stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 221225
  • 21 دی 1399 - 10:00
2
دکترای حرفه‌ای پزشکی واکسیناسیون:

تعویق واکسیناسیون آسیب بیشتری به جامعه وارد می‌کند

تعویق واکسیناسیون آسیب بیشتری به جامعه وارد می‌کند
اصفهان_ یک دکترای حرفه‌ای پزشکی واکسیناسیون گفت:کسانی که واکسن فایزر را دریافت کردند ۴ نفر از گروهی بودند که واکسن را دریافت نکرده و در گروه کنترل بودند که دارونما دریافت کرده بودند. ۲ نفر هم از گروه واکسن بودند که تحقیقات نشان داد مشکل آن‌ها ارتباطی به واکسن نداشته است، با همه این اوصاف اعلام کردند ۶ نفر به خاطر واکسن فایزر فوت شدند! قطعاً دود این نوع اطلاع‌رسانی‌ها به چشم خودمان می‌رود و هرچقدر واکسیناسیون به تعویق بیفتد آسیب بیشتری به جامعه وارد می‌شود.
قلم | qalamna.ir :

یک دکترای حرفه‌ای پزشکی واکسیناسیون را تنها راهکاری دانست که می‌تواند به کنترل همه‌گیری کووید در کشور کمک کند و تأکید کرد: شکست کرونا بدون واکسیناسیون امکان‌پذیر نیست و برای واکسیناسیون کرونا حتی یک روز را هم نباید از دست داد.

دکتر آنا دیلمی در گفت‌وگو با تنها راهکاری که می‌تواند به کنترل همه‌گیری در این شرایط کمک کند را واکسیناسیون دانست و تأکید کرد: شکست کرونا بدون واکسیناسیون امکان‌پذیر نیست، بنابراین درخواست می‌کنم مسئولان این موضوع را جدی بگیرند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس گفته‌های مسئولان حداقل تا ۶ ماه دیگر واکسن ایرانی برای واکسیناسیون جمعی آماده می‌شود، گفت: با ادامه این روند و تا زمان واکسیناسیون جمعی هر روز افراد زیادی را از دست می‌دهیم، بنابراین بهتر است حداقل دوزی از واکسن‌های خارجی را وارد کنیم و بخشی از افراد آسیب‌پذیر واکسینه شوند، همان‌طور که حتی کشورهایی که خودشان درحالی‌که تولید واکسن هستند هم واکسن خریده‌اند. مثل انگلیس که درحالی‌که تولید کننده واکسن آکسفورد است، ولی واکسن فایزر را هم خریداری کرد تا اگر فایزر زودتر آماده شد بتواند مردم کشورش را زودتر واکسیناسیون کند.

برای واکسیناسیون حتی یک روز را هم نباید از دست داد

این پزشک و پژوهشگر با بیان اینکه واکسیناسیون مسئله‌ای است که حتی یک روز را هم نباید از دست داد، گفت: حتی اگر ۶۰ تا ۷۰ درصد جامعه هم واکسینه شوند می‌توان به کنترل بیماری امیدوار بود. اولویت دریافت واکسن هم باید بیماران زمینه‌ای، افراد سالمند و کادر درمان باشند، ولی هرچقدر بخش بیشتری از جامعه را دربر بگیرد بهتر است.

وی با اشاره به اینکه در کل دنیا افرادی وجود دارند که آنتی واکسن هستند و می‌خواهند دید مردم را نسبت به واکسن و علم تغییر دهند، یادآور شد: این مقاومت‌ها از قدیم‌الایام و در مورد واکسن سرخک و سرخجه و … هم بوده است، این افراد متأسفانه از هر دستاویزی استفاده می‌کنند؛ مثلاً فلج بلز پس از واکسیناسیون که در درصدی از افراد اتفاق افتاد به کل افرادی که واکسن دریافت کردند تعمیم داده شد درحالی که این موضوع در کل جامعه و به‌صورت عادی هم اتفاق می‌افتاد.

دیلمی خاطرنشان کرد: کسانی که واکسن فایزر را دریافت کردند ۴ نفر از گروهی بودند که واکسن را دریافت نکرده و در گروه کنترل بودند که دارونما دریافت کرده بودند. ۲ نفر هم از گروه واکسن بودند که تحقیقات نشان داد مشکل آن‌ها ارتباطی به واکسن نداشته است، با همه این اوصاف اعلام کردند ۶ نفر به خاطر واکسن فایزر فوت شدند! قطعاً دود این نوع اطلاع‌رسانی‌ها به چشم خودمان می‌رود و هرچقدر واکسیناسیون به تعویق بیفتد آسیب بیشتری به جامعه وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه شرایط تزریق هر واکسن کرونا مشخص است، تصریح کرد: مثلاً فایزر اعلام کرده برای مادران باردار باید جداگانه تصمیم‌گیری شود و همه نباید واکسن را تزریق کنند، در مورد کودکان زیر ۱۶ سال هم فعلاً اعلام‌شده نباید واکسن تزریق کنند و همچنین افراد مبتلا به آلرژی‌های شدید. در هر حال با ورود واکسن، اطلاع دقیق و پروتکل مشخص آن نیز اعلام خواهد شد.

