stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
  • کد خبر : 223243
  • 24 دی 1399 - 9:19
1

بازی با سرمایه‌های خانگی مردم در بورس

قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: مهم‌ترین بازارهای پایتخت این روزها در انتظار تحولات داخلی و البته بین‌المللی هستند. پرونده باز بودجه سال آینده روی میز سکانداران اقتصادی از یک سو، کشمکش‌ها بر سر آزادسازی منابع بلوکه شده در کشورهای خریدار نفت از قبیل کره جنوبی و مهم‌تر از همه زمزمه‌های بازگشت برجام و احتمال از بین رفتن تحریم‌ها با روی کار آمدن رئیس جمهور منتخب آمریکا، همگی در تحولات اخیر چهارراه استانبول، جمهوری و حافظ تاثیرگذار هستند.چند روزی بیشتر تا مراسم تحلیف جوبایدن باقی نمانده و در این میان بازی دلار، سکه و شاخص کل بورس با سرمایه‌های خرد و خانگی شدت گرفته است. در سه‌شنبه‌ای که گذشت، شاخص کل بورس برای دومین بار در هفته جاری به کانال یک میلیون و ٢٠٠ هزار واحدی عقبگرد کرد، یکی از دو صندوق عرضه شده در بازار سرمایه، سودها را سوزاند و دیگری سرمایه‌ها را؛ دارایکم که مدت‌ها در وضعیت کف‌شکنی و سقوط بود با تاثیر گرفتن از نمادهای بانکی سیر نزولی به خود گرفت و یک کانال مهم دیگر را از دست داد.ورود این صندوق دولتی برای اولین بار به کانال ١٢٠هزار ریالی در حالی بود که بازدهی این صندوق واسطه‌گری مالی یکم از اردیبهشت تاکنون ٢٩درصد بود، اما از هفته‌های گذشته تاکنون این روند کاهشی همچنان ادامه یافته است. در این میان اما خریداران صندوق پالایشی یکم یکبار دیگر شاهد سقوط ارزش سرمایه‌های خود بودند. بر اساس برآوردها این سهامداران از شهریور تا همین دیروز بیش از ٣۶درصد ضرر کردند.از سوی دیگر وعده‌های ضدونقیض درباره جاماندگان سهام عدالت بهانه دیگری برای ریزش سنگین شاخص کل بورس در روز گذشته عنوان شد که به گفته کارشناسان در کنار وضعیت نامعلوم تحریم‌ها و روابط سیاسی با دیگر کشورها مزید بر علت نابسامانی بازارها عنوان شده است. ضدونقیض گویی بهارستان‌نشینان درباره جاماندگان سهام عدالت در حالی روز گذشته نیز ادامه داشت که ارزش واقعی این سهام تحت تاثیر نوسانات بازار سرمایه همچنان در حال ریزش بود. این درحالی است که در مرداد امسال ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۵٠٠هزار تومان تا ١٠ میلیون تومان هم رسیده بود. هر چه که بود نگاهی به کلیت بازار سرمایه حکایت از شکل‌گیری یک روند غیر واقعی و تحت تاثیر مسائل سیاسی و بحث‌های مسئولان بود.

در این میان دیروز بازار سکه و دلار نیز تحت تاثیر اظهارات مسئولان قرار داشت و افت محسوسی کرد.در زمینه ارز ۴٢٠٠ تومانی و قیمت دلار در بودجه بود و ارزش هر واحد اسکناس آمریکایی از ٢۵ هزار تومان اوایل هفته به کانال ٢۴ هزار تومانی رسید. روز گذشته دلار آمریکا در صرافی‌های رسمی به قیمت ۲۴ هزار و ۸۵۰ تومان و هر یورو ۳۰ هزار و ۱۸۰تومان ارزش‌گذاری شده است. سکه تمام بهار آزادی روز گذشته با قیمت ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار و ۹۰۰ تومان، سکه امامی با قیمت ۱۱میلیون و ۱۶۱ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان و ربع سکه، ۴ میلیون و ۵۰ تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۱۵ هزار تومان معامله شد.افت جزئی روز یکشنبه در شرایطی به ثبت رسید که دلار در روز شنبه ۵۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داده بود و روز چهارشنبه هم میزان نزول دلار ۴۰۰ تومان بود.محدود شدن دامنه نوسان به عقیده فعالان اقتصادی نشانه‌ای از تلاش دلار برای ماندگاری در این محدوده قیمت و تثبیت در کانال ٢۴ هزار تومان است. سقف قیمتی دلار حالا ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومانی اعلام شده و از این زاویه دید، بازار برای مدتی می‌تواند در دامنه ۲۴ هزار و ۸۰۰ تا ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومانی نوسان کند.

