stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 224492
  • 27 دی 1399 - 10:24
0

مصرف خودسرانه مسکن برای درمان کرونا خطرناک است

مصرف خودسرانه مسکن برای درمان کرونا خطرناک است

مصرف خودسرانه داروها و مسکن‌ها در درمان بعضی  بیماری‌ها از جمله کرونا ویروس، عوارض خطرناکی را در فرد بیمار ایجاد می‌کند.

قلم | qalamna.ir :

خبرنگار ، در زمان بروز بیماری، خوددرمانی و مصرف خودسرانه داروها عوارض بلندمدت و حتی در مواقعی جبران ناپذیر را به همراه دارد. در همین ارتباط با دکتر حمیدرضا محبوبی، متخصص داخلی و عضو انجمن کبد و گوارش ایران گفت و گویی داشتیم که شرح آن را درادامه می‌خوانید:

خطر مصرف خودسرانه مسکن‌ها برای درمان کرونا چیست؟

در این روزها مصرف بی رویه داروهای مسکن از جمله ناپروکسن، ژلوفن، بروفن و ایندومتاسین افزایش یافته است. تعداد قابل توجهی از این مسکن‌ها به صورت خودسرانه توسط بیماران مبتلا به کرونا مصرف می‌شود. در صورتی که این گروه از داروها برای همه افراد توصیه نمی‌شود و باید قبل از مصرف آن‌ها سابقه بیمار توسط پزشک بررسی شود. برای بیماران با سابقه مشکلات قلبی مصرف داروهایی مانند دیکلوفناک و بروفن که ریسک ایجاد لخته خون را در آن‌ها بالا می‌برد، خطرناک است به همین دلیل به این گروه از افراد توصیه می‌شود جهت جلوگیری از گرفتگی عروق کرونری از این دسته داروها پرهیز کنند. متأسفانه با وجود توصیه‌هایی که پزشکان مبنی بر عدم مصرف داروهای مسکن می‌کنند، باز هم تعداد مراجعینی که به خاطر مصرف مسکن دچار زخم معده یا نارسایی کلیه می‌شوند، بالا است که اگر این عوارض در مدت طولانی وجود داشته باشد، امیدی برای درمان بیمار نیست و پزشک تنها می‌تواند جلوی پیشرفت این عوارض را بگیرد تا آنجا که کار بیمار به درمان‌هایی مانند دیالیز نکشد.

مهمترین عوارض مصرف خودسرانه مسکن‌ها چیست؟

یکی از مهمترین عوارض مصرف زیاد مسکن‌ها، بروز مشکلات کلیوی است. افرادی که دچار نارسایی کلیه هستند، باید از مصرف مسکن‌ها پرهیز کنند، زیرا مصرف بی رویه آن‌ها پس از مدتی فرد سالم را نیز در معرض نارسایی کلیه قرار می‌دهد. عارضه دیگر مصرف خودسرانه مسکن‌ها، بروز مشکلات گوارشی از جمله زخم‌ها و خونریزی گوارشی است. افراد سالم نیز با مصرف غیر اصولی مسکن‌ها خود را در معرض ریسک عوارض گوارشی قرار می‌دهند.

مصرف غیر اصولی داروها برای چه افرادی بالاترین ریسک را دارد؟

سالمندان و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ایی دارند مانند بیماران قلبی، کلیوی، افرادی که مشکلات گوارشی دارند و همچنین بیمارن کبدی باید با مشورت پزشک خود، دارو مصرف کنند، زیرا این افراد در معرض عوارض بالاتر مصرف خودسرانه داروها قرار دارند. مصرف مسکن در افراد مسن و بیماران مبتلا به مشکلات گوارشی، کلیوی و کبدی می‌تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد. زمانی که دسترسی به پزشک نیست، بیمار مجاز است به مقدار محدود داروی مسکن استامینوفن استفاده کند که البته عارضه مصرف زیاد این دارو هم بر کبد است و در مصرف آن نیز نباید زیاده روی شود، اما استامینوفن در مقایسه با سایر مسکن‌ها، مشکلات گوارشی و کلیوی کمتری را برای بیمار ایجاد می‌کند.

پزشک در تجویز دارو چه مواردی را در نظر می‌گیرد؟

در درمان بیماری کرونا برای بیمارانی که پزشک تشخیص دهد باید تحت درمان با داروی کورتون قرار بگیرند، با در نظر گرفتن شرایط بیمار، داروی مسکن مورد نظر را برای کاهش تب و درد، در کنار داروی کورتون تجویز می‌کند و به خاطر کاهش بروز مشکلات گوارشی همزمان با این داروها، داروهای دیگری مانند امپرازول و فاموتیدین را نیز به بیمار می‌دهد که البته تنها پزشک معالج واجد شرایط برای تجویز چنین داروهایی است.

در زمان مصرف دارو با بروز چه علائمی باید به پزشک مراجعه شود؟

هنگامی‌که بیمار داروهایی را که پزشک تجویز کرده، مصرف می‌کند، در صورت بروز علائمی مانند حالت تهوع، سوزش معده، بی اشتهایی، علائم کلیوی مانند کاهش حجم ادرار یا تغییر رنگ ادرار و درد پهلو باید سریع به پزشک معالج خود مراجعه کند تا با صلاحدید پزشک دارو قطع شده و یا درمان جدیدی برای بیمار آغاز شود.

عارضه مصرف خودسرانه دارو برای خردسالان چیست؟

دوز مصرف دارو در خردسالان در مقایسه با بزرگسالان متفاوت است و میزان مجاز دوز دارو برای خردسال را تنها باید پزشک تشخیص بدهد. بسیاری از داروها در سنین خردسالی منع مصرف دارند که والدین با بی توجهی به این مسئله و مصرف غیر اصولی دارو برای خردسال خود با عوارض جدی روبرو می‌شوند.

هشتگ: , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.