stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 22398
  • 12 دی 1394 - 18:17
5

رباتها شغل ۴۳میلیون ژاپنی را تصاحب می‌کنند

اتاق های فکر ژاپن و دانشگاه آکسفورد انگلیس روز شنبه اعلام کردند که بیش ازنیمی ازفعالیت های اجتماعی در ژاپن طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده بر عهده ربات های دارای هوش مصنوعی خواهد بود.

قلم | qalamna.ir :
آخرین برآوردهای مایکل اوسبورن و کارل بندیکت فری، مدیران برنامه مارتین اکسفورد در زمینه فناوری واشتغال آکسفورد و مدیرموسسه تحقیقاتی نموورای ژاپن موید آن است کامپیوتری شدن ۶۰۱ شغل در ژاپن که امروز بیش از۴۲ میلیون و ۸۰۰ نفر را به خود مشغول کرده است، طی سال های آینده صرفا توسط هوش مصنوعی ربات ها انجام خواهد شد.
 
براساس پیش بینی ها مراکز تحقیقاتی و اشتغال این کشور، هوش مصنوعی و ربات ها می توانند تا ۶۶ درصد از مشاغل اجتماعی موجود در این کشور را کاملا در انحصار خود بگیرند.
 
این تحقیقات همچنین نشان می دهد که امروزه حتی ۴۹ درصد از نیروی کار این کشور با کامپیوتر انجام می شود بدون اینکه خللی در روند کار ایجاد گردد.
 
این درحالی است که رقم فوق برای آمریکا ۴۷ درصد و در انگلیس ۳۵ درصد است.
 
این گزارش از کارهای اداری و اجرایی، رانندگی تاکسی و قطار، متصدیان صندوق ها و حسابداری های مراکز تجاری و فروشگاه ها، ماموران امنیتی، نظافت چی های ساختمانی وکارکنان نظافت هتل ها به عنوان مشاغلی نام برد که می توانند کاملا توسط ربات ها انجام گیرند چرا که نیاز به تخصص خاصی هم ندارند.
 
این تحقیقات مشاغلی چون پزشکی، معلمی، تحقیقات علمی و راهنمای تورهای گردشگری و متخصصین زیبایی که نیاز به ارتباط گیری با مردم دارند، را جزو مشاغلی نام برد که بعید است بتوان از هوش مصنوعی و ربات ها جای آنها استفاده کرد.
 
نهاد اتاق فکر ژاپن همچنین ازامکان جایگزینی فنی انسان با کامپیوتر یاد کرد و افزود: البته از عوامل اجتماعی چون توازن عرضه کار و تقاضا برای انواع مشاغل نیز در این میان نمی توان چشم پوشی کرد.
 
در دهه های اخیر، کشورهای مختلف به ساخت و تولید ربات های متفاوتی روی آورده اند که گاهی اوقات مانند ساخت ربات های انسان نما در عین جذابیت، یکی از سخت ترین شاخه های ساخت ربات محسوب می شوند.
 
آنها دراکثر کشورهای توسعه یافته جهان در گذر زمان براحتی جایگزین نیروی انسانی شده به نوعی که دولت های چین و ژاپن برای رفع بحران اشتغال به ربات ها و هوش مصنوعی روی آورده اند.
 
ربات های انسان نما به ربات هایی گفته می شوند که دارای شباهت های بسیاری با انسان ها هستند، آنها دارای سر، دو بازو، چشم، پا و … هستند.
 
ربات های انسان نما به سنسورها وهمینطور الگوهای خاص و پیچیده ای مجهز شده اند تا بتوانند رفتارهای انسانی مانند دیدن، شنیدن، صحبت کردن و حتی یادگیری را از انسان ها تقلید کنند. 
 
ژاپن را به جرات می توان جزو سردمداران استفاده از ربات ها در زندگی مدرن امروزی دانست.
 
محققان موسسه نامورا و دانشگاه آکسفورد برای بررسی وهمینطور ارزیابی هر یک از مشاغل در ژاپن، به میزان دشواری یا جریان سیستماتیک توجه داشته و برای انجام آن ازیک الگوریتم خاص استفاده کرده و به این نتیجه رسیدند که سیستم های رباتیک، هوش مصنوعی و رایانه ها می توانند به طور تقریبی ۴۹ درصد از این مشاغل را پشتیبانی کنند.
 
اما آن دسته از مشاغل و حرفه هایی در این ۶۰۰ شغل قرار گرفته اند که نیازمند خلاقیت یا دانش خاصی نباشند وربات ها و هوش مصنوعی قادر به انجام آنها باشند.
 
در نتیجه، مشاغلی که مبتنی بر داده ها و امور سیستماتیک هستند به ربات ها سپرده خواهند شد. 
 
جایگزینی ربات ها با مشاغل انسانی در حالی است که هنوز مشاغلی که نیازمند گفتگو، خلاقیت یا انجام فعالیت های خاص هستند در سلطه و مدیریت نیروی انسانی باقی خواهند ماند. برای مثال، مشاغلی مانند طراحی مد، کارگردانی، پزشکی، جراحی، ترانه سرایی و … جزو مشاغلی هستند که نمی توانند با ربات ها جایگزین شوند.
هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.