمین به شکل هرزآب‌های ویرانگر جاری می‌شود که بسیار خطرناک است.

رییس کمیته محیط زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو با بیان اینکه مسوولان و مردم منطقه کاشان نباید “بابت شکلات، الماس را از دست بدهند” گفت: لازم است با توسعه صنایع آب‌بر از جمله فولاد، لاستیک‌سازی و خودروسازی در منطقه کاشان مخالفت شود و توسعه گردشگری و احیای خانه‌های تاریخی که حکم الماس دارند با قوت ادامه یابد.

وی خاطر نشان کرد: احیای هر چه بیشتر خانه‌های تاریخی و معرفی کهن بوم‌های کاشان سبب تولید پول بدون تنش و فشار به سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

دشت کاشان از کمبود آب رنج می‌برد

درویش با بیان اینکه دشت کاشان در حال فرونشست است گفت: باید آب بازچرخانی و به سفره‌های آب زیرزمینی تزریق شود نه اینکه کارکرد جدید ایجاد و پساب را صنایع واگذار کنیم.

فعال محیط زیست اظهار داشت: شهر اصفهان گرفتار توسعه صنعت فولاد از جمله ذوب آهن و فولاد مبارکه شده است که حالا می بینیم یکی از دلایل وجود ذرات معلق در هوای اصفهان همین صنایع آلاینده است.

وی افزود: ذرات معلق ۲.۵ میکرومتر می‌تواند به راحتی با عبور از جدار مویرگ‌ها وارد خون شود و سرطان خون را به دنبال داشته باشد.

به گفته وی، توسعه صنعت فولاد در کاشان هم می‌تواند این منطقه را به سرنوشت اصفهان دچار کند که البته باوجود زمزمه‌های توسعه فولاد در این ‌منطقه، گزارشی از سازمان محیط زیست کشور مبنی بر موافقت اعلام نشده است.

کنشگر محیط زیست با بیان اینکه فعالان این حوزه‌ با توسعه در مناطق مختلف کشور زاویه ندارند و به دنبال توسعه پایدار هستند، افزود: توسعه فولاد در منطقه کاشان، توسعه پایدار نیست.

آلودگی هوا یکی از چالش‌های اساسی کلانشهر اصفهان و شهرهای صنعتی اطراف آن است که کارشناسان تاکید دارند برای برون‌رفت از وضع موجود باید تدابیر اصولی اندیشید و برنامه‌های عملیاتی و راهکارهایی بر اساس تحقیقات علمی و دقیق در پیش گرفت.

به طور میانگین روزانه ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در اصفهان، تردد می‌کند؛ این خطه آلوده‌ترین کلانشهر کشور است.

در این استان افزون بر ۹ هزار واحد تولیدی و صنعتی فعالیت دارد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.