stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 227379
  • 04 بهمن 1399 - 9:19
1

یک اثر هنری جزو ملزومات زندگی است نه کالای اضافی

یک اثر هنری جزو ملزومات زندگی است نه کالای اضافی

ایسنا/آذربایجان شرقی یک مجموعه دار آثار هنری تاکید کرد: برای تغییر ذائقه مردم در عرصه هنر باید از ظرفیت رسانه، گالری‌ها، هنرمندان و مسئولان بهره برد و باید این فرهنگ در میان خانواده‌ها پدید آید که وجود یک اثر هنری در خانه، جزو ملزومات زندگی است و نباید آن را کالای اضافی تلقی کرد.

قلم | qalamna.ir :

جلیل خسروشاهی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که نسل قدیمی تبریز بیشتر تمایل به هنرهای سنتی داشته و هنر نقاشی را هم با طراحی روی فرش می‌شناسند، گفت: باید ذائقه مردم تبریز و آذربایجان تغییر یابد و به سمت هنر معاصر و هنرهای تجسمی نیز سوق یابد، که البته این امر یک پروسه‌ی زمان بر خواهد بود و باید این فرهنگ سازی از سنین پایین و از مدارس آغاز شود تا دیدگاه سنتی به هنر تغییر یابد.

وی با تاکید بر لزوم انجام کارها و اقداماتی در حوزه فرهنگ سازی مقوله هنر در جامعه، افزود: تبریز زادگاه بسیاری از هنرمندان معروف هنر معاصر، هنر طراحی و … بوده و حتی کارهای هنری آن‌ها در بسیاری از رویدادهای خارجی دیده شده است. در این میان هنرمندان بومی هم هستند که دوران مدرسه خود را در هنرستان‌های تبریز گذرانده و سپس وارد دانشگاه هنر تهران شده‌اند. 

وی ادامه داد: این هنرمندان شاخص تبریز اما در زمانی که زمینه‌ی پیشرفت را در شهر و دیار خود ندیدند، از تبریز رفتند تا بتوانند راه هنری خود را ادامه دهند و کاری انجام دهند؛ این موضوع اهمیت انجام یک کار فرهنگی منسجم و سختی را تاکید دارد، تا اقدامی انجام بگیرد و زمینه برای قدردانی و فعالیت هر چه بهتر هنرمندان بومی فراهم شود. 

وی با بیان این‌که تبریز از جنبه هنری و فرهنگی به خصوص هنر معاصر در جایگاه واقعی خود قرار ندارد، گفت: موضوع اقتصاد هنر، بحثی بسیار مهم در عرصه هنر است که نباید با سایر بخش‌های اقتصادی مقایسه شود، و اگر فردی می‌خواهد یک کار هنری بخرد و در این بخش سرمایه گذاری کند، نباید بازده این مجموعه را مثلا با بازده بازار بورس مقایسه کند.

خسروشاهی افزود: با توجه به وضعیت اقتصاد در ایران و شرایط عجیب و متفاوت بخش‌های مالی بازارها، نباید سرمایه گذاری در هنر را معطوف به بخش مالی دانست، بلکه بخشی از این عرصه به عنوان سود روحی مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: باید در سرمایه گذاری بخش هنر، لذت روحی را هم مدنظر قرار داد و آن را حس کرد، صرف تمرکز بر موضوع پول، کمکی به هنر نخواهد کرد؛ باید رفتار درست و اقتصادی را با کمک مشاور حرفه‌ای هنر، برای حمایت از هنرمند و نفع دو جانبه خود انجام داد تا در بازه زمانی ۱۰ ساله بتوان شاهد بازده خوبی بود و نباید سرخود وارد این عرصه شد.

وی با بیان این‌که بازدهی در سرمایه گذاری هنر به صورت میان مدت رو به بلندمدت است، اظهار کرد: اگر کسی در این عرصه، تفکری کوتاه مدت داشته باشد، انگار که یک توسعه‌ و نفع غیرواقعی خواهد داشت؛ سرمایه گذاری در هنر باید در بازه پنج سال به بالا باشد، البته به شرط این‌که تشخیص درستی در خریدهای هنری خود داشت.

