stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
  • کد خبر : 22586
  • 14 دی 1394 - 2:04
4

اگر دیپلماسی فعال دولت اصلاحات ادامه پیدا کرده بود…

اگر دیپلماسی فعال دولت اصلاحات ادامه پیدا کرده بود…

عربستان سعودی کلیه روابط سیاسی خود با جمهوری اسلامی ایران را قطع کرد. بهانه اصلی این قطع رابطه اما اشغال و آتش زدن سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری آن کشور در شهر مشهد بود که به واسطه اعتراض به اجرای حکم اعدام شهید آیت الله نمر بوقوع پیوسته بود.

قلم | qalamna.ir :

محمد علی آهنگران


۳۰۸۱_۵۷۱سیر تحولات سیاسی منطقه ای و بین المللی در سالیان گذشته روابط ایران و عربستان را تیره و تار کرده بود. رخدادهای پس از بهار عربی و خیزشهای مردمی در کشورهای خاورمیانه و خصوصا شروع جنگ در سوریه بر تیرگی این رابطه افزود و پس از توافق هسته ای و با شروع جنگ در یمن وارد مرحله ای از خصومت گردید.
شاید اگر دیپلماسی فعال دولت اصلاحات ادامه پیدا کرده بود و در زمان دولت آقای احمدی نژاد به فراموشی سپرده نمی شد و از ظرفیت مطلوبی که آیت الله هاشمی رفسنجانی در ایجاد رابطه مطلوب با دولت سعودی استفاده می شد زاویه بین ایران و عربستان امروز وارد فضایی از خشونت و خصومت نمی گردید. اما آنچه مسلم است اینکه مسبب و عامل اصلی بروز شرایط فعلی هراس دولت عربستان از شکل گیری دولتها و جریانات قوی شیعه در منطقه است. به گمان من سرآغاز این هراس از روی کار آمدن یک دولت نسبتاً موفق شیعی در عراق و مقاومت باور نکردنی بشار اسد که پشت گرم به حمایت ایران بودند شروع شد و موجب گردید عربستان با حمایت مادی و معنوی گروههای تروریستی سنی نظیر داعش به مقابله با جریانات شیعی فعال در منطقه بپردازد. توافق هسته ای ایران با ۵+١ و دورنمای برداشته شدن تحریمها که به قدرت یافتن روزافزون ایران در منطقه می انجامید وحشت حاکمان جدید الورود عربستان سعودی را دوچندان کرد
آنچه اما بیش از هر چیز نگران کننده شده بسط و توسعه جنگ و جدال فرقه ای و مذهبی و طایفه ای در خاورمیانه است و شرایط پیش آمده این استعداد را بوجود آورده که دو کشور جنگ نیابتی خود در عراق و سوریه و یمن را تبدیل به جنگی مستقیم و تمام عیار نمایند.
عربستان سعودی از مدتها پیش تمامی ابزارهای خود را برای مقابله با هژمونی منطقه ای ایران بکار گرفته است از قیمت نفت و بازی اوپک گرفته تا نزدیکی عجیب عربستان به رژیم صهیونیستی و حادثه فرودگاه جده و فاجعه منا و امروز اعدام روحانی شیعی منتقد دولت عربستان شهید شیخ نمر باقر النمر.

عربستان سعودی برای کسب مشروعیت خود در مقابل سایر کشورهای عربی نیازمند خلق داستانی جدید در مقابل ایران بود که فرصت حمله به سفارت خود در تهران را فرصتی بی بدیل قلمداد کرد

به گمان من دولت عربستان سعودی برای کسب مشروعیت خود در مقابل سایر کشورهای عربی و حفظ اقتدار اسیب دیده خویش بواسطه جنگ فرسایشی یمن نیازمند خلق داستانی جدید در مقابل ایران بود و فرصت حمله به سفارت خود در تهران را فرصتی بی بدیل برای شعله ور کردن آتش اختلاف مذهبی با ایران قلمداد کرد و به طور یکجانبه اقدام به قطع روابطش با جمهوری اسلامی نمود.
با شرایط پیش آمده بر همگان واضح و مبرهن است که سلسله جنبان تحرکات ضد ایرانی عربستان سعودی است و با کمک عواملی نفوذی داخلی و خارجی به راحتی توانست فضای مطلوب خویش را برای پیش برد پروژه ایران هراسی ایجاد نماید. فاجعه منا و کارشکنیهای عجیب دولت سعودی در آن زمینه و اعدام آیت الله شیخ نمر تماما اقداماتی بود که ایران را تحریک به دشمنی بیشتر نماید و در نهایت حمله به سفارت عربستان در تهران زمینه روانی و حقوقی لازم را برای انجام اقدامات آنان پدید آورد و از حالا به بعد به سایر دولتهای عربی فشار خواهد آورد تا روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کنند یا کاهش دهند.
آنچه بیش از هر چیز به ضرر حاکمان سعودی است خویشتنداری و خردمندی دولتمردان جمهوری اسلامی است و اینکه اجازه ندهند عربستان با این روش افکار عمومی سایر کشورها را با خود همراه سازد. مبادا رفتاری کنیم که آتش جنگ فرقه شیعه و سنی در منطقه شعله ور بماند و اختلاف دو کشور اسلامی ایران و عربستان توسعه یابد.

هشتگ: , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.