stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
  • کد خبر : 225686
  • 30 دی 1399 - 10:19
0

در بازار بورس چه می‌گذرد؟

در بازار بورس چه می‌گذرد؟

ایسنا/قزوین یک تحلیلگر بازارهای مالی با اشاره به ادامه روند ریزش قیمت دلار و شاخص بورس گفت: به‌عنوان عضوی از بازار سرمایه به همه سهام‌داران می‌گویم با این قیمت سهام خود را نقد نکنند و زیان‌های ۸۰ درصدی را قبول نکرده و به پرتفوی خود نگاه نکنند؛ پس از یک سال پرتفوی خود را ببینند در این صورت هم زیان آن‌ها جبران خواهد شد و هم سود خوبی خواهند داشت.

قلم | qalamna.ir :

سید مهدی تقوی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حجم عمده‌ای از ریزش‌ها در بازار بورس به‌دلیل عدم اعتماد سرمایه گذاران و خروج نقدینگی است. ریزش نرخ دلار ادامه دارد که اثر مستقیمی روی بورس و شرکت‌های بزرگ و صادرات محور این بازار خواهد داشت و قیمت سهام این شرکت‌ها ریزش بیشتری را تجربه خواهند کرد و شاخص بورس از این مقدار هم پایین‌تر خواهد آمد.

وی ادامه داد: ریزش قیمت ارز مقطعی است و طی چند ماه آینده قیمت‌های بالاتری را تجربه خواهد کرد، ولی در آینده کوتاه مدت در چند هفته پیش‌رو شاخص بورس به روند نزولی خود ادامه می‌دهد.

این تحلیلگر بازارهای مالی تشریح کرد: واقعیت این است که ضررها در کوتاه‌مدت بیشتر از این خواهد شد، حجم ضرر سرمایه‌گذارها افزایش یافته و دیگر بحث ضرر ۱۰ یا ۱۵ درصدی مطرح نیست، اغلب سرمایه گذاران ۷۰ تا ۸۰ درصد سرمایه خودرا در بسیاری از سهم‌ها از دست دادند برای مثال سهامی را ۵۰۰۰ تومان خریداری کرده بودند الان با قیمت ۷۰۰ تومان معامله می‌شود و این نشان از ضرر ۸۰ درصدی سهام‌داران دارد؛ قطعاً این زیان طی چند ماه جبران نخواهد شد و زمان یک ساله و بیشتر نیاز دارد تا فقط زیان‌ها جبران شود و مردم به قیمت سر به سر برسند بنابراین نمی‌توان توقع داشت طی چند ماه آینده تمام زیان‌ها جبران شود.

وی عنوان کرد: بهترین کاری که سهام‌داران می‌توانند انجام دهند این است که زیان را با این قیمت قبول نکنند و سهام خود را نفروشند و از بازار سرمایه خارج نشوند چون متأسفانه به‌خاطر ترسی که در بین سهام‌داران وجود دارد بسیاری از آنان از بازار ناامید شده و زیان ۸۰ درصدی را پذیرفته و از بازار خارج می‌شوند.

تقوی خاطرنشان کرد: یک جمله معروفی وجود دارد «بهترین بازارها در اوج ناامیدی‌ها به وجود نمی‌آید» الان وقتی همه در اوج ناامیدی هستند وقت خوبی برای فروش سهم نیست و بهتر است شخص سهام خود را نگه دارد و برای اینکه درگیر استرس نشود پرتفوی خود را به صورت لحظه‌ای چک نکند و سهم خود را برای بلندمدت نگاه دارد.

وی افزود: سهام‌داران با دریافت سود سالیانه سهام و یا دیدگاه بلندمدت به سهم خود بنگرند تا آرامش بیشتری داشته باشند و علاوه بر آن با فروش، زیان سنگین‌تری را متحمل نشوند.

این تحلیلگر بازارهای مالی گفت: با توجه به شرایط موجود تا پیش از عید در بازار سرمایه رونق خاصی را شاهد نخواهیم بود و در بهار ۱۴۰۰ نیز رشد بیش از یک میلیون و ۴۰۰ واحدی پیش‌بینی نمی‌شود؛ در بهترین حالت ممکن می‌توانیم بگوییم که بازار متعادل خواهد شد و در محدوده شاخص یک میلیون تا یک میلیون و ۴۰۰ واحد نوسان خواهد کرد.

وی مطرح کرد: در محافل اقتصادی سخنانی مطرح می‌شود که سیر نزولی قیمت دلار به کمتر از ۲۰ هزار تومان خواهد رسید بنابراین با توجه به ریزش سنگین قیمت دلار شاهد ریزش بازار سرمایه خواهیم بود.

تقوی با اشاره به اینکه ارزش واقعی دلار بیش از ۳۰ هزار تومان است، ادامه داد: نرخ دلار در کشور با توجه به تورم و نقدینگی در جامعه تعیین می‌شود اما با توجه به سیاست‌های دستوری بانک مرکزی و یا مقطعی، نرخ ارز در حال کاهش است هرچند با کاهش آن از تورم و نقدینگی موجود در جامعه کاسته نمی‌شود و مجدداً دلار روند صعودی پیدا خواهد کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه نرخ ارز در کشور دستوری تعیین می‌شود ممکن است دلار برای مقطع کوتاهی قیمت زیر ۲۰ هزار تومان را تجربه و دوباره روند صعودی به خود بگیرد و در نهایت در قیمت ۲۵ هزار تومان متعادل شود.

این تحلیلگر بازارهای مالی بیان کرد: در بورس و دیگر بازارها خیلی از اخبار تنها در حد یک شنیده اثر خود را در بازار می‌گذارند و انتخاب بایدن، شایعات و شنیده‌هایی مبنی بر کاسته شدن تحریم‌ها به‌صورت مقطعی باعث ریزش مقعطی دلار می‌شود؛ در حقیقت تورم و نقدینگی در جامعه بیشترین تأثیر در کاهش یا افزایش نرخ دلار دارند.

وی اشاره کرد: طبق اخبار فعلاً خبری از حذف تحریم‌ها منتشر نشده است و این ریزش دلار علی‌رغم حضور بایدن می‌تواند بی‌دلیل باشد و مجدداً رشد دلار را در بازار ارز شاهد باشیم.

تقوی در پایان توصیه کرد: با تبلیغاتی که در خصوص بورس انجام شد مردم سرمایه و حاصل یک عمر پس انداز خود را به بازار سرمایه آوردند و اغلب آنان بدون آموزش و آگاهی وارد این بازار شدند و سرمایه خیلی زیادی را از دست دادند؛ به‌عنوان عضوی از بازار سرمایه به همه سهام‌داران می‌گویم با این قیمت سهام خود را نقد نکنند و زیان‌های ۸۰ درصدی را قبول نکرده و به پرتفوی خود نگاه نکنند؛ پس از یک سال پرتفوی خود را ببینند؛ در این صورت هم زیان آن‌ها جبران خواهد شد و هم سود خوبی خواهند داشت. سود بورس طی بلندمدت به حدی است که هیچ بازار موازی به پای آن نمی‌رسد و بهترین کار این است که سهم‌های خود را نفروشند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.