stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 223869
  • 25 دی 1399 - 14:35
1

مدرسه مجازی و محرومیت دانش‌آموزان روستایی پلدختر؛ تحصیل کرونایی در مدارس

لرستان -عدم بهره‌مندی از اینترنت و آموزش در فضای مجازی به یکی از مهم‌ترین غم‌ها و چالش‌های پیش روی دانش‌آموزان روستایی در شهرستان پلدختر تبدیل شده است تا جایی که برای آموزش راهی کوه می‌شوند.
قلم | qalamna.ir :

با شیوع ناگهانی ویروس کرونا در اسفند ماه ۹۸ در کشور و تعطیل شدن تمامی فعالیت‌های آموزش حضوری، برای حفظ سلامت دانش‌آموزان و دانشجویان نظام تعلیم و تربیت از آموزش حضوری به آموزش غیر حضوری‌ یا مجازی روی آورد که به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم دانش‌آموزان و اولیای آنها در مناطق محروم با مشکلاتی مواجه شدند.

برای اینکه دانش‌آموزان از تحصیل جا نمانند سیستم آموزش غیرحضوری و استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای آموزش دانش‌آموزان در دستور‌کار مسئولان قرار گرفت که این خود دارای مشکلات اساسی از جمله نبود زیرساخت در برخی مناطق روستایی و محروم و نداشتن توان خرید تلفن همراه برای برخی دانش‌آموزان بود که هر کدام از این کمبودها مشکلات خاص خود را ایجاد کرده است.

نبود اینترنت مناسب یکی از مشکلات اساسی استفاده از شبکه شاد در روستاهای شهرستان پلدختر پلدختر است به طوری که دانش‌آموزان در برخی مناطق برای استفاده از این سامانه باید به ارتفاعات صعود کرده و یا به پشت بام منازل بروند.

نبود زیرساخت‌های مخابراتی و اینترنت در مناطقی از جمله چولهول، آمیران کوشکی، سرفراش، طاق رضاله، سرتخت، تخت چان‌ و چالکل سبب شده که معلمان به اجبار سه یا چهار روز در هفته به صورت حضوری کلاسها را برگزار کنند به طوری که در ایام وضعیت قرمز در شهرستان هم کلاسهای حضوری این مناطق برگزار شده است.

نبود اینترنت در منطقه چولهول

۳۸ مدرسه منطقه چولهول بخش معمولان با بیش از ۲۰۰ دانش‌آموز برای دسترسی به شبکه شاد و دریافت نکات آموزشی معلمان باید به سختی به ارتفاعات صعود کنند.

یکی از دانش‌آموزان منطقه چولهول در گفت وگو با خبرنگاران اظهارداشت: اینترنت این روستاها ضعیف است و ما برای درس خواندن سه یا چهار روز به مدرسه می‌رویم و در روزهایی که کلاس تشکیل نمی‌شود چون اینترنت نداریم نمی‌توانیم از شبکه شاد استفاده کنیم.

یکی دیگر از دانش‌آموزان اهل روستای دول گز چولهول گفت: برای استفاده از آموزش غیر حضور معلمان باید به سر کوه برویم و با وجود رفتن به سر کوه باز هم اینترنت ضعیف است و عکس هم دانلود نمی‌شود.

منطقه چولهول فاقد اینترنت

خسرو قربانی معلم مدرسه روستای آبپده به خبرنگاران عنوان کرد: منطقه چولهول فاقد اینترنت برای استفاده از شبکه شاد است به همین دلیل بنده چهار روز در هفته به صورت حضوری در مدرسه به ۱۲ دانش‌آموز این روستا درس می‌دهم.

وی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان این روستا برای استفاده از شبکه شاد باید به ارتفاعات صعود کرده و با بالای کوه‌ها بروند بیان کرد: همه مدارس منطقه چولهول از ابتدای کرونا تاکنون باز است و معلمان به صورت حضوری به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند.

احمدی معلم مدرسه روستای چالکل نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم تصریح کرد: روستای چالکل با فاصله ۲۰کیلومتری از شهر پلدختر فاقد اینترنت است و با توجه به اینکه اهالی روستا برای چرای دام‌هایشان به دامنه کوه‌ها می‌روند به اجبار باید دانش‌آموزان هم در این منطقه درس بخوانند که از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون به صورت حضوری به پنج دانش‌آموز این مدرسه آموزش می‌دهم .

وی اظهارداشت: برخی دانش‌آموزان ماسک مناسب ندارند ولی با این وجود سعی کرده‌ایم کلاس‌ها با رعایت پروتکل‌ها برگزار شود تا مشکلی برای دانش‌آموزان ایجاد نشود.

کلاس‌های ۳۸ مدرسه چولهول حضوری است

قاسم طهماسبی راهبر مدارس منطقه چولهول بخش معمولان در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه این منطقه فاقد اینترنت است افزود: از افرینه تا آزاد راه پل زال ۳۸ مدرسه وجود دارد که به علت نداشتن اینترنت از اول شیوع کرونا تاکنون مدارسشان به صورت حضوری برگزار می‌شود.

