stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 225710
  • 30 دی 1399 - 10:36
1
در اولین نشست مشترک شیلات هرمزگان و اتحادیه ملی شیلات ایتالیا ؛

استقبال از محصولات شیلاتی هرمزگان در کشور ایتالیا

استقبال از محصولات شیلاتی هرمزگان در کشور ایتالیا
هرمزگان-اولین نشست مشترک شیلات هرمزگان و اتحادیه ملی شیلات ایتالیا با حضور مدیرکل شیلات هرمزگان و دبیرکل اتحادیه ملی شیلات ایتالیا (اسوایتیکا) به صورت ارتباط زنده ویدئویی در اداره کل شیلات هرمزگان برگزار شد.
قلم | qalamna.ir :

 مدیر کل شیلات هرمزگان در این نشست با اشاره به صید سالیانه بالغ بر ۳۱۳ هزار تُن  انواع آبزیان در استان هرمزگان و کسب رتبه اول صید کشور توسط این استان  و همچنین با تولید سالانه بالغ بر ۲۳ هزار و ۷۰۰ تُن میگو،رتبه اول تولید میگوی پرورشی کشور را نیز به خود اختصاص داده است و تولید بالغ بر ۱۸۰ هزار تن میگوی پرورشی در سال برای استان هرمزگان و در آینده ایی نزدیک متصور هستیم.

عبدالرسول دریایی تصریح کرد:  استان هرمزگان در سال گذشته  بالغ بر ۷۰ هزار تُن انواع آبزی شامل ، میگو پرورشی، یال اسبی، ماهی مرکب، آبزیانی که مصرف داخلی ندارند و … به کشورهایی همچون چین، روسیه، اسپانیا، ویتنام، تایلند، تایوان، کره جنوبی ، سریلانکا، انگلستان، اوکراین، فرانسه،کشورهای حاشیه خلیج فارس و … صادر کرده است که  استان هرمزگان در ۹ ماهه سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ بیش از ۲۷ درصد رشد در این حوزه داشته است.

 وی همچنین افزود: خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته و برنامه ریزی های انجام شده پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک شاهد تولید بالغ بر ۱۸۰ هزار تُن میگو  در استان هرمزگان باشیم.

 مدیرکل شیلات هرمزگان با اشاره به آغاز فعالیت های استان هرمزگان در زمینه پرورش ماهی در قفس از شش سال گذشته ، گفت: خوشبختانه توانسته ایم با تولید بالغ بر پنج هزار تُن ماهی در قفس طی سال گذشته در هرمزگان در این زمینه نیز رتبه نخست کشور را به خود اختصاص دهیم و امید است درآینده ایی نزدیک با تدابیر و برنامه ریزی انجام شده به تولید ۵۰ هزار تُن ماهی در قفس در سال برسیم.

دریایی تامین و تولید بچه ماهی را یکی از دغدغه های این صنعت خواند و گفت: در گذشته با کشور ایتالیا در این زمینه همکاری های خوبی داشته ایم که امید است با برقراری این نشست ها این همکاری ها از سر گرفته شود.

 وی حضور بالغ بر ۷۰ واحد صنایع تبدیلی شیلاتی را یکی از توانمندی های خوب استان هرمزگان در عرصه های شیلاتی خواند و افزود: استان هرمزگان با توجه به ظرفیت های شیلاتی یاد شده آمادگی لازم برای دست یابی به بازارهای شیلاتی ایتالیا،صادرات به این کشور،تبادل اطلاعات و فن آوری متقابل،توسعه همکاری های متقابل با محوریت اتحادیه و تشکل های شیلاتی دو طرف را دارد.

 دریایی همچنین از آغاز رایزنی با محوریت اتحادیه های شیلاتی کشور ایتالیا و استان هرمزگان برای برای موانع و محدودیت های واردات محصولات شیلات هرمزگان به کشور ایتالیا با پیگیری شیلات هرمزگان و نمایندگی وزارت خارجه در بندرعباس خبر داد و گفت: جذب سرمایه گذاری و همچنین انتقال فن آوری به کمک اتحادیه شیلات ایتالیا و فعالیت های این کشور در حوزه های شیلاتی به هرمزگان و تبادل تحقیقات شیلاتی و دانشگاهی از دیگر محورهای مهم این نشست بوده است.

 همچنین در این ارتباط ویدئویی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در میلان افزایش صادرات محصولات شیلاتی استان هرمزگان به ایتالیا را نیازمند حمایت از شیلات و تشکل های شیلاتی در توسعه توانمندی های این بخش خواند وگفت: هرمزگان با برخورداری از بخش عظیمی از ظرفیت های شیلاتی و همچنین تلاش ها و پیگیری های موجود می تواند بخش خوبی از بازار آبزیان ایتالیا را به خود اختصاص دهد.

 داریوش صولت با اشاره به اینکه هرمزگان در ارتباط با ایتالیا می تواند در حوزه های شیلاتی الگوی خوبی برای سایر استان های شیلاتی باشد تصریح کرد: خوشبختانه فعالان اقتصادی و به ویژه شرکت های بخش خصوصی ایتالیا علاقه مندی خوبی نسبت به تعامل با استان هرمزگان در زمینه های شیلاتی نشان داده اند.

