stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 225868
  • 30 دی 1399 - 15:05
0

چشم اندازی از آینده نرخ ارز نداریم

چشم اندازی از آینده نرخ ارز نداریم

رئیس اتاق بازرگانی تهران می گوید سیاستهای غلطی که در حوزه مدیریت ارز در ماه ها و سالهای گذشته وجود داشته، باعث شده صادرکنندگان هیچ چشم انداز دقیقی از آینده نرخ ارز نداشته باشند.

قلم | qalamna.ir :

مسعود خوانساری امروز در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: موضوع قیمت ارز و نقش آفرینی آن در صادرات اهمیت بسیار زیادی  در آینده اقتصادی کشور دارد. برای مثال آمریکا برای واردات کالاهای چینی تعرفه وضع کرد اما چین با کاهش ارزش پول ملی خود توانست بازار صادراتی را حفظ کرده و از صدمه به تجارتش جلوگیری کند.

وی با بیان این که ایران فرصت طلایی افزایش قیمت ارز برای بالا بردن صادرات را از دست داده است بیان کرد: ما باید این سوال را بپرسیم که چرا با وجود چهار برابر شدن قیمت ارز، صادرات ما نه تنها افزایش نیافت که حتی در برخی ماه ها روند کاهشی نیز پیدا کرد. البته مسائل مربوط به تحریم و محدودیتهای اقتصاد ایران نیز مطرح است اما نباید فراموش کرد که از فرصت افزایش نرخ ارز استفاده نکردیم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: تا سال ۱۳۹۷ میزان صادرات کشور یک افزایش منطقی را تجربه می کرد اما پس از آن با جهش قیمت ارز، چالشهای زیادی در حوزه صادرات و تجارت ایجاد شد و با توجه به نبود مدیریت دقیق، نه تنها نرخ ارز باعث افزایش صادرات نشد که ما شاهد کاهش آن نیز بودیم.

خوانساری با اشاره به کاهش دوباره نرخ ارز در روزهای گذشته بیان کرد: این که دولت بگوید قصد دارد نرخ ارز را کاهش دهد و این خبر را ناگهانی مطرح کند بار دیگر شرایط صادر کنندگان را برهم خواهد ریخت. صادرکننده نیاز به ثباتی دارد که در دل آن بداند ارز را با چه قیمتی دریافت می کند و پس از صادرات کالا نرخ تبدیل ارز چقدر خواهد بود. وقتی هر روز این نرخ تغییر می کند، صادر کننده هیچ چشم اندازی از آینده ندارد و به همین دلیل انگیزه اش برای ادامه کار کاهش پیدا می کند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران همچنین به مشکل قطع شدن برق در هفته گذشته نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به این که اطلاع رسانی دقیقی در این زمینه صورت نگرفت، بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی با مشکل مواجه شدند و از سوی دیگر ابهام ها درباره سوزاندن مازوت یا استخراج بیت کوین سر جای خود باقی ماند؛ در شرایطی که مردم و فعالان اقتصادی انتظار یک گزارش دقیق در این زمینه را دارند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.