وی افزود: این مدارس بیش از ۲۰۰ دانش‌آموز دارند و زمانی که هم در وضعیت قرمز کرونا بودم دانش‌آموزان سه روز در هفته برای آموزش به مدرسه می‌آمدند.

طهماسبی گفت: متاسفانه دانش‌آموزان این مناطق هم فاقد گوشی و هم فاقد اینترنت مناسب هستند و به درس‌هایی که به صورت مجازی برگزار می‌شود نمی‌توانند دسترسی داشته باشند.

خانم طرحانی آموزگار مدرسه شهید تاجی پور عشایری با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ما به صورت حضوری به دانش آموزان درس می دهیم گفت: شبکه شاد در این منطقه جواب نمی‌دهد و این منطقه عشایری فاقد برق است به همین دلیل کلاس‌ها از شنبه تا چهارشنبه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدرسه برگزار می‌شود.

تلاش برای حل مشکلات مخابراتی

نوربخش اخلاقی رئیس مخابرات پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگاران در پلدختر با بیان اینکه بیشتر مشکلات مخابراتی شهرستان در منطقه چولهول بخش معمولان است اظهار داشت: مناطقی هم وجود دارد که آنتن دهی و اینترنت دارند اما سرعت آن زیاد نیست که دانش‌آموزان و مدارس بتوانند از آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از روستاهای شهرستان به فناوری اطلاعات نیاز دارند که خارج از توان مخابرات است افزود: روستاهایی که بالای ۲۰ خانوار دارند را مخابرات می‌تواند ساپورت کرده و خدمات ارائه دهد اما برای زیر ۲۰ خانوار مجوز نداریم.

رئیس مخابرات پلدختر عنوان کرد: در روستاهای سرفراش معمولان در حال حل مشکلات هستیم و مخابرات تلاش خود را برای حل مشکلات دور افتاده انجام می‌دهد که امیدواریم بتوانیم این مناطق را نیز پوشش دهیم.

وی بیان کرد: رکز مخابرات در روستاهای سیل‌زده چم مهر پایین و بالا مستقر بوده که در سیلاب سال گذشته تخریب شده و زمین آن توسط شخصی اهدا شده بود که بعد از سیل معترض شده و تقاضای استرداد زمین مذکور را دارد و اجازه ادامه کار را به مخابرات نمی‌دهد که در حال پیگیری برای حل این مشکل هستیم که به محض برطرف شدن مشکل مرکز چم مهر دوباره فعال می‌ شود تا مردم از تلفن ثابت و اینترنت بهره‌مند شوند.

اخلاقی با بیان اینکه مرکز روستای بابازید نیز در سیل تخریب شده و روستاهای خرسدر، وره زرد،گل گل، بابازید را پوشش می‌داد گفت: خط تلفن روستاهای خرسدر و وره زرد حدود ۹ سال است که به دلیل سرقت کابل قطع شده ولی ما در حال احیای این روستاها هستیم و امیدواریم تا قبل از عید نوروز مشکلات مردم این مناطق نیز برطرف شود.

وی تصریح کرد: پیمانکار مخابرات در منطقه مسکن مهر شهر پلدختر در حال فعالیت است و منطقه تنگ علی و فرهنگیان نیز جز برنامه مخابرات است و طراحی و برآورد هزینه آن انجام شده است و پیمانکار پروژه در حال تجهیز کارگاه است و به زودی عملیات اجرایی و کابل کشی را شروع می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه فیبرنوری جهت جلوگیری از ارتباط شهرستان پلدختر بسیار مهم است که فاز دوم و چهارم آن اجرا شده بیان کرد: فاز سوم فیبر نوری در حال واگذاری به پیمانکار جدید است و فاز اول آن مشکلاتی دارد که در صدد حل آنها هستیم و بخشی از ارتباطات مسیر فیبر تامین شده است و امیدواریم تا سال ۱۴۰۰این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم.

رئیس مخابرات پلدختر خاطر نشان کرد: ضلع غربی شهر پلدختر را فیبر نوری زده و در حال تلاش برای انجام این کار در ضلع شرقی شهر هستیم تا از لحاظ اینترنت و خدمات جدید فناوری مشکلی نداشته باشند.

اخلاقی اظهار داشت: نطقه آمیران کوشکی با هفت روستا مشکل آنتن دهی و اینترنت دارند که برنامه نصب سایت در این منطقه جز برنامه ها‌ی مخابرات است.

آنچه مسلم است برنامه‌ریزی درست و مناسبی برای بهره‌مندی تمام دانش‌آموزان مناطق کشور برای استفاده از آموزش در فضای مجازی انجام نشده و دانش آموزان برخی مناطق محروم روستایی در استان لرستان و شهرستان پلدختر نیز مانند سایر امکانات از این امکانات محروم هستند که امیدواریم دولت زیرساختی مخابراتی در این مناطق را لحاظ کند تا شاهد نباشیم دانش‌آموزی به دلیل نداشتن امکانات از تحصیل جا مانده و یا آموزش مناسبی ندیده باشد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار ح.خادمی
  • منبع : تسنیم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.