stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
  • کد خبر : 221880
  • 22 دی 1399 - 9:39
1

ارتش سرخابی در نبرد با طالع خشونت و تساوی

قلم | qalamna.ir :
گروه ورزشی: نود و چهارمین دربی تهران امروز و از ساعت ۳۵: ۱۶ در ورزشگاه آزادی با قضاوت رضا کرمانشاهی برگزار می‌شود. آخرین دیدار دو تیم برمی‌گردد به تابستان امسال و مسابقه نیمه ‌نهایی جام حذفی که با تساوی دو بر دو در ۱۲۰ دقیقه به پایان رسید و در نهایت این آبی‌ها بودند که در ضربات پنالتی برنده شدند و به فینال رسیدند. در دو مسابقه رفت و برگشت دو تیم در لیگ نوزدهم نیز پرسپولیس یک بار برنده شد و یک بار هم بازی با تساوی دو بر دو به پایان رسید.

۴ دربی با ۵ مربی
۳ بازی قبلی دو تیم با ۴ سرمربی مختلف برگزار شد. برای پرسپولیس گابریل کالدرون و یحیی گل‌محمدی روی نیمکت نشستند و برای استقلال ابتدا استراماچونی، بعد فرهاد مجیدی هدایت استقلال را برعهده گرفتند. جالب‌تر آنکه استقلال این بار هم با یک سرمربی جدید در دربی حاضر می‌شود و محمود فکری روی نیمکت این تیم خواهد نشست. البته محمود فکری فصل گذشته در حالی که هدایت نساجی را برعهده داشت در دور برگشت با یحیی گل‌محمدی و پرسپولیس بازی کرد که نتیجه‌ای بهتر از تساوی یک بر یک عاید دو تیم نشد. در قامت سرمربی یحیی گل‌محمدی تاکنون دو بار به عنوان سرمربی پرسپولیس و ۱۳ بار به عنوان سرمربی سایر تیم‌ها مقابل استقلال قرار گرفته که حاصلش ۴ برد، ۹ تساوی و ۳ شکست بوده است. یحیی با پرسپولیس در مقام سرمربی تاکنون نتوانسته استقلال را شکست دهد. در سمت مقابل محمود فکری تاکنون فقط یک بار به عنوان سرمربی مقابل پرسپولیس قرار گرفته که مربوط به همان بازی نساجی است. این دو مربی سابقه گل زدن در دربی را نیز در کارنامه‌شان دارند. یحیی یک بار در دربی خرداد ۸۲ و فکری دو بار در دربی‌های مهر ۸۲ و اسفند ۸۳. اینکه هر دو مربی سرخابی‌ها در یک سال سابقه گلزنی در دربی را دارند در نوع خودش جالب توجه است.

طالع‌بینی دربی‌های دی ماه
خشونت و تساوی
این یازدهمین بار است که دربی در دی ‌ماه برگزار می‌شود. عجیب آنکه در تمام۱۱ دربی قبلی در دی‌ماه دو تیم به نتیجه تساوی رضایت داده‌اند. علاوه بر این جنجالی‌ترین و پراخراج‌ترین دربی‌های تاریخ در دی ‌ماه بوده است. در دربی دی ۴۹ دو تیم به نتیجه مساوی یک بر یک رضایت دادند. در این دیدار پرسپولیس دو اخراجی و استقلال هم یک اخراجی داد و در پایان همه‌ چیز به جنجال کشیده شد و در نهایت با حکم فدراسیون استقلال سه بر صفر برنده شد. دربی دی ‌ماه ۶۹ نیز دو اخراجی داشت. دربی معروف دی ‌ماه سال ۷۳ دیگر مسابقه‌ای بود که رقابت دو تیم از لحاظ حجم خشونت و درگیری خاطره‌انگیر شد.آن بازی در حالی که با تساوی دو بر د در جریان بود نیمه تمام ماند و همان شب با حکم کمیته انضباطی استقلال سه بر صفر برنده شد. بعد از‌ آن بازی برخی از سرخابی‌ها در مجموع ۱۳ سال محروم شدند! بعد از همان بازی بود که تصمیم گرفته شد که داور خارجی دربی را قضاوت کند. رسمی که تا سال ۸۷ پابرجا ماند. در دربی دی‌ ماه سال ۷۹ نیز بازیکنان آنچنان با هم درگیر شدند که کار به پاسگاه و بازداشت رسید.گفته می‌شود هواداران آن روز ۲۳ میلیون تومان به شرکت واحد خسارت زدند. حال دو تیم امروز برای دوازدهمین بار در ماه اول زمستان به مصاف هم می‌روند و اگر کمی خرافاتی فکر کنیم، می‌توانیم منتظر یک جنجال بزرگ باشیم.

