stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 222170
  • 22 دی 1399 - 14:16
1

بعد از واکسیناسیون هنوز احتمال ابتلا به کرونا وجود دارد

بعد از واکسیناسیون هنوز احتمال ابتلا به کرونا وجود دارد

هیچ واکسنی ایمنی ۱۰۰‌درصدی ایجاد نمی‌کند و تولیدکنندگان واکسن کرونا هنوز در حال ارزیابی این مسئله هستند که آیا واکسن در برابر تمام انواع عفونت‌های کرونایی ایمنی ایجاد می‌کند یا فقط در برابر آن‌هایی ایمنی تولید می‌کنند که علامت‌دار هستند.

قلم | qalamna.ir :
ابتلا به کرونا بعد از واکسن

فرادید| در روز ۱۸ دسامبر یکی از پرستاران بیمارستان سن دیگو در آمریکا واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرد. یک هفته بعد آزمایش کرونای او مثبت بود. با واکسیناسیونِ تعداد بیشتری از مردم در سراسر جهان، داستان‌هایی مانند این شایع‌تر خواهند شد. با گذر زمان، بسیاری از افرادی که واکسینه شده‌اند ممکن است با ویروس‌های جدیدتر کرونا آلوده شوند.

فرادید به نقل از سی‌ان‌ان، آزمایش‌ها نشان داده که این واکسن‌ها تا ۹۵‌درصد موثر هستند و این یعنی هنوز هم احتمال بیمار شدن بعد از دریافت واکسن وجود دارد. برخی از دلایلی که ممکن است ما بعد از دریافت واکسن همچنان بیمار شویم به شرح زیر است:

ایمنی بلافاصله ایجاد نمی‌شود

طول می‌کشد تا واکسن‌ها ایمنی ایجاد کنند و واکسن‌های فایزر و مدرنا باید دو بار تزریق شوند که یعنی دوز دوم واکسن با چند هفته فاصله از دوز اول تزریق می‌شود. ممکن است افراد پیش از دریافت واکسن یا بلافاصله بعد از دریافت واکسن در معرض ویروس کرونا قرار بگیرند؛ در هر دو حالت سیستم ایمنی هنوز برای مقابله با ویروس آموزش ندیده و وقت کافی برای دفاع از خود را ندارد.
بر اساس مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا «به‌طور معمول چند هفته طول می‌کشد تا ایمنی در بدن ایجاد شود.» این مرکز می‌گوید: «این به این معنی است که فردی که واکسن دریافت کرده است ممکن است قبل از دریافت یا پس از دریافت واکسن هم به کرونا مبتلا شود.»
میزان اثرگذاری واکسن نیز مهم است. تولیدکنندگان واکسن مدرنا میزان اثرگذاری این واکسن را ۱۴ روز بعد از دوز دوم اندازه‌گیری کردند و تولیدکنندگان فایزر اثرگذاری آن را ۷ روز بعد از دوز دوم سنجیده‌اند. هر دو واکسن ۹۵‌درصد اثرگذاری دارد و برای تولید ایمنی باید چند روز از دریافت دوز دوم آن گذشته باشد.
 

واکسن‌ها ممکن است ایمنی کامل ایجاد نکنند

هیچ واکسنی ۱۰۰‌درصد ایمنی ایجاد نمی‌کند و تولیدکنندگان واکسن کرونا هنوز در حال ارزیابی این مسئله هستند که آیا واکسن در برابر تمام انواع عفونت‌های کرونایی ایمنی ایجاد می‌کند یا فقط در برابر آن‌هایی ایمنی تولید می‌کنند که علامت‌دار هستند.
مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا تخمین زده که ۴۰‌درصد از انواع عفونت‌های کرونایی بی‌علامت هستند و آزمایش‌هایی که روی واکسن‌های مدرنا و فایزر/بایواِن‌تِک، انجام شده درواقع اثرگذاری واکسن را روی عفونت‌های علامت‌دار سنجیده است.
نتایج آزمایش‌های مدرنا در ماه دسامبر نشان داد که از هر ۳ مورد بیمار ۲ مورد که عفونت‌های بی‌علامت هم شامل آن‌ها می‌شد بعد از دریافت واکسن ایمنی تولید کردند. اکنون مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا به افراد توصیه کرده حتی بعد از دریافت واکسن تصور نکنند که در برابر بیماری صددرصد ایمن خواهند بود.
هر دو واکسن فقط ۹۵‌درصد در آزمایشگاه ایمنی تولید کردند؛ و بنابراین هنوز ممکن است تعداد اندکی از افراد حتی بعد از دریافت دوز دوم واکسن بیمار شوند. در محیط طبیعی و در مقیاس بزرگتر اثرگذاری واکسن پایین‌تر خواهد آمد، زیرا مردم بیشتری با سیستم‌های ایمنی متفاوت که با درجات متفاوتی به واکسن واکنش نشان می‌دهد، واکسینه و بعد وارد جمعیت می‌شوند.
 

