stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 224652
  • 27 دی 1399 - 14:02
1

خودکفایی ایران در تولید کابل های آبی با دانش بومی

خودکفایی ایران در تولید کابل های آبی با دانش بومی

عضو سندیکای صنعت برق گفت: در حال حاضر ایران در تولید کابل آبی با به روزترین کیفیت خودکفا بوده و موفق شدیم با تکیه بر دانش ایرانی، در عمیق های چاه های آب شرب جهان، در جهرم با عمق ۵۱۸ متر و در لار با عمق ۵۱۰ متر، از کابل های آبی تولید داخل استفاده کنیم.

قلم | qalamna.ir :

فرزاد نیک نام در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت استفاده از کابل های مناسب در صنعت آب، اظهار کرد: تا سال ۱۳۹۲، کابل هایی در صنعت آب کشور مورد استفاده قرار می گرفت که با نفوذ آب، مجبور به تعویض این کابل ها و تحمیل هزینه بسیار بودیم اما با انجام یک اقدام علمی و دانش بنیان، موفق به تولید کابل هایی شدیم که قابلیت هایی به مراتب بالاتر از نظر کیفیت، نسبت به کابل های قدیمی داشته است.

به گفته وی تا سال ۱۳۹۲ با دلار ۳۰۰۰ تومانی، سالانه هزینه ای بالغ به ۴۰۰۰ میلیارد تومان به صنعت آب کشور و وزارت نیرو بابت تعویض کابل های قدیمی تحمیل می شد اما با کابل های جدید ساخت داخل که از تکنولوژی منحصربه فرد برخوردار است، این هزینه صرفه جویی می شود.

این عضو سندیکای صنعت برق با بیان اینکه از مجموع حدود ۲۰۰ هزار چاه آب کشور، ۲۵ تا ۲۸ هزار حلقه چاه آب شرب داریم، اظهار کرد: برای استفاده از کابل آبی در چاه های آب شرب، باید پوشش این کابل ها مناسب حفظ سلامت آب باشد که کابل های آبی ساخت ما، مجوز سازمان غذا و دارو را داشته و روکش این کابل ها فاقد مواد آلاینده است.

وی با بیان اینکه ایران اکنون در تولید کابل آبی با به روزترین کیفیت خودکفا بوده و بیش از ۹۰ درصد نیاز داخل در یک شرکت ایرانی تولید می شود، اظهار کرد: عراق و افغانستان از مقاصد صادراتی کابل های تولید ایران هستند و قابلیت توسعه صادرات در این بخش وجود دارد.

نیروگاه‌ها از اولویت حمایت بانک‌ها خارج شده‌اند

همچنین علی امین – عضو سندیکای صنعت برق در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بزرگترین مانع ما در زمینه احداث و توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر این است که بانک‌ها حمایت نمی‌کنند و نیروگاه‌ها از اولویت دولت و بانک‌ها خارج شده‌اند، گفت: طی سه سال، هزینه قابل توجهی بابت مطالعه و امکان‌سنجی نیروگاه های تجدیدپذیر انجام داده‌ایم اما بزرگترین مانع ما در زمینه احداث و توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر این است که بانک‌ها حمایت نمی‌کنند و نیروگاه‌ها از اولویت دولت و بانک‌ها خارج شده‌اند و این یک مانع بزرگ است، ضمن اینکه قیمت فروش برق بر تجدیدپذیرها نیز بسیار پایین است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه پیشنهاد ساتبا برای افزایش قیمت اعمال شود، اظهار کرد: پیشنهاد ما برای افزایش ۱۲۰ درصدی قیمت فعلی است. در حال حاضر برای احداث یک نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی ۵.۵ میلیون دلار معادل ۱۲۰ میلیارد تومان باید هزینه شود که اگر با نرخ فعلی فروش برق محاسبه شود، پروژه از امکان اجرا خارج می‌شود.

عضو سندیکای صنعت برق در ادامه با بیان اینکه ما برای صادرات برق رقیبی به نام دولت داریم، گفت: هر چند قانون اجازه داده که بتوانیم برق را صادر کنیم اما به دلیل رقابتی که بین دولت و بخش خصوصی وجود دارد تاکنون این امکان میسر نشده است. اگر به ما اجازه داده شود که نسبت به صادارت اقدام کنیم، هزینه ترانسفر را به وزارت نیرو پرداخت می‌کنیم ضمن اینکه با لحاظ جابه‌جایی پول و تحریم‌ها دست ما بازتر است و همچنین زمینه تهاتر به وجود خواهد آمد.

امین با اشاره به اینکه ما سرمایه‌گذاری را با منابع ارزی خارج از کشور انجام می‌دهیم، اظهار کرد: اخیرا مجوزی به مبلغ ۲۶۷ میلیون یورو از سازمان سرمایه‌گذاری خارجی دریافت کردیم و همچنین یک پروژه در حوزه سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد کیش تعریف کرده‌ایم که فعلا بلاتکلیف است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.