  در حاشیه این نشست رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در بندرعباس نیزضمن ابراز خرسندی از تعامل شکل گرفته بین تشکل های شیلاتی استان هرمزگان و کشور ایتالیا، حوزه شیلات را یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی در استان با قابلیت تثبیت جایگاه خود در کشورهای مختلف خارجی خواند و گفت : این امر مستلزم معرفی ظرفیت های موجود در حوزه صادرات و انتقال فناوری های شیلاتی است.

سعید شعبان تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم از طریق انعقاد تفاهم نامه همکاری های استانی سطح روابط در حوزه های مختلف اقتصادی از جمله شیلات و آبزی پروری را ارتقا داده و این مهم از برنامه هایی است که در دست پیگیری توسط این نمایندگی قرار دارد.

وی ایجاد ارتباط بین اتحادیه ها و تشکل های شیلاتی هرمزگان و ایتالیا را زمینه ساز افزایش تعامل و همکاری بین دو طرف خواند و گفت: امید است در آینده ایی نزدیک شاهد حصول نتایج مثبت این نشست ها  باشیم.

 در ادامه این ارتباط ویدئویی، دبیر کل اتحادیه ملی شیلات ایتالیا با اشاره به همکاری و تلاش های خوب شیلات هرمزگان در توسعه فعالیت های شیلاتی این استان و استقبال کشور ایتالیا از این مهم گفت: اتحادیه ملی شیلات ایتالیا با پوشش بالغ بر۱۰۰ شرکت به عنوان بزرگترین تشکل شیلاتی این کشور مطرح است.

 جوزپه پالما با اشاره به برخورداری از هشت هزار کیلومتر نوار ساحلی در این کشور تصریح کرد: تولیدات آبزی پروری و صیادی ایتالیا پاسخگوی نیاز مردم این کشور نبوده و از محصولات شیلاتی استان هرمزگان در صورت تحقق شرایط مناسب صادرات و واردات استقبال خواهد کرد.

 وی ضمن استقبال از زمینه سازی  همکاری های تحقیقاتی،آموزشی و انتقال فن آوری شیلاتی بین ایتالیا و استان هرمزگان افزود : در زمینه های تحقیقاتی و علمی نیز اتحادیه ملی شیلات ایتالیا آمادگی زمینه ساز شدن انتقال یا پذیرش دانش از دانشگاه ها و مراکز علمی کشور ایتالیا و متقابلا هرمزگان را باتوجه به پیشرفت های شیلاتی استان هرمزگان دارد.

پالما عنوان کرد : دولت های دو کشور می توانند با ایجاد جذابیت های اقتصادی و سرمایه گذاری برای بخش خصوصی در راستای ورود به عرصه های شیلاتی و بازار آبزیان کشور ایتالیا، زمینه ساز توسعه این فعالیت ها و صادرات به کشور ایتالیا باشند.

دبیرکل اتحادیه ملی شیلات ایتالیا همچنین با اشاره به سرانه مصرف بالغ بر ۲۸ کیلو گرمی آبزیان در کشور ایتالیا اظهار کرد: به همین دلیل این کشور می تواند خواهان واردات محصولات شیلاتی و آبزیان استان هرمزگان به ایتالیا باشد.

 در ادامه رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان استان هرمزگان ضمن تشکر از تلاش های شیلات هرمزگان در توسعه و ارتقای فعالیت های اتحادیه ها و تشکل های شیلاتی گفت:خوشبختانه اقدامات خوبی از سوی شیلات هرمزگان در راستای توسعه تولید و صادرات آبزیان صورت گرفته است که حصول نتایج آن زمان بر است اما نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت.

 مهرداد بازرگان با تاکید برکیفیت محصولات آبزیان استان هرمزگان به ویژه میگوی پرورشی استان و نیمه ارگانیک بودن آن گفت: با مناسب شدن بستر ارتباطات بین تشکل های شیلاتی دو کشور بدون شک کشور ایتالیا بازار خوبی برای محصولات شیلاتی هرمزگان خواهد بود.

وی بیان داشت : تولید محور اصلی پیشرفت و توسعه است و افزایش تولید، باعث افزایش اشتغال و درآمد ملی و افزایش صادرات و واردات است از این رو با توجه به اهمیت زیاد صادرات، دولت ها باید بستری مناسب برای اجرای این مهم فراهم کنند.

 بازرگان در ادامه ، افزایش صادرات را در هرمزگان منوط به معافیت های مالیاتی، اعطای تسهیلات، رفع مشکلات مربوط به گمرک و سیاست های حمایتی دولت از صادرکنندگان و سرمایه گذاران و همچنین کاهش تعرفه های واردات کشور های مقصد صادرات محصولات شیلاتی هرمزگان از جمله ایتالیا عنوان کرد.

 گفتنی است با توافق شیلات هرمزگان و اتحادیه های شیلاتی کشور های دو طرف و همچنین تلاش های وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران مقرر شد این نشست ها و ارتباطات به صورت مستمر تا حصول نتایج رضایت بخش و عملی شده مصوبات نشست ادامه یابند.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.