stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 227351
  • 04 بهمن 1399 - 7:21
1

واکسن کرونا تا چه زمانی ایمنی ایجاد می‌کند؟

واکسن کرونا تا چه زمانی ایمنی ایجاد می‌کند؟

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد حتی افرادی که واکسن کرونا را دریافت می‌کنند نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

قلم | qalamna.ir :

سرویس ترجمه ، یک پرستار در سن دیگو یک هفته پس از دریافت دوز اول واکسن کرونا، به این بیماری مبتلا شد. نتایج آزمایشات انجام شده به منظور بررسی کارآیی واکسن‌های کرونا نشان می‌دهد که واکسن‌های تولید شده تقریباً ۹۵ درصد موثر است، اما برخی افراد واکسینه شده به ویروس کرونا آلوده شدند. از آنجایی که تا چند ماه آینده، میلیون‌ها فرد آمریکایی واکسن‌های فایزر و مدرنا را دریافت می‌کنند، احتمال بیمار شدن تعدادی از آن‌ها وجود دارد.

واکسن‌های کرونا واکنش ایمنی سریع به وجود می‌آورند؟

ایجاد واکنش ایمنی در برابر واکسن‌های کرونا زمان‌بر است و بلافاصله به وجود نمی‌آید. دو واکسن تایید شده فایزر و مدرنا باید در دو دوز و با فاصله چند هفته تزریق شود تا پاسخ سیستم ایمنی بدن انسان تحریک شود. بنابراین ممکن است افراد دقیقاً قبل از دریافت واکسن یا بلافاصله پس از آن در معرض ویروس کرونا قرار بگیرند که در این صورت سیستم ایمنی بدن، فرصت کافی برای مقابله با این ویروس را ندارد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که ایجاد ایمنی معمولاً چندین هفته پس از دریافت واکسن طول می‌کشد. شرکت مدرنا اعلام کرده است که ایمنی مورد نظر ۱۴ روز پس از دریافت دوز دوم واکسن به وجود می‌آید، در حالی که شرکت فایزر این مدت را هفت روز اعلام کرده است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که حتی اثربخشی ۹۵ درصدی واکسن‌ها نیز به زمان نیاز دارد.

واکسن‌های کرونا ایمنی کامل به وجود می‌آورند؟

هیچ واکسنی ۱۰۰ درصد موثر نیست. تولیدکنندگان واکسن‌های کرونا هنوز در حال ارزیابی این موضوع هستند که آیا این واکسن‌ها از افراد در برابر انواع عفونت‌ها محافظت می‌کند یا فقط در مواردی موثر است که باعث بروز علائم می‌شود. سازمان CDC تخمین زده است که ۴۰ درصد عفونت‌های ناشی از ویروس کرونا باعث بروز علائم خاصی نمی‌شود و آزمایشات بالینی مربوط به هر دو واکسن فایزر و مدرنا نیز فقط تاثیر واکسن را بر جلوگیری از بروز علائم مربوط به بیماری بررسی کرده‌اند. شرکت مدرنا در ماه گذشته اطلاعاتی را در اختیار سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) قرار داد که نشان می‌دهد این واکسن مانع بروز دو سوم همه عفونت‌های ناشی از بیماری کرونا، حتی عفونت‌های بدون علامت می‌شود. در حال حاضر سازمان CDC اعلام کرده است که افراد نباید تصور کنند پس از دریافت واکسن در برابر بیماری کووید -۱۹ کاملاً ایمن شده‌اند.

تزریق واکسن کرونا باعث بیمار شدن افراد می‌شود؟

از آنجایی که واکسن‌های کرونا حاوی ویروس نیستند، باعث آلوده شدن افراد به ویروس مورد نظر نمی‌شوند. واکسن‌های فایزر و مدرنا دارای RNA پیام رسان یا mRNA هستند که به سلول‌های بدن آموزش می‌دهند ماده کوچکی شبیه به قسمتی از ویروس کرونا تولید کنند. در این صورت پاسخ سیستم ایمنی تحریک می‌شود و آنتی بادی تولید می‌کند. بنابراین اگر فرد در معرض ویروس کرونا قرار بگیرد، سیستم ایمنی به راحتی با آن مقابله می‌کند و اثرات آن را خنثی می‌کند.

واکسن کرونا تا چه زمانی ایمنی ایجاد می‌کند؟

هنوز مشخص نشده است که واکسن‌های تولید شده تا چه زمانی از افراد در برابر ویروس کرونا محافظت می‌کند، زیرا تقریباً یک سال است که بیماری کووید -۱۹ شیوع پیدا کرده و مراحل نهایی آزمایش‌های مربوط به واکسن‌ها، چند هفته پیش پایان یافته است. البته این موضوع مشخص است که محافظت ایجاد شده توسط واکسن‌ها با گذر زمان از بین می‌رود، شاید لازم باشد سال‌ها بعد افراد دوباره واکسن کرونا را دریافت کنند.

سازمان CDC اعلام کرده است که افراد باید هر ۱۰ سال یک بار، واکسن کزاز را دریافت کنند. احتمال این نیز وجود دارد که با جهش ویروس کرونا، تاثیر واکسن‌های تولید شده کاهش پیدا کند. برای نمونه، سویه ویروس آنفلوآنزا به طور مداوم جهش پیدا می‌کند، به همین دلیل افراد باید هر سال واکسن جدید تولید شده را دریافت کنند. پزشکان امیدوار هستند که ویروس کرونا همانند ویروس آنفلوآنزا به صورت مداوم جهش پیدا نکند.

افرادی که واکسینه می‌شوند باید ماسک بزنند؟

متخصصان معتقد هستند حتی افرادی که واکسن کرونا را دریافت می‌کنند نیز باید فاصله فیزیکی خود را از دیگران حفظ کنند و ماسک بزنند، زیرا ممکن است در معرض ویروس کرونا قرار گرفته باشد و آن را به دیگران منتقل کنند. احتمال اینکه فرد واکسن کرونا را دریافت کرده، اما ناقل بدون علامت باشد، وجود دارد. ممکن است ویروس کرونا در مجاری بینی فرد وجود داشته باشد و هنگام صحبت کردن، نفس کشید و، عطسه کردن، آن را به دیگران منتقل کند.

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.