stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 221804
  • 21 دی 1399 - 22:27
1

آغاز شمارش معکوس برای واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس در بورس

آغاز شمارش معکوس برای واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس در بورس

فرآیند واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و شمارش معکوس برای عرضه سهام آنها در فرابورس آغاز شده است. وزارت ورزش و جوانان نیز از خصوصی‌سازی این دو باشگاه حمایت کرده است. از سوی دیگر واگذاری این باشگاهها مخالفانی نیز دارد و به عنوان نمونه، شایعه می‌شود که با توجه به نامطلوب بودن بازار بورس، عرضه سهام استقلال و پرسپولیس ممکن نیست یا خریداران سهام این دو باشگاه ضرر می‌کنند.

قلم | qalamna.ir :

ابوالقاسم شمس، معاون سازمان خصوصی‌سازی، درباره آخرین اقدامات مربوط به خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس گفت‌وگویی کرده است که در ادامه می‌خوانید:

* از آخرین تحولات واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس چه خبر؟

در اجرای مصوبه مورخ ۱۸ فروردین ۹۹ هیات واگذاری، جلسات مستمر هفتگی و به‌صورت جدی جهت بررسی، پیگیری و رفع موانع پذیرش دو شرکت در بازار سرمایه، بدواً در سازمان خصوصی‌سازی و از نیمه دوم اردیبهشت به ریاست وزیر ورزش و جوانان در وزارت ورزش و جوانان برگزار شد. یکی از مهمترین اقدامات که می‌بایستی انجام می‌شد بحث اصلاح ساختار مالی دو شرکت بود. دو شرکت زیان انباشته قابل‌توجه و  سرمایه اندکی داشتند به نحوی که سرمایه پرسپولیس ۱۰ میلیون ریال و سرمایه استقلال ۱۰۰ میلیون ریال بوده است و عملا سالیان طولانی مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده بودند. برای رفع این مشکل، دولت می‌بایست از محل آورده غیرنقدی سرمایه را افزایش می‌داد. در این راستا دولت به استناد ماده ۱۱۷ قانون محاسبات عمومی مصوب کرد دو مجموعه ورزشی درفشی‌فر و شهدای گمنام را به پرسپولیس  و دو مجموعه ورزشی شهید مرغوبکار و کمپ مرحوم حجازی را به استقلال منتقل کند. البته برای این‌کار و عملیاتی شدن افزایش سرمایه، نیاز به اخد سند تک‌برگی به نام دو شرکت بود که با توجه به مشکلات حقوقی و ثبتی که این مجموعه‌ها داشتند، کار به سختی پیش می‌رفت و زمان‌بر شد. با پیگیری های وزارت ورزش و جوانان به‌ویژه شخص وزیر ورزش و همکاری بسیار خوب وزارت اقتصاد و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سند تک‌برگ برای چهار مجموعه مذکور به نام دو باشگاه اخذ شد و متعاقباً کارشناسان رسمی دادگستری آنها را ارزیابی کردند. بر این اساس گزارش توجیهی افزایش سرمایه، تهیه و گزارش حسابرس اخذ و مجمع عمومی فوق‌العاده دو شرکت با افزایش سرمایه و اصلاح اساسنامه مطابق فرمت نمونه سازمان بورس برای شرکت‌های سهامی عام موافقت کرد و سپس به تصویب هیات واگذاری رسید و نهایتاً جهت ثبت در اداره ثبت شرکتها ارسال  شد.

*با واگذاری این مجموعه‌های ورزشی، چه تغییری در سرمایه دو باشگاه ایجاد شد؟

با این اقدامات، سرمایه شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس از یک‌میلیون تومان به ۷۰۱ میلیارد و یک میلیون تومان و سرمایه شرکت فرهنگی ورزشی استقلال از ۱۰ میلیون تومان به مبلغ ۷۱۹ میلیارد و ۴۱۰ میلیون تومان افزایش یافت.

