stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 224871
  • 28 دی 1399 - 7:23
0

چرا پس از تزریق واکسن کرونا نیز باید ماسک بزنیم؟

چرا پس از تزریق واکسن کرونا نیز باید ماسک بزنیم؟

از آنجایی که هیچ واکسنی ۱۰۰ درصد موثر نیست، افراد باید برای پیشگیری از بیماری کرونا،حتی پس از دریافت واکسن نیز از ماسک استفاده کنند.

قلم | qalamna.ir :

سرویس ترجمه ، تا زمانی که به ایمنی جمعی دست پیدا نکنیم، افراد باید ماسک بزنند و فاصله اجتماعی خود را از دیگران حفظ کنند. نتایج آزمایشات بالینی نشان می‌دهد واکسن‌های فایزر و مدرنا ۹۵ درصد برای پیشگیری از بیماری کووید -۱۹ مؤثر است، در این صورت از هر ۲۰ نفر، یک فرد در برابر ویروس کرونا ایمن نخواهد شد. محققان معتقد هستند که واکسن‌ها در دنیای واقعاً تأثیر کمتری دارند. اثربخشی واکسن‌های کرونا به نحوه استفاده از آن‌ها بستگی دارد، ماده ژنتیکی مورد استفاده در واکسن‌های mRNA بسیار حساس است. بنابراین باید به دقت ذخیره و حمل شوند. در ادامه به بررسی دلایل استفاده از ماسک حتی پس از دریافت واکسن کرونا می‌پردازیم:

واکسن‌ها ایمنی فوری ایجاد نمی‌کنند

تأثیر هیچ نوع واکسنی بلافاصله پس از تزریق مشخص نمی‌شود، بلکه تقریباً دو هفته طول می‌کشد که سیستم ایمنی آنتی بادی مورد نظر را تولید کند تا تأثیر عفونت‌های ویروسی را خنثی کند. از آنجایی که واکسن‌های مدرنا و فایزر طی دو مرحله تزریق می‌شوند، مدت زمان بیشتری نسبت به دیگر واکسن‌ها مانند واکسن آنفلوآنزا نیاز دارند، تا پاسخ سیستم ایمنی را تحریک کنند. واکسن فایزر با فاصله سه هفته و واکسن مدرنا با فاصله چهار هفته تزریق می‌شود. به عبارت دیگر، محافظت کامل تا پنج یا ۶ هفته پس از دریافت اولین دوز واکسن به وجود نخواهد آمد.

دریافت واکسن کرونا مانع انتقال ویروس نمی‌شود

واکسن‌ها دو سطح از محافظت را ارائه می‌دهند. به عنوان مثال واکسن سرخک مانع بروز عفونت ناشی از ویروس می‌شود. بنابراین افراد واکسینه شده نمی‌توانند این عفونت را گسترش دهند. بسیاری از واکسن‌ها مانند واکسن آنفلوآنزا مانع بیمار شدن افراد می‌شود، اما مانع انتقال ویروس از افراد واکسینه شده به دیگران نمی‌شود. واکسن کووید -۱۹ نیز مانع بیمار شدن افراد می‌شود. محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا این واکسن مانع انتقال بیماری به دیگران نیز می‌شود یا خیر. تا زمانی که پژوهشگران جواب قطعی برای این سوال پیدا کنند، استفاده از ماسک، ایمن‌ترین روش برای کاهش شیوع بیماری کرونا محسوب می‌شود.

محافظت از افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای

افراد مبتلا به سرطان در معرض خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ قرار دارند. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که این افراد بیشتر از دیگر در معرض ابتلاء به عفونت ناشی از ویروس کرونا و مرگ و میر مربوط به آن قرار دارند، اما ممکن است با دریافت واکسن کرونا نیز در برابر این بیماری ایمن نشوند. مبتلا یان به سرطان ریه کمتر از دیگران توانایی مقابله با ذات الریه را دارند. علاوه بر این سیستم ایمنی بدن افرادی که تحت شیمی درمانی یا پرتودرمانی قرار می‌گیرند، ضعیف است. از آنجایی که مبتلایان به سرطان در آزمایش‌های بالینی مربوط به واکسن‌های کرونا مورد بررسی قرار نگرفتند، پزشکان دقیقاً نمی‌دانند بدن آن‌ها پس از دریافت واکسن کرونا، چه واکنشی نشان می‌دهد. بنابراین به عموم افراد توصیه شده است به منظور محافظت از مبتلایان به سرطان و افرادی که به طور کامل در برابر ویروس کرونا ایمن نشده‌اند، از ماسک استفاده کنند.

ماسک مانع نفوذ هر گونه ویروس کرونا به بدن افراد می‌شود

در حال حاضر نگرانی اصلی مقامات بهداشتی، جهش‌های جدید ویروس کرونا است که میزان شیوع آن‌ها حداقل ۵۰ درصد بیشتر از نمونه اولیه آن است. نتایج مطالعات محققان نشان می‌دهد که واکسن‌ها در برابر سویه‌های جدید ویروس کرونا نیز مؤثر هستند. اقدامات پیشگیرانه مانند رعایت فاصله اجتماعی و ماسک زدن، خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ و دیگر بیماری‌های تنفسی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. از آنجا که از مردم کشورهای مختلف درخواست شده است در منزل بمانند و از ماسک استفاده کنند، تعداد مبتلایان به بیماری کووید -۱۹ کاهش پیدا کرده است. محققان معتقد هستند بهترین راه برای پایان دادن به این بیماری همه گیر، علاوه بر دریافت واکسن، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی است.

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.