stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 221286
  • 21 دی 1399 - 10:48
0

انقلاب صنعتی چهارم، کووید-۱۹ را مهار می‌کند

قلم | qalamna.ir :
گروه علمی: محققان برای کنترل کرونا، درکنار انواع و اقسام روش‌های فعلی، استفاده از فناوری‌های هوشمند و انقلاب صنعتی چهارم را پیشنهاد داده‌اند. کرونا شامل خانواده ای از ویروس‌ها است که می‌توانند باعث ایجاد بیماری‌هایی مانند سندرم حاد تنفسی یا سارس و سندرم تنفسی خاورمیانه یا مرس شوند. اما اواخر سال ۲۰۱۹ بود که ویروس جدیدی از این خانواده به‌عنوان عامل شیوع بیماری جدیدی در چین شناخته شد که کووید-۱۹ نام گرفت و به سرعت مردم سراسر جهان را آماج حملات خود قرار داد و در حال حاضر جهان با یک بحران بی‌سابقه در خصوص مراقبت بهداشتی ناشی از همه‌گیری کروناویروس روبرو است. سرعت انتقال و مقیاس جهانی عفونت‌های مرتبط با این ویروس جدید به‌قدری وسیع است که نیاز دارد در حوزه‌های استراتژیک، مدیریت منابع و کنترل عفونت اقدامات اساسی انجام شود.در حال حاضر، به گفته متخصصان، کنترل عفونت برای جلوگیری از گسترش کووید ۱۹ به مداخله اصلی مراقبت‌های بهداشتی عمومی تبدیل شده است. در این رابطه، سازمان جهانی بهداشت دستورالعمل‌هایی در مورد راهبردهای پیشگیری و کنترل عفونت فوق ارائه داده است. این دستورالعمل‌ها شامل استراتژی‌های مهمی برای محدود کردن انتقال در مراکز مراقبت‌های بهداشتی شامل تشخیص زودرس و کنترل منبع، استفاده از اقدامات احتیاطی استاندارد برای همه بیماران، استفاده از تجربیات قبلی، اجرای کنترل‌های اداری، کنترل‌های زیست‌محیطی و مهندسی هستند.این موضوع که این روزها و علیرغم گذشت حدود یک سال زمان، کماکان در صدر اخبار حوزه‌های مختلف قرار دارد، مبنای مطالعه ای شده است که توسط پژوهشگری از دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شده است. در این مطالعه، ایمنی و سلامت شغلی و پاسخ به بیماری کووید ۱۹ با استفاده از فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم مورد ارزیابی واقع شده است.
 

این مطالعه مروری با به کارگیری پایگاه‌های اطلاعاتی مهم نظیر پابمد، گوگل اسکالر، اسکوپس و مواردی دیگر انجام گرفته است.یافته‌های این مطالعه حاکی از آن هستند که فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم یا همان فناوری‌های هوشمند می‌توانند به بهبود عدالت در دسترسی به مراقبت بهداشتی، بهبود مراقبت‌های ویژه بیماران مبتلابه کووید ۱۹، حفظ ایمنی و سلامت شغلی کارکنان بهداشت و درمان منجر شود.بر این اساس، به‌کارگیری فناوری‌های هوشمند فوق می‌تواند به دولت‌ها در شناسایی، ردیابی، نظارت و درمان بیماران مبتلابه کرونا کمک کند و با مدیریت منابع انسانی، دارو، تجهیزات، زمان و غیره تاب‌آوری جامعه و محیط‌های کاری به‌ویژه بیمارستان‌ها را افزایش دهد.در این رابطه، ویدا زراوشانی، پژوهشگر گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار دانشگاه علوم پزشکی قزوین می‌گوید: «در انقلاب صنعتی چهارم فناوری‌هایی مانند فناوری‌های هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، داده‌های بزرگ، واقعیت مجازی، هولوگرافی، پردازش ابری، ربات‌های خودکار، اسکن سه‌بعدی، چاپ سه‌بعدی و حسگرهای زیستی حاضر هستند که می‌توانند در پیش‌بینی، شناسایی، ردیابی، نظارت، درمان و کنترل اپیدمی کرونا به خوبی مورد استفاده واقع شوند».به گفته این محقق، «انقلاب صنعتی چهارم با فناوری‌های هوشمند خود در حال تعریف دوباره زندگی است. در انقلاب صنعتی چهارم، فناوری‌های گوناگونی می‌توانند به کمک سیستم‌های بهداشتی در کنترل بحران همه‌گیری کووید ۱۹ بیایند. مجموعه این اقدامات می‌توانند به بهبود عدالت در دسترسی به مراقبت بهداشتی، بهبود مراقبت‌های ویژه بیماران مبتلابه بیماری کرونا، حفظ ایمنی و سلامت شغلی کارکنان بهداشت و درمان منجر گردد».

طبق اطلاعات ارائه شده در این مطالعه علمی، افزایش رضایت بیمار و کاهش میزان بستری، سرعت روند درمان، کاهش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی ازجمله سایر مزایای استفاده از فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم هستند.بر اساس این اطلاعات و به گفته زراوشانی، «به‌کارگیری فناوری‌های هوشمند فوق ضمن بهبود مدیریت دولت‌ها در رویارویی با بحران می‌تواند به آن‌ها در شناسایی، ردیابی، نظارت و درمان بیماران مبتلابه کرونا کمک نماید و با مدیریت منابع انسانی، دارو، تجهیزات، زمان و غیره تاب‌آوری جامعه و محیط‌های کاری به‌ویژه بیمارستان‌ها را افزایش دهد».این یافته‌های علمی که می‌توانند با متوجه ساختن مسئولان امر به ظرفیت فناوری‌های هوشمند، در کنترل بهتر بیماری نوظهور کووید-۱۹ مؤثر واقع شوند، در فصل نامه «بهداشت و ایمنی کار» منتشر شده‌اند. این نشریه هر سال در چهار شماره توسط انجمن علمی بهداشت کار ایران انتشار می‌یابد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.