stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 221482
  • 21 دی 1399 - 13:59
0

بازاریابی دیجیتال؛ کسب و کار غیرحضوری

قلم | qalamna.ir :
نوآوری های روز در دهه‌های گذشته، بازاریابی دیجیتال یا به زبان ساده‌تر کسب‌وکار اینترنتی یا غیرحضوری  جزء جدایی‌ناپذیر استراتژی‌های بازاریابی سازمان‌ها شده است.
این نوع بازاریابی باعث می‌شود تا سازمان‌ها پیام‌های مناسبی برای به دست آوردن مخاطبان موردنظر مخابره کنند و همین موضوع زمینه ارتباط مستقیم بازار با مردم برای توجه به محصولاتشان را فراهم می‌کند.
بازاریابی دیجیتال دامنه گسترده‌ای از تاکتیک‌ها و فناوری‌های بازاریابی برای دست‌یابی به مصرف‌کننده آنلاین را در برمی‌گیرد.قصد دارم در ادامه با معرفی انواع روش‌های بازاریابی دیجیتال زمینه را برای انتخاب نوع بازاریابی در کسب‌وکارتان فراهم کنم.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
 یکی از پرطرفدارترین روش‌های بازاریابی غیرحضوری قطعاً همین روش در جهان مدرن و بی‌وقفه در حرکت و هیاهو است.همه می‌توانند هر چیزی را در رسانه‌های اجتماعی، از همان وایبر قدیمی و آشنا بگیر تا توییتر و تیک‌تاک، برای فروش عرضه کنند و فقط کافی است با روش کار و افزایش بازدید در این‌چنین فضاهایی آشنا باشید.
در نظر داشته باشید وقتی از عمومی و ساده بودن کسب‌وکار در شبکه‌های اجتماعی حرف می‌زنم قطعاً روی سخنم با یک بازاریاب کار بلد نیست. او فردی است که استراتژی‌های بسیار حرفه‌ای‌تری برای اثرگذاری محصولش پیاده خواهد کرد.
در این مرحله صحبت از چیزی فراتر از نوشتن پست‌های ساده برای کانال‌های اجتماعی و پاسخ به کامنت‌هاست. بهتر است فکر و هدف اصلی بازاریاب، هماهنگ‌سازی و سازگاری با فضای شبکه‌های اجتماعی باشد؛ شما نمی‌توانید محصولی را عرضه کنید بی‌آنکه از محبوبیت یا عمومیت آن اطلاع کافی داشته باشید.
فراموش نکنید که مخاطب شما فوراً متوجه می‌شود چه کسی با چه هدفی در حال معرفی محصولاتش است و بهتر این است که تعامل انسانی برقرار شود نه یک تعامل رباتیک یک‌طرفه.

◄ نکته: محدودیت نوشتاری در شبکه‌های اجتماعی به شما فرصت توضیح زیاد نمی‌دهد. در کنار تبلیغات اینستاگرام بصری مفید، زیبا و چشمگیر حتماً از جملات و عبارت کوتاه که به‌خوبی و مختصر هدف و محصول شما را معرفی کنند استفاده کنید.

بهینه‌سازی موتور جست‌وجو یا سئو  SEO
 هدف از راه‌اندازی این سیستم در کسب‌وکارتان، افزایش رتبه‌بندی در موتور جست‌وجوی گوگل یا یاهو است که در نهایت مخاطب و مشتری هدف را در مسیر رسیدن به وب‌سایت شما هدایت می‌کند.
در روش بهینه‌سازی موتور جست‌وجو، بازاریاب به دنبال کلمات یا عباراتی هستند که مصرف‌کننده‌ها برای دریافت اطلاعات آنلاین به منظور شناسایی محصول یا خرید از آن‌ها بیشتر استفاده می‌کنند تا همان عبارات را در محتوای خود بگنجاند.

سئو چه عناصری را شامل می‌شود؟
 سئو دامنه‌ای از کلمات صفحات وب‌سایت شما تا مسیر هدایت مشتری به سایت‌های دیگری که وب‌سایت شما را لینک می‌دهند شامل می‌شود.

شاخص محتوا
 صرفاً نباید در این روش بازاریابی دیجیتال، به کلمات دقت کنید. باید فضای دسترسی کافی را برای خواندن هرچه شفاف‌تر محتوای وب‌سایت بسازید و از جمله آن‌ها افزودن تصاویر و توضیحات کوتاه اثرگذار در بخش نتایج جست‌وجو برای معرفی سایت یا محتوای مورد نظر است.

