stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 224842
  • 28 دی 1399 - 14:03
3
نیروی هوافضای سپاه با ترکیب هوش مصنوعی و پهپادهای انتحاری

نسخه سامانه‌های پدافند هوایی را پیچید/ آرکیوهای ایرانی آماده یورش‌های فوجی شدند

نسخه سامانه‌های پدافند هوایی را پیچید/ آرکیوهای ایرانی آماده یورش‌های فوجی شدند
خوزستان- بخش پهپادی رزمایش جدید پیامبر اعظم (ص) از نظر عملیاتی و فنی دارای نکات مهمی بود که از جمله آنها رونمایی از یک پرنده بدون سرنشین انتحاری است که هیچ سامانه پدافندی امکان مقابله با آنرا ندارد.
قلم | qalamna.ir :

پانزدهمین مرحله از رزمایش بزرگ پیامبر اعظم(ص) ۱۵نیروی هوافضای سپاه که در روزهای اخیر برگزار و بار دیگر، قدرت و توان دفاعی کشورمان را در معرض دید متخصصان و فرماندهان غربی قرار داد، غیر از پیام ها و نکات مهم در حوزه موشکی، در عرصه عملیات ها و طراحی های مربوط به پرنده های بدون سرنشین نیز یک تمرین مهم محسوب می شد که پیام های خاص و ملموسی به دشمنان منطقه ای و فرامنطقه ای ارسال کرد. در جریان این رزمایش و در حوزه پهپادی شاهد حضور پرچمدار هواپیماهای بدون سرنشین شناسایی و تهاجمی ساخت جمهوری اسلامی ایران یعنی شاهد ۱۲۹ بودیم که با ۴ تیر بمب هدایت شونده سری سدید مجهز شده بود. این پرنده بدون سرنشین سالهاست که بخش مهمی از عملیات های شناسایی و تهاجمی کشور ما را در مرزهای ایران و در مکان هایی مثل سوریه بر عهده دارد.

پهپاد شاهد ۱۲۹ مجهز به ۴ تیر بمب سدید در رزمایش اخیر سپاه

در جریان این رزمایش شاهد هنرنمایی و قدرت نمایی یک عضو تقریبا جدید از خانواده پرنده های بدون سرنشین کشور بودیم که ظاهرا شاهد ۱۸۱ نام دارد. این پرنده بدون سرنشین مسلح نیز بر اساس الگو برداری از پهپاد آر کیو ۱۷۰ غنیمت گرفته شده از آمریکا تکمیل شده و از پیشران توربوپراپ بهره می برد. شاهد ۱۸۱ پهپاد شناسایی، ‌مراقبت و رزمی است که نمونه ۶۰ درصد و موتور ملخی پهپاد شاهد ۱۷۱ یا همان RQ-۱۷۰ ایرانی است و طی سال‌های گذشته به صورت انبوه در نیروی هوافضای سپاه تولید شده است. این پهپاد با برد ۱۵۰۰ کیلومتر، مداومت پروازی ۴.۵ ساعت، سقف ارتفاع پروازی ۲۵ هزار پا، دارای بیشینه وزن برخاست ۵۰۰ کیلوگرم است که توان حمل دو تیر بمب هدایت شونده از سری سدید را دارد.

پرواز جمع چهار فروند پهپاد شاهد ۱۸۱ در رزمایش اخیر سپاه

نکته مهم و قابل توجهی که از دیروز مورد بررسی و تحلیل کارشناسان و علاقمندان به مسائل نظامی قرار گرفته، امکان مجهز شدن این پرنده های بدون سرنشین به فناوری هوش مصنوعی است. از یک سو سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه به استفاده از هوش مصنوعی در سامانه های آزمایش شده در این تمرین اشاره کرده و از طرف دیگر، شاهد پرواز بسیار منظم و تقریبا نزدیک ۴ فروند پهپاد شاهد ۱۸۱ بودیم که نشانه مهمی در خصوص هدایت دقیق و ظریف این پرنده محسوب می شود.

پهپاد انتحاری مرموز؛ نکته مهم رزمایش سپاه

در عین حال، پهپاد بدون سرنشین انتحاری مرموز و ناشناسی که در این تمرین مورد استفاده قرار گرفت را می توان یکی از مهم ترین دستاورد نکته این مانور معرفی کرد. دقت موشک های ایرانی پیش از این نه فقط در آزمایش ها و مانورها و بلکه در میدان عمل در مقابل تروریست های داعشی تا آمریکایی خود را نشان داده ولی این پرنده بدون سرنشین انتحاری نشان از یک تحول و ارتقاء در شیوه رزم و عملیات های غافلگیرانه یگانهای رزمی سپاه می دهد.

از طرف دیگر با تجربه نبرد یمن و عملکرد تحقیرآمیز سامانه پاتریوت در مقابل پهپاد ها و موشک های کروز به نظر می رسد نمایش این برخورد دقیق به هدفی که بسیار کوچک تر از قطعات و اجزای سامانه پاتریوت است، سیگنالی قدرتمند به آمریکا و کاربران این موشک در منطقه بود.

یک مسئله مهم دیگر مربوط به نمایش این پهپاد ناشناس به نوعی پاسخ به نمایش قدرت پهپادهای انتحاری اسراییلی در منطقه بود. در هر صورت و با وجود این که کشور ما هدف این نبردها به صورت مستقیم نبوده ولی برخی از کارشناسان نمایش عملکرد سامانه های ساخت رژیم صهیونیستی از جمله پرنده بدون سرنشین انتحاری هاروپ را یک سیگنال از طرف تل آویو به تهران تلقی کرده اند. می توان گفت این رونمایی و البته نمایش تصاویر بسیار با کیفیت و دقیق از عملکرد این پهپاد یک سیگنال متقابل نه فقط به آمریکا و بلکه به رژیم صهیونیستی نیز بود.

این پهپاد انتحاری ناشناس در کنار پرنده بدون سرنشین ضد رادار آرش و مدل انتحاری پهپاد کرار در حقیقت اعضای جدید خانواده پرنده های بدون سرنشین کشور در این گروه هستند که می توانند نیاز کشور را در مواردی خصوصا بحث سرکوب پدافند هوایی تا حد بسیار بالایی رفع کنند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع : مشرق

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.