*بحثی که شاید این روزها وجود داشته باشد، طولانی شدن واگذاری نسبت به آنچه که قبلا اعلام شده بود است. پیش از این، پایان تابستان و سپس پایان پاییز، زمان عرضه در بورس اعلام شده بود، ولی این اتفاق نیافتاد، دلیل این تاخیر چه بود؟

مجمع عمومی عادی سالیانه در سنوات گذشته با تاخیر یک‌ساله،  ۸ ماهه و ۱۰ ماهه و برخی اوقات با تاخیر  بیش از یک‌سال برگزار می‌شد. امسال درگیر بحث کرونا بودیم واز سویی شورای هماهنگی اقتصادی مصوبه‌ای داشت که بر مبنای آن، علاوه بر چهار ماه پس از پایان سال مالی که فرصت دارند گزارش مالی و گزارش حسابرسی را ارائه بدهند، دو ماه فرصت اضافه هم به این شرکت‌ها داده شده بود. مطابق این مصوبات، با توجه به این‌که سال مالی پرسپولیس ۱۳۹۹/۰۳/۳۱ بود، باید تا ۱۳۹۹/۰۷/۳۰ مجمع آن برگزار می‌شد و اگر دو ماه  فاصله را در نظر بگیریم با یک هفته تاخیر مجمع پرسپولیس برگزار شد. سال مالی استقلال هم ۱۳۹۹/۰۴/۳۱ بود که قاعدتا آن ۴ ماه تا  ۱۳۹۹/۰۸/۳۰ و آن دوماه نیز اگر اضافه کنیم، مجمع باید تا ۱۳۹۹/۱۰/۳۰ برگزار می‌شد که در هفته دوم دی ماه برگزار شد و صورت‌های مالی آنها به تصویب رسید. به عبارتی مجامع دو شرکت نسبت به سنوات گذشته در زمان مناسب برگزار شد. اما اقدامات دیگری را می‌بایستی مشاوران پذیرش انجام می‌دادند که برای پرسپولیس این اقدامات انجام و توسط مشاور پذیرش، اطلاعات در سامانه فرابورس بارگذاری شد البته دو یا سه مدرک دیگر هم نواقصی دارد که ان‌شاءالله مدیران شرکت در اختیار مشاور پذیرش قرار می‌دهند. البته یک رفت و برگشت‌هایی بین فرابورس و مشاور پذیرش و شرکت خواهند داشت که بعد از آن و رفع نقص مدارک مدنظر فرابورس، جلسه هیأت پذیرش برگزار می‌شود و در مورد پذیرش آن تصمیم‌گیری می‌شود.

*وضعیت استقلال چگونه است؟

استقلال در انجام این امور کمی تاخیر داشته که در هفته‌های اخیر جبران شده است و شرکت بایستی اطلاعات را در اختیار مشاور پذیرش قرار دهد، شرکت فرهنگی ورزشی استقلال قول همکاری را داده تا مشاور پذیرش بتواند ظرف دو هفته این اطلاعات را در سامانه فرابورس بارگذاری کند. تصمیم بعدی با هیأت پذیرش فرابورس خواهد بود که چه تصمیمی درباره پذیرش این دو باشگاه اتخاذ کند.

*نمی‌توانید زمان تقریبی برای ورود سهام استقلال و پرسپولیس به بورس اعلام کنید؟

این موضوع در اختیار هیأت پذیرش فرابورس است که ظرف دو یا سه هفته دیگر قطعا جلسه را برگزار می‌کنند و در خصوص پذیرش آنها تصمیم می‌گیرند که متعاقبا عرضه اولیه بر اساس اعلام فرابورس صورت خواهد گرفت.

*برخی‌ها از جمله مدیران سابق استقلال و پرسپولیس مدعی هستند که حساب و کتاب‌ها شفاف نیست! آیا حسابرسی دوران مدیران اسبق این دو باشگاه انجام شده و آیا حسابرسی دقیق و شفاف‌سازی صورت گرفته است؟

به نظرات این دوستان که چنین مطالبی را عنوان می‌کنند، احترام می‌گذاریم اما بعضی‌ها که خودشان قبلا مدیرعامل یا عضو هیات مدیره این باشگاه‌ها بودند، صورت‌های مالی را خودشان تهیه و امضاء می‌کردند و  بنگاه‌داری را هم در سابقه دارند به‌طوری که یا در راس یک بنگاه  اقتصادی یا عضو هیأت مدیره بودند، به خوبی می‌دانند که یک شرکت قاعدتا هم دارایی دارد و هم یک ‌سری بدهی. صورت‌های مالی را که موردتایید هیأت مدیره است، در اختیار حسابرس قرار می‌گیرد و حسابرس با توجه به اطلاعاتی که در اختیارش قرار داده‌اند و تاییدیه‌های اخذ شده، اظهارنظر می‌کند  که البته این موضوع  منحصر به دو شرکت پرسپولیس و استقلال نیست. اکنون باید همه کمک کنیم تا دو باشگاه شفافیت لازم در اطلاعاتشان را  داشته باشند تا بتوانند در بازار سرمایه پذیرفته شوند.

