stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
  • کد خبر : 22546
  • 13 دی 1394 - 13:36
6

اتفاق غیر قابل دفاع سفارت عربستان زیبنده نام ایرانیان و جمهوری اسلامی نیست

اتفاق غیر قابل دفاع سفارت عربستان زیبنده نام ایرانیان و جمهوری اسلامی نیست

در کشور ما این فرصت وجود دارد برای کسانی که معترض هستند مجوز بگیرند و خشم و ناراحتی خود را بیان کنند،اما حمله به سفارت عربستان و آتش زدن این سفارت به شدت زشت و غیر قابل توجیه و کاملا با عرف و حقوق بین الملل هم همخوانی ندارد و باید با مسببین این اتفاق غیر قانونی برخورد جدی شود به اشد مجازات برسند که افکار عمومی بدانند چه کسانی در پشت پرده این اتفاقات زشت هستند.

قلم | qalamna.ir :

وبگاه خبری تحلیلی قلم ، با توجه به اتفاقی که در شب گذشته در تهران و شهر مشهد مقدس برای سفارت خانه و کنسولگری عربستان در پی اعدام شیخ النمر به دست دولت فاسد آل سعود افتاد که موجب اشغال و به آتش کشیدن ساختمان این سفارت شد گفتگویی با فعال سیاسی اصلاح طلب دکتر محمد جواد حق شناس استاد روابط بین المل دانشگاه داشتیم که در ادامه این گفتگو را می خوانید:

۶۱_IMG_6074

قلم : نظر شما بعنوان یک استاد دانشگاه روابط بین الملل درباره اقدامی که شب گذشته در مورد سفارت عربستان صورت گرفت چیست و این مسئله را چطور بررسی می کنید ؟

 

حق شناس: این موضوع دو داستان از هم سوا است ما باید در مورد این قدرت تفکیک مسئله را داشته باشیم که بتوانیم تحلیل کنیم و موضوع را مورد بررسی قرار دهیم . یکی اقدامی است که دولت عربستان مرتکب شد و با رفتار ضد انسانی خود و غیر اسلامی درخصوص اعدام روحانی مبارز و مجاهد شیخ باقر النمر که از رهبران روحانی شیعه عربستان بود در زمره معترضین به رفتار های ضد حقوق بشری و غیر انسانی حکومت عربستان برای احقاق حقوق مردم در آنجا بعنوان یک روحانی آزاد اندیش فعالیت می کرد اتفاق افتاد که این اقدام قطعا اقدامی است محکوم هم به لحاظ حقوقی و هم به لحاظ انسانی و علی القاعده باید عربستان پاسخگوی این رفتار ضد حقوق بشری خود به افکار عمومی جهان و مردم مسلمان و شیعیانی که برای آنها این اقدام عربستان قابل گذشت نیست باشد.

همانطور هم که شاهد هستیم پس از این اتفاق  هم مراجع عالی قدر و دولت و هم وزارت امور خارجه موضع گرفتند و در تهران هم کاردار سفارت عربستان نیز احضار شد و توضیح لازم از آن خواسته شد که باید در این مورد پاسخگوی افکار عمومی  و دولت ما باشد. این کاملا اتفاقی است روشن ، هم موضع دولت هم موضع مردم و نهاد های مدنی در مورد آن واضح است. در اینکه این اتفاق موجب خشم مردم ایران شده است شکی در آن نیست و در کشور ما هم این فرصت وجود دارد برای کسانی که معترض هستند به این رفتار میتوانند مجوز بگیرند و خشم و ناراحتی و عصبانیت خودشان را بیان کنند . کما اینکه ما در زمان های مختلف شاهد بودیم که مردم غزه درباره بمباران وحشتناک اسرائیل اعتراض داشتند جلوی سازمان ملل جمع شدن و با حرکت های نمادین اعتراض خودشان را رساندند و هیچ اتفاقی هم نیفتاد و این یک امر شناخته شده است در دنیا. اما اتفاق  به شدت زشتی که افتاده و غیر قابل توجیه و کاملا با عرف و حقوق بین الملل هم همخوانی ندارد و باید با مسببین این اتفاق غیر قانونی برخورد جدی شود به اشد مجازات هم برسند حمله به سفارت عربستان و آتش گرفتن این سفارت بعد از تهاجم است.