انتقادات عجیب؛ دغدغه هر دو مربی
وضعیت رضایت هواداران از کادر فنی دو تیم از ابتدای فصل شکلی سینوسی داشته است. در استقلال هواداران فصل را با امیدهای زیادی شروع کردند اما باخت مقابل فولاد و بعد دو تساوی در ۳ بازی بعدی باعث شد، انتقادات نسبت به کادر فنی زیاد شود. از بین طرفداران استقلال آن دسته که کم‌طاقت بودند و اتفاقا عده‌شان کم هم نبود در فضای مجازی به محمود فکری حمله کردند و تیم او را فاقد برنامه منسجم برای موفقیت دانستند. در پرسپولیس نیز همین شرایط به شکل دیگری حاکم شد. یحیی فصل را با یک تساوی بدون گل مقابل سایپا آغاز کرد و بعد از آن مقابل صنعت نفت با یک گل که از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید، پیروز شد و در هفته سوم مقابل نفت مسجد سلیمان با نتیجه صفر بر صفر متوقف شد.گل نزدن پرسپولیس در این ۳ بازی هواداران تیم را آشفته کرد و زمزمه‌هایی از اعتراض به عملکرد یحیی شنیده شد.بعد برد سه هیچ مقابل ذوب‌آهن رسید و بعد هم فینال آسیا. تا قبل از فینال اعتراضات هواداران شکل علنی به خودش نگرفت اما بعد از شکست مقابل اولسان و بعد ۳ تساوی پیاپی در لیگ مقابل نساجی و ذوب‌آهن و سپاهان اعتراضات علنی‌تر شد. واکنش منفی برخی هواداران آن ‌قدر شدت گرفت که سایر طرفداران این تیم مجبور شدند هشتگ یحیی تنها نیست را در حمایت از سرمربی خود ترند کنند. همزمان در استقلال اوضاع کاملا آرام گرفته بود و همه هواداران متقاعد شده بودند که باید به محمود فکری زمان داد. به هر ترتیب در آستانه دربی اکثر هواداران دو تیم دست از جنجال‌های بیهوده و تضعیف روحیه مربیان برداشتند. با این حال به نظر می‌رسد، نتیجه نگرفتن هر یک از مربیان در بازی امروز آتش زیر خاکستر برخی اعتراضات را شعله‌ور کند.