*به نظر می‌رسد برخی تصمیم دارند با بیان برخی مطالب، فضا را سیاسی کنند تا از واگذاری دو باشگاه جلوگیری شود، شما این مطالب را پیگیری می‌کنید؟

همه دوستداران و صاحب‌نظران ورزشی را که مطالبی را در خصوص سرخابی‌ها اظهار داشته‌اند، دلسوز می‌دانم و به همین دلیل خواهش می کنم فضا را برای واگذاری استقلال و پرسپولیس سیاسی نکنند تا بتوانیم با بحث‌های فنی و کارشناسی ضمن رفع ایرادات احتمالی، واگذاری موفقی داشته باشیم. این نکته هم قابل ذکر است که  شهریور ۹۸ کارگروه واگذاری دو باشگاه با حضور سازمان بورس، وزارت ورزش، سازمان خصوصی‌سازی و روسای کمیسیون ذی‌ربط مجلس و فراکسیون ورزش مجلس مصوبه‌ای داشتند که بر اساس آن،  واگذاری دو باشگاه  از طریق بازار سرمایه را منوط به اصلاح ساختار مالی و نیز شفاف‌سازی اطلاعات مالی دو شرکت کرده بودند که تحقق این امر نیازمند اقداماتی بود که به مرور انجام شد و اکنون به این مرحله رسیده‌ایم.

*هدف از سیاسی‌کردن واگذاری دو باشگاه چیست؟

واقعاً این منصفانه نیست که گفته شود به انتخابات  نزدیک می‌شویم یا ماه‌های پایانی دولت دوازدهم است و به این دلیل می‌خواهند واگذاری را انجام دهند. دوستانی که یا مدیرعامل و یا عضو هیات مدیره و همچنین بازیکن، سرمربی و… بوده و یا هستند، اظهارنظرهایی کرده‌اند، به نظرم  آنها از سر دلسوری نکاتی را گفته‌اند که ما باید بیشتر اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی انجام دهیم. حتما جلساتی را با صاحب‌نظران ورزشی به‌خصوص فوتبال و پیشکسوتان برگزار و روشنگری می‌کنیم چون باید در یک مسیر کارشناسی به جلو حرکت کنیم و اگر اشکالاتی وجود دارد، با همفکری همه دوستان و صاحب‌نظران به رفع آنها بپردازیم.

*برخی مدعی هستند وضعیت بورس در شرایط مطلوبی قرار ندارد و به این دلیل نباید واگذاری انجام شود. این ادعا صحت دارد؟

در حال حاضر تعداد قابل‌توجهی شرکت آماده عرضه اولیه در بورس و فرابورس وجود دارد. شرکت‌های بورس و فرابورس هم یک برنامه زمان‌بندی دارند به نحوی که شرایط بازار را در نظر می‌گیرند  و اجازه عرضه اولیه داده می‌شود. هیچگاه عنوان نکرده‌ایم در هر شرایطی  سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را عرضه می‌کنیم. بلکه بحث ما این است که باید این اطلاعات را شفاف کنیم تا در هیأت پذیرش فرابورس موضوع مطرح شود و هر وقت پذیرش شد و بورس و فرابورس صلاح دانستند، عرضه انجام می‌شود. اکنون بسیاری از شرکت‌ها در بازار سرمایه پذیرش شده‌اند اما عرضه اولیه صورت نگرفته است. لذا دلیلی ندارد که با توجه به شرایط فعلی بازار، روند پذیرش دو باشگاه در بازار سرمایه متوقف شود.

*یک سوال نیز به شیوه عرضه سهام برمی‌گردد، آیا به تصمیم نهایی در این زمینه رسیده‌اید؟

در خصوص میزان سهام قابل‌عرضه در عرضه اولیه و نیز سهام شناور، هیأت پذیرش برای این شرکت‌ها تعیین می‌کند که عرضه اولیه چقدر باید باشد و سهم صندوق‌های سرمایه‌پذیر چقدر و سهم بازار گردان چقدر باید باشد و چقدر تعهد داده می‌شود که ظرف دو یا سه ماه عرضه خرد را داشته باشید که جمع این‌ها الان حدود ۲۵ درصد سهام خواهد بود. در خصوص ۷۵ درصد دیگر، هیأت واگذاری تصمیم می‌گیرد که یکجا عرضه کند  یا در دو یا چند بلوک عرضه شود.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.