این اتفاق نه قابل دفاع است و نه زیبنده نام ایرانیان و جمهوری اسلامی ایران که علی القاعده سفارت خانه ها محل امنی است که حفاظت از آنها بعهده دولت میزبان به لحاظ قانونی است که در این حوزه مسئولین مربوطه باید پاسخگوی این بی توجهی و بی تدبیری خودشان در رابطه با این اتفاقات باشند. این اتفاق باید پیگیری شود و من فکر می کنم پیامی که تداوم حمله به سفارت خانه های خارجی در کشور ما از خود میتواند صادر کند قطعا نه به نفع ایران است و جایگاه جمهوری اسلامی را در افکار عمومی جهان خدشه دار می کند ونه با منافع ملی و ساختار ها  ساز و کارهایی که جمهوری اسلامی تعریف کرده است هم همخوانی ندارد و شاید آثار سوئی هم داشته باشد. یعنی ما قبل از این اتفاق که برای سفارت افتاد می توانستیم بعنوان یک مدعی ظاهر بشیم در خصوص جنایتی که در عربستان رخ داد و پیگیر خون و حقوق مردم مسلمان و شیعیان عربستان باشیم اما امروزه بجای اینکه مدعی باشیم در جایگاه متهم هستیم و باید پاسخگوی این رفتار عده ای که این عمل غیر قانونی را انجام دادند در مقابل افکار عمومی جهان و جهانیان باشیم که به هیچ وجه این اتفاق به نظر می رسد زیبنده نبوده و بنابراین هم دولت و هم مسئولین ذیربط   برای مقصرین و کسانی که قصور در انجام وظیفه داشتند باید تمهیدات لازم را برای تنبیه آنها بکار بگیرد.

 

 

قلم : در هشتم آذر ماه سال ۹۰ هم سفارت بریتانیا به همین صورت اشغال شد که باعث تشدید ایران هراسی در افکار عمومی جهان شد، فکر می کنید با این اتفاق صورت گرفته مجددا بهانه ای برای تحریم از سوی جامعه بین المللی می شود؟

حق شناس: ببینید متاسفانه این روند کم نیست ، یک بار سفارت دانمارک آتش گرفت در سال ۸۴  بخاطر کشیدن کاریکاتور هایی که جسارت می کرد به ساحت مقدس حضرت پیامبر اکرم و یک بار سفارت بریتانیا و همینطور باغ تابستانی آنها مورد تهاجم قرار گرفت که بعدا گزارش را که فرمانده کل نیروی انتظامی کشور آقای احمدی مقدم در نماز جمعه ارائه کردند جالب این بود که ایشان در آن بیان حمله به سفارت انگلیس را نتیجه سیاست ها و دغل بازی های خود دولت انگلیس اعلام کردند یعنی یک اتفاقا عجیب بود که حمله کنندگان به سفارت هم انگلیسی تعریف کردند. من میخواهم بگویم که اگر دولت و نیروی انتظامی مقتدر باشد اجازه نمی دهند که عده ای قانون شکن دست به اقداماتی بزنند که بعد هم بگیم نه این کار خود آنها بوده است . بنابر این اگر شما خودتان مراقبت می کردید همچین بهانه ای را هم به دست کسی نمی دادید که بعدا ادعای خسارت کند و دولت ما هم در قالب پرداخت خسارت با مشکلاتی که وجود دارد بخواهد جبران خسارت کند و یا موجب گسترش ایران هراسی در جامعه جهانی و منطقه شود.

 


قلم : بنظر شما ممکن است این اقدام برنامه ای تدوین شده برای اخلال در کار دولت یازدهم و کلافه کردن تصمیم گیران حوزه سیاست خارجی باشد؟

حق شناس: من فکر می کنم که این سوال شاید بخشی از پاسخ مقدری باشد که در درون خودش وجود دارد و علی القاعده باید هم دستگاه های امنیتی ، اطلاعتی ، نیروی انتظامی ، و هم وزارت خارجه و وزارت کشور یک مجموعه ای را برای بررسی این قضیه قرار دهند و گزارشی را برای افکار عمومی ارائه کنند که چه کسانی در پشت پرده این اتفاقات زشت هستند.

 

گفتگو از حسام الدین شیخی – قلم نیوز

 

 

 

 

 

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.