وقفه در روند کاهشی دلار؟
برخی از معامله‌گران می‌گویند که بازار همچنان آبستن وقوع اتفاقات زیادی است. از نگاه برخی از آنها، روز یکشنبه تنها یک وقفه در روند کاهشی بازار رخ داد، چرا که برخی از معامله‌گران که دلار بالا خرید داشتند، سعی کردند با جوسازی پیرامون برخی اخبار یا بالا بردن خرید درمعاملات فردایی مانع از افت بیشتر قیمت شوند. وضعیت بازار از زاویه دید کاهشی‌های بازار با شکست ترامپ به‌طور کلی تغییر کرده است و قیمت، دشواری زیادی برای بازگشت به روند افزایشی دارد. عده‌ای نیز عنوان می‌کردند، طبیعی بود که بازار پس از چند روز نوسان سنگین کاهشی، یک روز استراحت کند.

موانع نزول بیشتر قیمت دلار
در این میان، برخی از معامله‌گران اعتقاد داشتند،‌ دو عامل در روز یکشنبه مانع از افت بیشتر قیمت دلار می‌شدند. اولی نرخ حواله درهم بود که توانست خود را بالای ۶هزار و ۹۵۰ تومان نگه دارد و دومی بالا ماندن ارزش دلار در هرات افغانستان بود که انتظارات بازیگران را تحت تاثیر قرار می‌داد. روز شنبه، ارزش اسکناس دلار در بازار تهران در سطح پایین‌تری نسبت به ارزش این ارز در هرات افغانستان قرار گرفته بود و این اتفاق در مقاطعی از روز یکشنبه نیز تکرار شد. این در حالی بود که به‌طور سنتی ارزش دلار در هرات درسطح پایین‌تری نسبت به بازار تهران قرار داشت. بالا بودن ارزش دلار در هرات چنین سیگنالی را به بازیگران بازار داخلی می‌داد که فروش‌های خود را به شکل هیجانی ادامه ندهند.در کنار این، فاصله قیمتی بین حواله درهم و دلار به اندازه‌ای رسیده بود که از افزایش فروش‌ها در بازار داخلی حمایت نمی‌کرد. دیروز ارزش حواله درهم در بازار داخلی به بالای ۶ هزار و ۹۵۰ تومان رسیده بود؛ با این سطح از حواله درهم، ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست در حدود ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان قرار بگیرد. اگر حواله درهم به بالای مرز ۷هزار تومانی بازگردد، دلار به راحتی سطح ۲۵ هزار تومانی را در روزهای بعد پس خواهد گرفت. در واقع زمانی که قیمت درهم بالاست، دشوار است که انتظار نزول دلار به کانال ۲۳ هزار تومانی را داشت. قیمت نفت جهانی اما رشد خیره کننده‌ای داشت، به طوری‌که کارشناسان را حیرت‌زده کرد. با کم شدن عرضه و انتظار برای کاهش ذخایر نفت آمریکا، قیمت نفت به بالاترین رقم در ۱۱ ماه گذشته و نزدیکی ۵۷دلار در هر بشکه رسید. عربستان در نظر دارد تا تولید خود را یک میلیون بشکه بیشتر در ماه‌های فوریه و مارس کاهش دهد.در عین حال، انتظار می‌رود آخرین گزارش عرضه آمریکا نشان دهد ذخایر نفت این کشور برای پنجمین هفته متوالی کاهش یافت. هر بشکه نفت برنت با ۸۳ سنت افزایش ۵۶.۴۹ دلار فروخته شد. قیمت این نوع نفت در ساعات اولیه معاملات به ۵۶.۷۵ دلار رسید که بالاترین رقم از فوریه گذشته به شمار می‌رود. هر بشکه نفت خام آمریکا با ۷۱ سنت افزایش ۵۲.۹۶ دلار معامله شد. کاهش تولید عربستان بخشی از توافق کاهش تولید اوپک است که بیشتر تولیدکنندگان در آن میزان تولید خود در ماه فوریه را ثابت نگه می‌دارند. کاهش تولید بی سابقه اوپک و هم پیمانانش در سال ۲۰۲۰ به بهبود قیمت نفت کمک کرد. قیمت نفت در ماه آوریل به میزان بی سابقه‌ای سقوط کرده بود. تحلیل‌گران انتظار دارند، ذخایر نفت آمریکا برای پنجمین هفته متوالی کاهش یابد و افت ۲.۷ میلیون بشکه‌ای را تجربه کند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.