stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 22314
  • 12 دی 1394 - 11:14
1

آیین‌نامه جدید معافیت و مشکلات هموفیلی‌ها

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران با اشاره به اصلاحیه آیین‌نامه معافیت از نظام وظیفه، گفت:‌ با این اصلاحیه عملا تمام بیماران ما باید به کمیسیون‌های اداری کارشناسی مراجعه کرده و ممکن است یک بیمار هموفیلی هم مشمول سربازی شود.

قلم | qalamna.ir :
احمد قویدل در گفت‌وگو با با اشاره به اصلاحیه جدید آیین‌نامه معافیت‌ها که مشکلاتی را برای بیماران هموفیلی ایجاد کرده است، گفت: متاسفانه صراحتی که در گذشته درباره معافیت بیماران هموفیلی در آیین‌نامه معافیت، وجود داشت و بیماران بدون هیچ مانعی، با استعلام محرمانه از بیمارستان‌های کارشناسی مانند بیمارستان امام خمینی(ره)، از نظام وظیفه معاف می‌شدند، در آیین‌نامه جدید وجود ندارد. در حال حاضر با اصلاح این آیین‌نامه عملا تمام بیماران ما باید به کمیسیون‌های اداری کارشناسی مراجعه کرده و این کمیسیون‌ها بر اساس ظاهر افراد قضاوت می‌کنند. حال ممکن است بیماری در ظاهر برخی بیماران مشهود نباشد، اما کمیسیون بر این اساس رای می‌دهند و ممکن است بیمار هموفیلی مشمول سربازی و نهایتا معاف از رزم شود.
 
قویدل با بیان اینکه ما معتقدیم تغییری که در آیین‌نامه نظام وظیفه صورت گرفته، نیاز به یک کار کارشناسی دارد، گفت: باید این آیین‌نامه به این صورت باشد که کمیسیون‌های مربوطه با حضور متخصصین هماتولوژی، آیین‌نامه‌ای خاصی را برای چگونگی معافیت‌های بیماران هموفیلی تهیه کنند. تا کنون دو نفر از بیماران که مبتلا به یک بیماری انعقادی بودند، به خدمت سربازی رفته‌اند.
 
مدیرعامل کانون هموفیلی ایران با بیان اینکه بیماران هموفیلی خفیف یا متوسط عملا با دشواری‌های زیادی مواجهند، اظهار کرد: در بسیاری مواقع کمیسیون‌ها به معافیت آنها رای نمی‌دهند. اعتقاد ما این است که باید نسبت به این موضوع با کارشناسی بیشتری اقدام شود. چرا که ممکن است این کار جان این بیماران را به خطر اندازد، زیرا نشست و برخاست ناگهانی این بیماران خونریزی‌هایی را ایجاد می‌کند که می‌تواند به مشکلات زیادی برای آنها منجر شود.
 
قویدل تاکید کرد: بنابراین باید با یک نگاه کارشناسی جدید و با حضور متخصصان هماتولوژی این موضوع ارزیابی شود و به صورت واضح‌تری در قانون وظیفه عمومی نسبت به آن برخورد کنند. اکنون این موضوع مدت‌هاست که جامعه هموفیلی را دچار مشکل کرده است. سالیان سال بود که با توجه به صراحت آیین‌نامه بیماران ما با هیچ مشکلی مواجه نبودند اما این تغییر و ایجاد ابهام در آیین‌نامه مشکلات زیادی را بیماران هموفیلی به وجود آورده است.
 
وی افزود: البته از آنجایی که معافیت‌های پزشکی مانع اشتغال بیماران می‌شود، برخی از بیماران هموفیلی تلاش می‌کنند که خدمت سربازی را انجام دهند. این درحالیست که این کار سلامتی این افراد را به خطر می‌اندازد. بنابراین ما به بیماران توصیه می‌کنیم که از آنجایی که ممکن است حرکات ورزشی که در سربازی انجام می‌شود، به آنها صدمه بزند، حتما بیماری خود را اعلام کنند. چرا که اگر فرد برای فرار از معافیت پزشکی بیماری خود را اعلام نکند، ممکن است دچار صدمات جدی و معلولیت‌های جبران ناپذیری شود.
 
قویدل گفت: بنابراین ما تقاضایمان از مسوولان نظام وظیفه این است که با دقت و با حضور کارشناسان درباره بیماران هموفیلی تصمیم‌گیری شود.
هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. واقعا خیلی مسخره است یه کبودی ساده واسه ما ۵ماه طول میکشه خوب شه اونم با هزار تا بد بختی این دگ خیلی نامردیه خدمت نمیکنید خیانت نکنید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.