سورپرایزی در کار هست؟
از نکات مشترک دو تیم در بازی امروز می‌توان به مطمئن نبودن سرمربیان به ترکیب تیم‌هاشان اشاره کرد. هم استقلال هم پرسپولیس از ابتدای فصل تغییرات زیادی در ترکیب و سبک بازی داشته‌اند. بخشی از این مساله برمی‌گردد به جدایی چند مهره کلیدی از هر دو تیم و بخش دیگرش نیز مربوط به ناآماده بودن بازیکن‌ها می‌شود. در پرسپولیس گل نزدن مهاجمین تیم یعنی عبدی و رمضانی باعث شد، یحیی در بازی آخر تیمش مقابل سپاهان از وحید امیری در پست مهاجم هدف و احمد نوراللهی در پست مهاجم سایه استفاده کند! همچنین عملکرد نامطمئن مهدی شیری در دفاع راست یحیی را مجبور کرده به بردن سیامک نعمتی به سمت راست خط دفاعی فکر کند. در استقلال نیز شیخ دیاباته آقای گل فصل قبل لیگ از شروع مسابقات مشکلات انضباطی و مصدومیت داشته و این فرصت را برای ارسلان مطهری فراهم کرده که در ترکیب ثابت قرار بگیرد. در دفاع چپ نیز با مشکلاتی که برای میلیچ پیش آمد و مصدومیت نادری شاهد حضور محمد دانشگر در این پست بودیم. در مرکز میدان نیز فکری در ۹ بازی ابتدای فصل به ترکیب ایده‌آل خودش دست پیدا نکرد و تا کنون بارها جای دشتی، ریگی، باقری و اسماعیلی را باهم عوض کرده است بنابراین نمی‌توان با قطعیت سیستم و نفرات دو تیم در بازی امروز را حدس زد. هر لحظه ممکن است شاهد یک سورپرایز بزرگ در ترکیب دو تیم باشیم. برای پرسپولیس این سورپرایز ممکن است حضور مهدی ‌خانی مهاجم جدید این تیم باشد و برای استقلال فیکس بودن شیخ دیاباته.

چه چیزی در انتظار هواداران است؟
دربی امروز سومین دربی بی‌تماشاگر یک سال گذشته به حساب می‌آید. عدم حضور تماشاگران در حساس‌ترین مسابقه فصل یک خسران بزرگ به حساب می‌آید. بخش اعظمی از گرمای مسابقه سرخابی‌ها به حضور تماشاگران وابسته است. تماشاگرانی که امروز نه فقط بخش اعظم‌شان که تمام‌شان مجبورند بازی را از قاب تلویزیون و آن هم به تنهایی ببینند. خیلی‌ها از ترس بیماری کرونا ترجیح می‌دهند از دور هم جمع شدن حتی برای تماشای دربی هم بپرهیزند که البته تصمیم بسیار درستی است. به این ترتیب تمام بار هیجان و جذابیت و گرمای مسابقه روی دوش مربیان و بازیکنان است. آنها هستند که باید ثابت کنند می‌توانند سکوت سکوها را با هیجانی که به بازی تزریق می‌کنند، جبران کنند.در دو دربی گذشته که یک سمتش یحیی گل‌محمدی بوده شاهد دربی‌های پرگلی بودیم. در مجموع ۸ گل در دو بازی قبلی دو تیم رد و بدل شده است. آیا این بدان معناست که امروز هم می‌توانیم شاهد یک بازی پرگل باشیم؟ البته پرگل بودن الزاما به معنای جذاب بودن نیست. چراکه در بازی جام حذفی، دو تیم به غیر از گل‌هایی که به ثمر رساندند چندان موقعیت جدی دیگری نتوانستند روی دروازه یکدیگر خلق کنند و بازی بیشتر فیزیکی و درگیرانه دنبال می‌شد. اینکه بازی امروز سرخابی‌ها جذاب از آب دربیاید معلول متغیرهای زیادی است. در وهله اول نترس بودن بازیکنان و کادرفنی، در درجه دوم آمادگی ستاره‌ها و در قدم آخر اندیشه‌ها و تاکتیک‌های اتخاذشده می‌تواند سرنوشت دربی نود و چهارم را تحت‌تاثیر قرار دهد.بدون شک جذاب از آب درآمدن بازی پرطرفدارترین تیم‌های ایران و قهرمان و نایب ‌قهرمان فصل گذشته که گل سرسبد فوتبال باشگاهی کشورمان شناخته می‌شود، می‌تواند اعتباری ویژه به لیگ داخلی ما بدهد. اما اگر در روی پاشنه همیشگی بچرخد و هزار و یک مصلحت‌اندیشی توسط مربیان و مدیران و بازیکنان در نظر گرفته شود، این دربی هم به سیاهه تمام دربی‌های بی‌کیفیتی که فقط به خاطر حساسیت‌شان دنبال شدند، اضافه خواهد شد.

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.