stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 225112
  • 29 دی 1399 - 11:35
3

نیاز مبرم پارک علم و فناوری خوزستان به فضای فیزیکی

نیاز مبرم پارک علم و فناوری خوزستان به فضای فیزیکی
خوزستان - رئیس پارک علم و فناوری خوزستان تصریح کرد: از نظر فضای فیزیکی در مضیقه هستیم؛ شاید جزو یک یا دو استانی باشیم که از نظر فیزیکی فضای مناسبی نداریم.
قلم | qalamna.ir :

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان با اشاره به در مضیقه بودن پارک به دلیل فضای فیزیکی نامناسب، گفت: بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان به دلیل اینکه فضای کافی نداریم، نمی‌توانند عضو پارک شوند زیرا طبق قانون، شرکت‌ها زمانی می‌توانند از معافیت مالیاتی عضویت در پارک استفاده کنند که فعالیت‌شان در محل پارک باشد.

ایرج کاظمی‌نژاد در نشست خبری  اظهار کرد: شرکت‌های فناور پارک علم و فناوری مشهد بیشترین تعداد قراردادها را با نفت دارند، زیرا آنجا ظرفیت وجود دارد و کارگاه و سوله در اختیارشان قرار می‌گیرد تا رشد کنند و محصول نیز تولید می‌شود.

وی افزود: اگر این فضا در اختیار ما نیز قرار گیرد و خیال‌مان از این بابت راحت شود، طرح جامع این کار در کمتر از دو ماه تهیه می‌شود و با توجه به حمایت‌هایی که می‌توانیم از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بگیریم، قطعا زیرساخت‌ها در کمتر از یک سال فراهم می‌شوند.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان بیان کرد: هدف این است که یک سایت مرکزی برای پارک احداث و زمین آن قطعه‌بندی شود تا در قراردادی در اختیار فناور قرار داده شود و فناور خود سرمایه‌گذاری کند. وقتی فناور مستقر می‌شود؛ در قبال هزینه‌ای که می‌کند، قرارداد طولانی‌مدتی با وی می‌بندیم‌.

وی افزود: اگر این کار انجام شود، نه تنها شرکت‌های خود پارک بلکه دیگر شرکت‌های دانش بنیان نیز به این کار متمایل می‌شوند. بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان به دلیل اینکه فضای کافی نداریم، نمی‌توانند عضو پارک شوند زیرا طبق قانون، شرکت‌ها زمانی می‌توانند از معافیت مالیاتی عضویت در پارک استفاده کنند که فعالیت‌شان در محل پارک باشد.

کاظمی‌نژاد گفت: یکی از بزرگترین مزایا برای شرکت‌ها، گرفتن معافیت مالی است بنابراین وقتی به دلیل نبود فضا، نمی‌توان این مساله را برای شرکت‌ها برآورده کرد؛ طبیعتا به سمت پارک نمی‌آیند.

وی افزود: سال ۹۷ یک زمین ۲۰ هکتاری داشتیم اما گفته شد که زمین در میدان نفتی واقع است و عملا این فضا را از دست دادیم. ممکن است زمینی به ما پیشنهاد داده شود که از مراکز علمی و دانشگاه‌ها دور باشد در حالی که محل تاسیس پارک باید به دانشگاه‌ها نزدیک باشد.

کاظمی‌نژاد گفت: پارک علم و فناوری باید دو بخش داشته باشد؛ یک بخش از پارک باید به دانشگاه‌ها متصل باشد و بخش دیگر آن باید به صنعت وصل شود تا محصولات دانش بنیان به صنعت عرضه شود و مشکلات صنعت نیز از نزدیک دیده شوند بنابراین استان خوزستان باید دو محل برای پارک در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: ما به دنبال حق خود هستیم. پارک علم و فناوری به حمایت و نگاه ویژه نیاز دارد تا حق آن برگردد. باید به فناوری، به صورت ویژه نگاه کرد. توسعه دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها و گرفتن رشته‌های مختلف باید حساب‌شده باشد یعنی باید محدودیت قائل شد.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان تصریح کرد: نمی‌توانیم به صورت حساب‌نشده، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی داشته باشیم بلکه باید تعداد فارغ‌التحصیلان به تناسب نیاز جامعه باشد اما در حوزه فناوری اعتقاد دارم که این مسیر نامحدود است.