واکسن‌های فایزر و مدرنا ویروس وارد بدن نمی‌کنند

واکسن‌های فایزر و مدرنا نمی‌توانند کسی را به ویروس آلوده کنند. این واکسن‌ها فاقد ویروس هستند. درعوض آن‌ها یک بخش کوچک از ماده ژنتیکی به نام پیامرسان آر‌اِن‌اِی را حمل می‌کنند. این ماده به بدن آموزش می‌دهد تا در برابر هر نوع ماده‌ای که شبیه بخشی از ویروس است ایمنی تولید کند. این ذرات کوچک توسط سیستم ایمنی به عنوان مهاجم خارجی تشخیص داده می‌شوند و بدن شروع به تولید آنتی‌بادی و سلول‌های ایمنی می‌کند. حالا هر زمانی که فردِ واکسینه در مواجهه با ویروس قرار بگیرد، بدنش آن ویروس را شناسایی و خنثی می‌کند.
 

ایمنی با گذر زمان می‌تواند از بین برود

هیچ کسی نمی‌داند که ایمنی در اثر واکسیناسیون تا چه مدت ماندگار خواهد بود. ویروس جدید کرونا فقط ۱ سال است که شناخته شده و آخرین مراحل آزمایش واکسن چند هفته پیش تمام شده است. هر دو شرکت فایزر و مدرنا داوطلبان را حداقل دو ماه بعد از دوز دوم تحت نظر داشتند.
ایمنی‌ای که واکسن تولید می‌کند می‌تواند با گذر زمان از بین برود و برخی واکسن‌ها برای تولید ایمنی در سال آینده باید تقویت شوند. برای مثل مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا به بزرگسالان توصیه می‌کند که هر ۱۰ سال یکبار واکسن کزاز را دریافت کنند. در زمان شیوع سرخجه و اوریون، مرکز کنترل بیماری‌ها می‌گوید «شاید برخی لازم باشد» یک دوز اضافی از واکسن سه‌گانه (سرخک، اوریون، سرخجه) را دریافت کنند تا ایمنی بیشتری داشته باشند.
هنوز احتمال آن وجود دارد که ویروس کرونا طوری جهش پیدا کند که واکسن‌های فعلی نتوانند در برابر آن ایمنی تولید کنند. ویروس آنفولانزا مرتب جهش پیدا می‌کند و به همین دلیل مردم باید هر سال یک واکسن جدید تزریق کنند.
پزشکان امیدوارند که کرونا مانند آنفولانزا جهش پیدا نکند. البته اگر هم این اتفاق بیفتد تکنولوژی تولید واکسن می‌تواند خود را با تغییرات تطبیق دهد. گفتنی است که تطبیق دادن واکسن‌ها با جهش‌های جدید به مراتب زمان کمتری می‌برد تا تولید یک واکسن جدید.
 

بقیه ممکن است در خطر باشند

مقامات بهداشتی می‌گویند بعد از واکسیناسیون افراد همچنان باید ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند. علتش آن است که افرادی که واکسینه شده‌اند ممکن است همچنان در معرض ویروس قرار گرفته و آن را به دیگران منتقل کنند. مقامات پزشکی آمریکا می‌گویند که فردی که واکسینه شده ممکن است ناقل بی‌علامت ویروس باشد. این ویروس می‌توانند در مجرای تنفسی بینی رشد کند و در هنگام صحبت کردن، نفس کشیدن، عطسه کردن و … منتقل شود؛ بنابراین مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا می‌گوید حتی کسانی که واکسینه شده‌اند باید از تمام ابزار‌ها مانند رعایت فاصله اجتماعی و ماسک برای پیشگیری از گسترش بیماری استفاده کنند.
منبع: CNN
ترجمه: سایت فرادید

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.