ساختار لینک دهی درست
 فراموش نکنید که موتورهای جست‌وجو باید بتوانند به‌راحتی به محتوای وب‌سایت شما دسترسی داشته باشند. کارشناس سئوی تیم بازاریابی دیجیتال شما باید این نکته مهم را در نظر داشته باشد و فرمت‌های مناسب لینک دهی و آدرس‌دهی و نقشه سایت را تنظیم و مدیریت کند.

کلیدواژه‌ها
 یکی از آجرهای مهم بنای سایت شما این است که در مرحله سئو، کلیدواژه‌های مناسبی پیدا کنید که مخاطب در موتورهای جست‌وجو با مشاهده آن‌ها و نهایتاً کلیک، به وب‌سایت شما هدایت شود.
پیشنهاد می‌کنم در محتوای در نظر گرفته برای وب‌سایت خودتان، از یک محدوده مشخص و ممکن از کلیدواژه‌ها استفاده نکنید. تنوع و تازگی را لحاظ کنید.

◄ برآورد درآمد سالانه یک کارشناس سئو با توجه به اقتصاد کشور ما متغیر است.
بازاریابی محتوا؛ قصه گوی ماهری باش!
 این نوع، به‌تازگی محبوبیت گسترده‌تری در کشور ما پیدا کرده است که با توجه به دوران سخت پاندمی، بازاریابی محتوایی بیش از گذشته در بازاریابی دیجیتال کاربرد پیدا کرده است.
در این شیوه، از همخوان کردن اطلاعات و شرح قصه وار محصول یا کسب‌وکار برای افزایش شناخت از برند محصول شما استفاده می‌شود.

هدف از این قصه‌گویی چیست؟
 دقت کرده‌اید وقتی برای کودکی قصه تعریف می‌کنید و به قسمت جالب و هیجان‌انگیز آن می‌رسید چطور به وجد می‌آید و بلند می‌گوید « خب بعدش…بعدش چی شد؟!». یا وقتی حسابی سرگرم تماشای سریال موردعلاقه‌تان هستید چطور مشتاق و پیگیر داستان را دنبال می‌کنید و هر هفته منتظر پخش قسمت جدید هستید.
بله، همین‌طور است! بازاریابی محتوا هم با هدف مشتاق کردن مخاطب برای آشنایی بیشتر با محصول، درخواست اطلاعات اضافه و در نهایت خرید محصول کسب‌وکار شما را رونق می‌بخشد.

این نکته را به خاطر داشته باشید که «محتوا» لزوماً یک یا چند صفحه نوشته نیست؛ محتوا می‌تواند اطلاعات بیشتری مثل ارسال ایمیل برای مشتری، ویدئوهای معرفی محصول، فایل‌های صوتی مثل انواع پادکست‌ها و مواردی مثل این باشد.
همچنین در نظر داشته باشید که بازاریابی محتوا در تلاش برای برقراری یک رابطه پایدار و قابل‌اعتماد با مشتری است که زمینه خرید مداوم با گذر زمان را فراهم کند.
◄ در واقع بازاریابی دیجیتال برای مشتری از ارزش محصول حرف می‌زند نه لزوماً تبلیغ برای خرید یا معرفی برند.
◄ بازاریابی دیجیتال و در گام بعدی بازاریابی محتوا به دنبال « یک خرید» و «تمام شدن» معامله نیست.

بازاریابی محتوا؛ استراتژی بلند یا کوتاه‌مدت؟
 بنای این نوع بازاریابی غیرحضوری بر داشتن یک استراتژی بلندمدت ساخته شده است.
یک بازاریاب کار بلد می‌داند که باید به‌صورت پیوسته از مصالحی مثل متن نوشتاری، ویدئو، فایل صوتی به‌عنوان محتوای مورد نیاز خود برای ایجاد فرصت‌های جست‌وجوی کاربر در موتورهای جست‌وجو استفاده کند.
در واقع شما نیاز به کتابخانه‌ای از محتوا برای ارتباط مستمر با مخاطب دارید تا به‌وسیله آن اطلاعات مناسب کسب‌وکارتان را به مخاطب بدهید و کاسبی شما منبعی برای دریافت اطلاعات بیشتر و در نهایت خرید شود.
هوش شگفت‌انگیز مشتری برای تصمیم‌گیری را نادیده نگیرید! بازدید از وب‌سایت شما به‌منظور افزایش اطلاعات یعنی آن‌ها یادشان می‌ماند شما قابلیت لازم برای خرید را دارید.
مهم: درصورتی‌که دست‌به‌قلم هستید یا هنر و تسلط کافی در ساخت ویدئو یا پادکست را دارید و می‌خواهید در جهان بازاریابی مدرن خودی نشان بدهید، به ورود به بازاریابی محتوا شک نکنید.