دکترای حرفه‌ای پزشکی با بیان اینکه درخواست کادر درمان و پزشکان شروع هرچه زودتر واکسیناسیون کووید است، افزود: خانواده‌های زیادی نیز بیمار زمینه‌ای و سالمند در منزل دارند و این روزها به‌شدت نگران عزیزانشان هستند، به‌ویژه در شرایط کنونی که در کشورهای دیگر واکسن واردشده و در حال تزریق واکسن هستند. این موضوع نگرانی مردم ما را بیشتر می‌کند، چون زمانی که کرونا در همه دنیا شایع بود راحت‌تر با این موضوع کنار می‌آمدیم تا امروز که در بیشتر کشورها واکسیناسیون شروع‌شده و ما همچنان منتظر واکسن هستیم.

علائم هشدار برای مراجعه اورژانسی بیماران کووید۱۹

دیلمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در خصوص علائمی که باید در بیماران کووید۱۹ جدی گرفته شود، اظهار کرد: بیماران کووید در بسیاری از مواقع می‌توانند بعد از تشخیص پزشک و تجویز یکسری داروها، در منزل قرنطینه شوند و لازم نیست حتماً در بیمارستان بستری شوند، ولی یکسری علائم به‌عنوان علائم هشدار در نظر گرفته می‌شود که اگر این علائم تشدید شد حتماً باید به بیمارستان مراجعه کنند.

وی علائم هشدار در مورد بیماران کووید۱۹ را شامل درد قفسه سینه، تنگی نفس، تعداد نفس بالا، فشارخون پایین، ضعف و بی‌حالی پیش‌رونده برشمرد و افزود: اکسیژن خون زیر ۹۰ در افراد سالمی که بیماری زمینه‌ای ندارند و اکسیژن خون زیر ۹۳ در افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند جزو علائم هشدار است که با مشاهده آن باید حتماً به بیمارستان مراجعه کرد. همچنین تداوم تب بعد از گذشت ۴ روز یا تبی که بیش از ۳۸ و نیم درجه است از دیگر علائم هشدار در بیماران است.

این پزشک و پژوهشگر به اسهال شدید در بیماران اشاره و تصریح کرد: اسهالی که بیش از ۴۸ ساعت طول می‌کشد و هم‌زمان فرد تحمل خوراکی ندارد و دچار کم‌آبی می‌شود باید به‌عنوان هشدار در نظر گرفته شود، به‌ویژه در سالمندان و کودکان این موضوع باید جدی گرفته شود.

وی تشدید شدن سرفه‌های گاه و بی گاه یا سرفه‌های خشک خلط دار را از دیگر نشانه‌های جدی بیماری برشمرد و افزود: درمجموع زمانی که حال عمومی بیمار به سمت بدتر شدن می‌رود مثل زمانی که ضعف و بی‌حالی شدت گرفته و بیمار دچار افت هوشیاری یا کبودی می‌شود جزو موارد اورژانسی است که بیشتر مردم می‌دانند در این شرایط باید حتماً به مرکز درمانی مراجعه کرد.

دیلمی با تأکید بر اینکه نباید اجازه داد بیماری به مرحله‌ای برسد که بیمار نیاز به خدمات اورژانسی پیدا کند، گفت: اطلاع از حال عمومی بیمار بسیار مهم است و باید مراقب بود که به‌محض تشدید علائم و وخامت حال بیمار به پزشک مراجعه کرد.

وی افزود: یکی از موارد غیرضروری در مراجعه به پزشک گرفتن سی‌تی‌اسکن از ریه است چون بیمار در معرض اشعه قرار می‌گیرد، درحالی‌که همه بیماران نیازی به سی‌تی‌اسکن ریه ندارند و برخی از بیماران ممکن است اصلاً در طول بیماری نیازی به سی‌تی‌اسکن ریه پیدا نکنند.

درمان‌های بیماران کووید در منزل

این دکترای حرفه‌ای پزشکی در مورد بیمارانی که می‌توانند روند درمان خود را در منزل سپری کنند، توضیح داد: در موارد خفیف بیماری که بیمار تک‌سرفه دارد، جوان و بدون هیچ بیماری زمینه‌ای است توصیه می‌شود در خانه بماند و درمان‌های حمایتی مثل مصرف مایعات و داروهای ضدویروسی که پزشک تجویز می‌کند را دنبال کند، اما درصورتی‌که علائم هشدار ایجاد شد سریعاً به مرکز درمانی مراجعه کند.

وی در مورد تفاوت درمان‌هایی که در منزل انجام می‌شود با مراکز درمانی نیز گفت: درمان‌هایی که در مورد بیماران خفیف در منزل انجام می‌شود شامل تجویز ویتامین دی، ویتامین سی و زینک است، همچنین اگر فرد مشکلات گوارشی نداشته باشد ب کمپلکس و امگا۳ تجویز می‌شود. ملاتونین دوز ۶ میلیگرم نیز برای مصرف یک ساعت قبل از خواب تجویز می‌شود که هم اثرات ضدویروسی دارد و هم باعث می‌شود بیماران خواب راحت‌تری داشته باشند.