وی افزود: هر چه فناوری را بیشتر در استان خوزستان گسترش دهیم، ضرر نمی‌کنیم؛ فناوری یعنی اشتغال و توسعه آن باعث توسعه اشتغال می‌شود بنابراین توسعه دانشگاه نیز به توسعه فناوری وابسته است.

کاظمی‌نژاد بیان کرد: علاوه بر تامین فضا برای پارک علم و فناوری، سه درخواست دیگر نیز داریم که یکی از آن‌ها، حمایت از صندوق پژوهش و فناوری است. درخواست ۵ میلیارد تومان کمک کرده‌ایم تا بتوانیم به فناوران کمک کنیم. حمایت از مراکز رشد و فناوری و شتاب‌دهنده‌های موجود نیز یکی دیگر از درخواست‌های ما است و آخرین درخواست نیز، واگذاری کارگزاری دانش بنیان بوده است برای اینکه شرکت‌ها راحت‌تر در استان ارزیابی شوند.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان با اشاره به راه‌اندازی کانون‌های بازی‌های رایانه‌ای، صنایع خلاق و اینترنت اشیاء، یادآور شد: پارک علم و فناوری، عضو ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان خوزستان است و راهکارهای خود را در این زمینه ارائه می‌دهد و گزارش‌هایی نیز ارائه کرده‌ایم.

وی افزود: تلاش ما بر این است که پروژه‌هایی تعریف کنیم زیرا اعتقاد داریم هرچه فناوری را بیشتر گسترش دهیم، به همان میزان در اقتصاد موثر است و به این دلیل، پروژه ساخت سایت پارک علم و فناوری استان خوزستان یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان در سال ۹۹ است.

کاظمی‌نژاد با اشاره به حمایت از پروژه‌های فناورانه ادامه داد: ۶ میلیارد تومان از صندوق ملی نوآوری، به صندوق استان خوزستان وام داده می‌شود. یک قرارداد یک و نیم میلیارد تومانی نیز با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد کرده‌ایم که در راستای خدمت‌رسانی به پروژه‌های فناورانه استان، به حساب صندوق خوزستان واریز می‌شود.

وی با اشاره به تلاش برای ارتباط با سازمان‌های مختلف گفت: به دنبال برقراری ارتباط با تمام سازمان‌هایی هستیم که می‌توانند به بازار حوزه فناوری کمک کنند تا مشکلات سازمان‌ها را نیز رفع کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان تصریح کرد: در ارتباط با شهرداری اهواز، شهردار استقبال خوبی کرد و تفاهم‌نامه‌ای تنظیم شد اما با وجود پیگیری‌های مکرر، هنوز تفاهم‌نامه عملی نشده است که امیدواریم این مجموعه، این کار را انجام دهند.

وی افزود: در پارک علم و فناوری، شرکتی داریم که می‌تواند که یک پمپ مکنده قوی بسازد که در صنعت فولاد گندله‌های صنعتی را جمع‌آوری می‌کند. این دستگاه می‌تواند یکی از دستگاه‌های مهم برای جمع‌آوری آب‌های سطحی باشد.

کاظمی‌نژاد گفت: در بحث شهر هوشمند نیز یک رویداد در دزفول برگزار کردیم. این شرکت‌ها به اندازه‌ای توانمند هستند و به اندازه‌ای ایده وجود دارد که حد و اندازه ندارد. مشکل بزرگ ما این است که به جوانان اعتماد نداریم.

وی بیان کرد: در استان خوزستان برخی از دستگاه‌ها آن گونه که باید، از جوانان حمایت نمی‌کنند و این موضوع در استان ما فرهنگ‌سازی نشده است. همه باید تلاش کنیم تا فرهنگ پارک‌های علم و فناوری در استان خوزستان جا بیافتد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.