بازاریابی با ایمیل

میدانم که ایمان شما به تأثیر نقش شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن های موبایل و موارد دیگر در بازاریابی کسب‌وکارتان کامل است ولی این را بگویم که ایمیل، هنوز هم یکی از اثرگذارترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال است.
اغراق نیست اگر بگویم ایمیل هم می‌تواند بخشی از استراتژی بازاریابی محتوا باشد با این هدف که به‌مرورزمان ارزشی را به مخاطب معرفی کند که از حالت مشتری احتمالی به مشتری قطعی تبدیل شود.
طرفداران بازاریابی ایمیلی نه‌تنها آگاه هستند که چطور کمپین‌های چشمگیر راه‌اندازی کنند بلکه از دسترسی مطلوب مخاطب آگاه هستند و مهارت کافی در ارزیابی تعاملات مشتری و داده‌های موجود را دارند.
آن‌ها تصمیمات راهبردی درست مبتنی بر همین داده‌ها و تعاملات آن با مشتری می‌گیرند و در مجموعه‌ای با یک تیم حرفه‌ای و دلسوز، نتیجه دلخواه را کسب خواهند کرد.
به نظر شما دغدغه مهم یک بازاریاب ایمیل برای بهبود کسب‌وکارش چیست؟
● تنظیم برنامه‌ای که طی آن، ایمیل مجموعه جذاب و قابل‌اعتنا به نظر برسد؟
● ارائه محتوایی چشمگیر که کاربر را تشویق به کلیک روی لینک موجود در ایمیل کند؟
قطعاً بله!

یک کارشناس حرفه‌ای با چند شگرد زیر می‌تواند به هدفش برسد:
ایجاد یک محتوای فوری
 او در ایمیل خود به این موضوع اشاره می‌کند که زمان سفارش محصول مورد نظر رو به پایان است و یا اینکه تعداد محدودی از سفارش برای فروش موجود است.
با این ترفند، تعداد کلیک کاربر برای بررسی بیشتر پیام و در نهایت بازدید از سایت افزایش پیدا می‌کند.
شخصی‌سازی ایمیل
 او اسم کوچک دریافت‌کننده را در ابتدای ایمیل می‌نویسد؛ یک روش اثبات‌شده برای افزایش شانس باز کردن ایمیل و ورود به وب‌سایت.
اولویت‌بندی از سوی کاربر
 او این فضا را به کاربرانش می‌دهد تا اعلام کنند دوست دارند چطور و هرچند وقت از شما ایمیل دریافت کنند. با این ترفند، او می‌تواند فهرستی منطقی از کاربرانی که همیشگی هستند داشته باشد.
بازاریابی موبایل
 کجای این کره تنها، کسی هنوز هست که یکی از انواع وسایل ارتباطی هوشمند مثل موبایل را نداشته باشد؟!
بخش زیادی از بازاریابی دیجیتال هزاره سوم در همین ابعاد کوچک دیجیتالی اتفاق می‌افتد. همه آنچه بالاتر برای شما نوشته شد در یک گوشی هوشمند یا تبلت قابل‌دسترسی است:
● یک پیامک تبلیغاتی
● تبلیغ ورود به کانال‌های کسب‌وکار
● لینک وب‌سایت در ایمیل‌های ارسالی
● اپلیکیشن های موبایل
چنان جهان مدرن شیفته خرید غیرحضوری و سنجیدن آفرهای شگفت‌انگیز شده است که کاربر دیگر به این ترفند به‌عنوان بخشی از زندگی روزانه‌اش عادت کرده.
او می‌داند برنامه‌ریزی‌ها طوری پیش می‌رود که کسب‌وکارها حتی محل زندگی کاربر را بررسی می‌کنند تا بدانند او در حال حاضر کجا حضور دارد تا بازاریابی خود را انجام دهند؛ با یک پیامک ساده حتی!
یک کارشناس بازاریابی خبره با تنظیم قالب سایت مجموعه مبتنی بر قالب گوشی‌های هوشمند، آمار بازدید کاربر گوشی از سایت را بالا می برد.

سخن پایانی
 بازاریابی در کشور ما ایران رشد چشمگیر و قابل‌توجهی داشته است. بنابر آمار به دست آمده ایران در سال ۲۰۱۷ بیشترین رشد را در حوزه فناوری اطلاعات داشته است.
اگر بخواهیم نگاهی به آمار بیندازیم، نرخ نفوذ موبایل در ایران رشدی حدوداً ۱۱۰% داشته است که با بررسی دقیق‌تر این آمار می‌تواند دریافت که سن استفاده از گوشی‌های هوشمند در ایران پایین‌تر آمده است و با توجه به اینکه ایران بالاترین آمار افراد باسواد را در منطقه به خود اختصاص داده، می‌توان نتیجه گرفت که گرایش افراد جامعه به بازاریابی دیجیتال هم قابل‌توجه بوده است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.