این مجموعه دار آثار نقاشی، عکس و مجسمه در خصوص وضعیت گالری‌های تبریز، گفت: در تبریز بیننده و علاقه مند به تماشای گالری وجود دارد، اما فعالیت گالری‌های این شهر در مقایسه با سایر شهرها، از جایگاه اصلی خود عقب مانده و فعالیت چندان خوبی ندارند؛ برخی از گالری‌های شهرهای دیگر کشور، در ارتباط با گالری‌های تهران و حتی گالری‌های خارج از کشور بوده و اقدام به برگزاری گالری‌های مشترک و تبادل آرتیست و مجموعه می‌کنند، اما متاسفانه تاکنون چنین اقدامات هنری را از سوی هنرمندان تبریزی مشاهده نکردیم.

وی افزود: این در حالی است که گالری‌های تبریز می‌توانند با گالری‌های ترکیه که در زمینه هنری بسیار فعال تر و جلوتر از ما هستند، ارتباط تنگاتنگی به خصوص در حوزه هنرهای تجسمی برقرار کنند. در این راستا شاید اکسپوی تبریز نیز یک زمینه همکاری با خارج از مرزهای کشور برای هنرمندان تبریزی باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این‌که اغلب مردم تبریز، محافظه کار و سنتی هستند و در سرمایه گذاری‌ها وسواس خاصی دارند، گفت: این مردم بیشتر علاقه دارند تا در جایی سرمایه گذاری کنند که ریسک نداشته باشد و اصلا سرمایه خود را از دست ندهند، در حالی که ممکن است یک بوم نقاشی به راحتی آسیب ببیند و یا بپوسد.

خسروشاهی ادامه داد: هنر معاصر که بیشتر مبتنی بر ایده هنرمند است و درک آن، کار راحتی نیست، نیاز به سرمایه گذاری ریسک پذیر و غیرمحافظه کارانه دارد و در این راستا نیز باید تفکرات سنتی مردم جامعه تغییر یابد تا بتوانند هنر معاصر را ببینند و درک کنند.

وی با اشاره به این‌که دید خانواده‌ها نسبت به اشتغال در عرصه هنر، اغلب منفی است، گفت: با این تفکر که در هنر پول نیست و نباید وارد آن شد، در واقع نمی‌توان کاری در زمینه هنر و بهبود وضعیت هنری و فرهنگی جامعه انجام داد؛ باید اول این مانع یعنی این تفکر اشتباه از میان برداشته شود تا بتوان گفت که هنر هم می‌تواند به عنوان یک کالا، سودآوری داشته باشد و در کنار آن نیز یک بعد انرژی و روحی به مخاطب خود ارائه دهد.

این مجموعه دار آثار هنری با بیان این‌که اکسپوی تبریز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و به تازگی راه خود را پیدا کرده است، گفت: این نمایشگاه امسال بر خلاف دوره‌های قبلی برگزاری، نگاهی به عرصه هنر معاصر انداخته و اقدام به عرضه آثار در این حوزه می‌کند.

وی با بیان این‌که هنوز جای کار برای هنر معاصر در تبریز وجود دارد، اظهار کرد: تبریز، هنرهای بسیاری با قدمت بالا دارد که در این راستا می‌توان به هنر کیف و کفش، چرم و … اشاره کرد، جای آن‌ها در این نمایشگاه خالی است.

وی ادامه داد: پیشنهادی در خصوص زمان برگزاری این نمایشگاه نیز می‌توان مطرح کرد و آن این است که زمان برگزاری این رویداد باید همزمان با نمایشگاه بین المللی صنعتی بازرگانی تبریز باشد؛ زیرا این نمایشگاه صنعتی که معمولا هر ساله برگزار می‌شود، محل رفت و آمد صنعتگران و بازرگانان بسیاری از نقاط مختلف ایران و حتی خارج از کشور به تبریز است و این امر یک فرصتی مهم برای جذب مخاطبان هنری از میان صنعتگران خواهد بود.

خسروشاهی ادامه داد: در زمینه برگزاری این رویداد، باید از مشاوران قوی و حرفه‌ای بهره گرفت و به صورت حرفه‌ای کار کرد و نگاه بلندمدتی داشت، چرا که ممکن است چند سال طول بکشد تا این نمایشگاه جایگاه اصلی خود را در کشور پیدا کند.

وی بیان کرد: امسال اکسپوی تبریز از بابت مقوله حرفه‌ای کاری، شرایط بهتری نسبت به دوره‌های پیشین دارد؛ این نمایشگاه باید تلاش کند تا در مسیر درست خود قرار بگیرد و سپس در این مسیر، گام‌های بلند خود را برای رسیدن به موفقیت‌های بالا بردارد.

انتهای پیام 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.