stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 224935
  • 28 دی 1399 - 12:02
0

قاچاق چوب کاهش یافته است

قاچاق چوب کاهش یافته است

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها از کاهش قاچاق چوب در کشور خبر داد.

قلم | qalamna.ir :

رضا افلاطونی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که سازمان جنگل‌ها چه برنامه‌ای برای جلوگیری از قاچاق چوب و  حفاظت از جنگل‌ها دارد، گفت: برابر  قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور هرگونه برداشت از اعیانی‌ها مانند درختان و قطع آنها بدون مجوز سازمان جنگل ها ممنوع است. اخیرا هم با توجه به تصویب قانون برنامه ششم توسعه و ماده ۳۸ این قانون هرگونه بهره برداری از جنگل ها  ممنوع  و تحت عنوان  توقف بهره برداری از جنگل‌ها  مطرح می شود.

وی ادامه داد: برهمین اساس و برای حفاظت از جنگل ها  بلوک بندی‌ها و ناحیه بندی‌هایی انجام شده است و در حال حاضر نیز این جنگل ها به ۱۰۴ناحیه یا بلوک یا حوزه آبخیز تقسیم بندی شده اند و برای هرکدام نیروهای حفاظتی مشخص شده است که به شکل کاملا سازماندهی شده بتوانند اقدامات حفاظتی خود را انجام دهند.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها اضافه کرد: همچنین تعداد قابل توجهی پهپاد را به استان‌های شمالی کشور اعزام کردیم که پایش های پهپادی نیز در آنجا انجام می شود. در سایر حوزه ها و سایر استان ها تحت عنوان بلوک بندی های حفاظتی برای هر بخش نیروی حفاظتی، ناظر حفاظتی، قرقبان و جنگلبان  مشخص شده است که تمام مشخصات آنها در سامانه ها درج شده و هراتفاقی که در حوزه هر ناظرحفاظتی رخ دهد پیگیری های لازم انجام می شود.

به گفته وی در پی امضای تفاهم نامه سازمان جنگل ها و معاونت علمی ریاست جمهوری قرار است پایش های ماهواره ای نیز انجام شود.
 
 افلاطونی با بیان اینکه اولویت ما حفاظت از جنگل ها است که در نهایت منجر به بهره برداری مناسب از آن شود، گفت: نباید برای منابع طبیعی مشکلی ایجاد شود،  زیرا  عرصه های منابع طبیعی میراثی از گذشتگان برای آیندگان است.

وی در پایان گفت: نمی توانیم بگوییم روند قاچاق چوب را صفر کرده ایم ولی رشد قاچاق چوب به شدت کاهش یافته است و سیر صعودی که قبلا وجود داشت با اقدامات حفاظتی کاهش یافته است. همچنین طرح های حفاظتی – مشارکتی با مردم را که هم به نفع بهره برداران بخش منابع طبیعی است و هم به  اقتصاد و  معیشت مردم  کمک می کند در دستور کار داریم.

انتهای پیام

هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.