stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 22245
  • 12 دی 1394 - 1:56
7

حق شناس: برخورد با رقبا، مخالفین و مردم عادی در چهارچوب منطق و قانون باشد

حق شناس: برخورد با رقبا، مخالفین و مردم عادی در چهارچوب منطق و قانون باشد

یکی از مشکلات احزاب عمل گرایی بیش از حدشان است و این که صبور نبودند. ما در حزب اعتماد ملی برای مدیریت این آسیب جدی، می بایست فعالیت هایمان را در قالب حزب سازمان دهی کنیم و برخوردمان با رقبا، مخالفین و مردم عادی در چهارچوب منطق و قانون باشد.

قلم | qalamna.ir :

قلم ، دکتر محمد جواد حق شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی  در جلسه شورای مرکزی حزب اعتماد ملی استان البرز  ضمن تقدیر از فعالیت های صورت گرفته در این استان گفت: یکی از مشکلات مهم کشور نبود سازمان هایی است که امر توسعه را به پیش ببرد. امروزه در دنیا احزاب از مهمترین سازمان های توسعه محور هستند. هیچ کشور پیشرفته ای سراغ نداریم که به وسیله نظام حزبی اداره نشود.بنابراین یکی از ستون های پیشرفت راه اندازی احزاب در کشور است. تحزب در کشور ما امری مسبوق به سابقه است. اما هیچ گاه آن طور که باید و شاید پا نگرفته است چرا که در چهارراه حوادث بوده ایم و  همواره مورد طمع قدرت های بزرگ قرار گرفته ایم. بستر تاریخ که نگاه می کنیم می بینیم احزاب یا اصولاً شکل نگرفته اند مانند دوران رضاخان یا این که بیگانگان و حکومت های مستبد داخلی سعی کردند با نفوذ در احزاب، یا آن ها را فاقد توانایی برای اداره کشور کنند یا به خودشان وابسته نمایند. همان طور که در زمان حکومت کمونیستی، احزاب چپ در ایران زیر نفوذ طرفداران شوروی بودند و احزاب مقابل آن ها نیز عمدتاً توسط تشکیلات فراماسونری اداره می شده است

دکتر حق شناس با اشاره به دوران ملی شدن صنعت نفت و فعالیت احزاب در آن دوره گفت: دوره کوتاهی در زمان مرحوم مصدق امید می رفت که احزاب توسعه پیدا کنند ولی چون مسئله ملی شدن صنعت نفت و بحران های قبل و بعد از آن همه وقت او را گرفت، این امر محقق نشد. پس از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ وضعیت بالنسبه همانند دوره رضاخانی می شود و کشور تا دهه ۵۰ با سیستم دو حزبی دست نشانده جلو رفت. در این دوران بقیه احزاب تبدیل به اپوزیسیون شدند تا جایی که در دهه ۴۰ برخی به سمت فعالیت های چریکی رفتند. این ها مجموعه اتفاقاتی است که اجازه نداد حزب در ایران پیش از انقلاب کارکرد های خود را بروز دهد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: پس از انقلاب احزاب مسیر تندروی را در پیش گرفتند و نهایتاً رابطه شان با نظام نوپای انقلابی به تقابل کشیده شد. دوره جنگ نیز مشکلاتی برای نظام حزبی ایجاد کرد. استعدادها و پتانسیل هایی که باید در قالب احزاب به توسعه کشور کمک می کردند، به ناچار عازم جبهه های جنگ شدند. با پایان یافتن جنگ، عمده نیروهای انقلابی حاضر در جنگ، بازسازی و اداره کشور را عهده دار شدند. بنابراین اغلب نیروهای سیاسی ما که در جنگ خود را شناختند نمیتوانستند رقیب را تحمل کنند و این یکی از دلایل ظهور تمامیت خواهی است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: در قضایای سال ۸۸ می بینیم چه قدر خشونت به خرج داده می شود. البته هر دو طرف درگیر در آن قضایا بد عمل کردند. هم معترضان به واسطه خطا در انتخاب راهبردها و هم طرف مقابل به دلیل خشونت و عدم مدارا. اتفاقی که افتاد این بود که همه جز گروه احمدی نژاد متضرر شدند. ما در حزب اعتماد ملی برای مدیریت این آسیب جدی، می بایست فعالیت هایمان را در قالب حزب سازمان دهی کنیم و برخوردمان با رقبا، مخالفین و مردم عادی در چهارچوب منطق و قانون باشد

دکتر حق شناس با اشاره به فعالیت های حزب اعتماد ملی پس از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲، گفت: برای حضور در قدرت عجله نداریم برای نمونه از حزب اعتماد ملی در کرج که دور تازه فعالیت هایش را شروع کرده است، انتظار نداریم اگر سه نماینده در حوزه انخابیش هست یکی را از آن خود کند. باید بتوانیم اقشار بیشتری خصوصاً از نسل جوان جذب کنیم، فرهنگ حزبی را پایه گذاری کرده، برای سال های آینده مثلاً سال ۱۴۰۰ برنامه ریزی داشته باشیم و این مستلزم آن است که با سرعتی مناسب و سری بلند حرکت کنیم تا بتوانیم افق پیش رو و پشت سرمان را ببینیم. حزب اعتماد ملی در استان ها در مرحله و گام اول باید به هم دلی برسند و منسجم و همراه و هم فکر شوند تا موفقیت حاصل گردد. مهم ترین آموزه حزب کار تیمی است و این که اعضاء انسجام فکری داشته باشند و ضعف یکدیگر را پوشش بدهند.

دکتر حق شناس گفت: یکی از مشکلات احزاب عمل گرایی بیش از حدشان است و این که صبور نبودند. درست است که فعالیت حزب معطوف به عمل سیاسی است اما این عمل باید بر پایه اندیشه باشد به عبارت دیگر اندیشه متراکم در حزب راهبردها را می سازد، از دل راهبردها تاکتیک ها بیرون می آیند، و تاکتیک ها عمل سیاسی را شکل می دهند. این گونه از عمل سیاسی است که معطوف به نتیجه و پیروزی می شود.

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.