stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 222842
  • 23 دی 1399 - 14:06
2

قهوه و چای پروبیوتیک ساخته شد

قلم | qalamna.ir :
گروه علمی: محققان سنگاپوری به افرادی که روز خود را با نوشیدن یک فنجان قهوه یا چای آغاز می‌کنند، مژده داده‌اند چرا که محققان دانشگاه ملی سنگاپور(NUS) اخیرا قهوه و چای پروبیوتیکی ایجاد کرده‌اند که مملو از پروبیوتیک‌های زنده سازگار با روده است. “لیو شائو کوان”(Liu Shao Quan) استاد دانشکده علوم و صنایع غذایی دانشگاه ملی سنگاپور به همراه دو دانشجوی مقطع دکترا این دانشگاه که روی ایجاد این دو نوع نوشیدنی جدید کار کرده‌اند ادعا می‌کنند که نوشیدنی‌های آنها طعم بسیار خوبی دارد و بدون آنکه مشکلی در زنده ماندن پروبیوتیک آنها رخ دهد می‌توان آنها را برای بیش از ۱۴ هفته در جای خنک یا در دمای اتاق نگهداری کرد.

محصولات لبنی مانند ماست و فراورده شیری کشت شده حاوی پروبیوتیک سنتی هستند. با افزایش روی آوردن افراد به رژیم گیاهخواری و به وجود آمدن مسائل بهداشتی رایج مانند عدم تحمل لاکتوز، کلسترول بالا و آلرژی به پروتئین‌های لبنی، بیشتر افراد به مصرف نوشیدنی و غذاهای غیرلبنی پروبیوتیک روی آوردند.پروفسور لیو گفت: قهوه و چای دو نمونه از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر جهان هستند و هر دو نیز چکانش گیاهی خاص هستند. به همین دلیل آنها به عنوان یک وسیله نقلیه کاملی برای حمل و تحویل پروبیوتیک‌ها به بدن مصرف کنندگان عمل می‌کنند. بیشتر نوشیدنی‌های قهوه و چای پروبیوتیک موجود در بازار بدون تخمیر هستند. ما در این مطالعه طیف جدیدی از این نوشیدنی‌ها را با استفاده از فرآیند تخمیر ایجاد کردیم که مصرف این نوشیدنی علاوه بر ترکیبات سالمی که دارد قابلیت هضم مواد مغذی را نیز بهبود می‌بخشد و در عین حال فواید سلامتی که قهوه و چای معمولی دارند را نیز این نوشیدنی داراست.برای ایجاد چای جدید پروبیوتیک خانم “وانگ روئی” دانشجوی دکترای علوم و فناوری غذایی این دانشگاه، مواد مغذی را به یک چکانش چای اضافه کرد و سپس به بررسی و انتخاب دقیق پروبیوتیک‌های خاص پرداخت. مخلوط چای به مدت دو روز باقی ماند تا تخمیر شود و پس از آن آماده نوشیدن بود. در این فرآیند می‌توان از هر نوع چای دم کرده استفاده کرد و در طول فرآیند تخمیر ، طعم اصلی چای تا حد زیادی حفظ می‌شود و رایحه های میوه و گل دارد.

محققان گفتند: طعم چای پروبیوتیک مانند چای میوه‌ای با کمی اسیدیته است و افراد همان حسی که زمان نوشیدن چای معمولی را دارند خواهند داشت. افراد می‌توانند شیرین کننده، شیر یا خامه را براساس ذائقه خود به آن اضافه کنند.بسیاری از مزایای سلامتی چای از جمله خواص آنتی اکسیدانی یا ضد التهابی آن با مولکول‌های ‘پلی فنول’ مرتبط است. با استفاده از انجام این فرآیند تخمیر، محتوای پلی فنول موجود در چای حفظ می‌شود و یک ماده ضد باکتری اضافی به نام “فنیل لاکتات”(phenyllactate ) نیز پس از تخمیر تولید می‌شود. این نوشیدنی همچنین حاوی پروبیوتیک‌های زنده است که سلامت روده را بهبود می‌بخشد.خانم “آلکین چان” دیگر دانشجوی دکترای این مطالعه، قهوه پروبیوتیک جدیدی را با افزودن مواد مغذی خاص انتخاب شده به قهوه دم کرده ایجاد کرد و سپس به بررسی و انتخاب پروبیوتیک‌ها پرداخت. مخلوط قهوه به مدت یک روز باقی ماند تا تخمیر شود و پس از تخمیر پروبیوتیک در یخچال قرار گرفت. پس از این فرآیند، قهوه پروبیوتیک خنک آماده نوشیدن بود. در صورت تمایل می‌توان شکر و شیر را قبل از مصرف به آن افزود.خانم چان چندین نمونه اولیه از قهوه پروبیوتیک را اختراع کرده است که عطر و طعم هر یک از آنها متفاوت است، اما همه آنها طعم متمایز قهوه را دارند. محتوای کافئین آن نیز حفظ شده بنابراین افرادی که قهوه را برای کافئین مصرف می‌کنند هنوز هم می‌توانند از آن استفاده کنند. قهوه پروبیوتیک همچنین حاوی کلروژنیک اسید است که مزایای سلامتی قهوه را بیشتر می‌کند.هر چای و قهوه پروبیوتیک حاوی حداقل یک میلیارد واحد پروبیوتیک زنده است و این مقدار نیز مقدار روزانه توصیه شده توسط انجمن علمی بین‌المللی پروبیوتیک‌ها و پریبیوتیک‌ها است.هر دو دانشجوی دکترای این مطالعه اکنون در حال اصلاح دستورالعمل‌های خود هستند تا طعم و مزه این دو نوشیدنی را ارتقا دهند. محققان همچنین اختراع دستورالعمل قهوه پروبیوتیک را ثبت کرده و امیدوار هستند برای فروش تجاری این نوشیدنی با شرکت‌های مختلف همکاری کنند.

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.