دیلمی با یادآوری اینکه بسیاری از بیماران از درد کمر و درد پا و بدن‌درد شکایت دارند و برخی هم دچار بی‌خوابی می‌شود، افزود: تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد ویروس کرونا می‌تواند در بدن انسان ایجاد لخته کند، بنابراین اگر فرد ممنوعیتی برای مصرف داروی ضد انعقاد نداشته باشد این دارو نیز تجویز می‌شود.

وی به موارد منع مصرف داروی ضد انعقاد نیز اشاره و تصریح کرد: در افراد مبتلا به آسم، خونریزی فعال گوارشی، مشکلات انعقادی، سن زیر ۱۸ سال، مادران باردار و شیرده، افراد دچار نارسایی و مشکلات کبدی و کلیوی شدید یا حساسیت دارویی، این دارو تجویز نمی‌شود.

این پزشک استفاده از داروهایی مثل آیورمکتین و فاموتیدین را در مراحل تحقیقاتی در مورد بیماران کووید مؤثر دانست و گفت: این داروها برای درمان سرپایی در منزل تجویز می‌شود که فرد باید در کنار مصرف داروها، استراحت کرده و مایعات زیادی مصرف کند. اگر بیمار اشتها داشته باشد نشانه خوبی است و می‌توانند با مصرف میوه، سبزی‌ها و مایعات و غذاهای مفید، روند بهبودی خود را سرعت بخشد.

تفاوت‌های درمان بیماران کووید در بیمارستان

دیلمی در ادامه به بیماران بستری در بیمارستان و روند درمان آن‌ها اشاره و اظهار کرد: روند درمان در بیمارستان تفاوت‌هایی با درمان در منزل دارد. در بیمارستان داروهای ضد انعقاد به ‌صورت تزریقی برای بیماران تجویز می‌شود، مثل انوکساپارین یا هپارین یا یکسری داروهایی که فقط در بیمارستان تجویز می‌شود مثل رمدسیویر که در روزهای اولیه که ویروس درحال تکثیر است می‌تواند روند درمان را بهبود بخشد.

دکترای حرفه‌ای پزشکی پیرامون عوارض بیماری کووید در بیماران بهبودیافته نیز توضیح داد: برخی  افراد که دچار بیماری کووید خفیف شده و بهبود پیداکرده بودند، مدتی بعد دچار ایست قلبی شدند و این موضوع حتی در افراد جوان گزارش‌شده است.

توصیه‌هایی به بیماران بهبودیافته کووید

وی در ادامه توصیه‌هایی به بیماران بهبودیافته کووید داشت و گفت: این افراد بعد از بهبودی به‌هیچ‌وجه نباید ورزش‌های سنگین انجام دهند و بهتر است تا یک ماه پس از بهبودی با ورزش‌های سبک و نرمش شروع کنند و تحرک داشته باشد ولی سریع سراغ ورزش‌های سنگین نرود، همچنین مصرف مایعات زیاد تا ۴۰ روز ادامه داشته باشد که جلوی انعقاد خون را می‌گیرد.

این پزشک و پژوهشگر با بیان اینکه بعد از مدتی، به‌خصوص اگر علائم تکرار شد بیمار باید دوباره به پزشک مراجعه کند، افزود: ضعف و بی‌حالی تا مدتی بعد از بهبودی طبیعی است، اما بیمار نباید به‌هیچ‌وجه خود را با انجام کارهای سنگین خسته کنند تا سیستم ایمنی بدن فرصت تقویت و بازسازی خود را داشته باشد، همچنین باید خواب کافی داشته باشند و تا مدتی زندگی نرمال داشته باشند و از استرس‌های کاری دور باشند.

تبعات ترس از کرونا و انکار کرونا

دیلمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ترس از کرونا و انکار آن در جامعه اشاره و اظهار کرد: متأسفانه باگذشت نزدیک به یک سال از این بیماری هنوز مواردی از ترس و انکار کرونا در بین مردم وجود دارد، موضوعی که نه‌تنها به خود افراد، بلکه به جامعه آسیب می‌زند. کسی که کرونا را انکار می‌کند و خودش را قرنطینه نمی‌کند به‌راحتی ویروس را در میان اطرافیان خود و جامعه پخش می‌کند، ممکن است بیماری خفیفی داشته باشد و خوب شود ولی در مواجهه او با گروه‌های پرخطر مثل سالمندان و یا بیماران زمینه‌ای ممکن است دچار آسیب جدی و جبران‌ناپذیر یا فوت شوند.

وی همچنین در مورد افرادی که همچنان معتقدند کرونا شایعه است، گفت: این افراد فشار مضاعفی بر دوش پزشکان و کادر درمان می‌گذارند، چراکه هر روز بیماران زیادی در بیمارستان بستری می‌شوند و برخی جان خود را از دست می‌دهند، ولی هنوز خطر بیماری برای برخی افراد باورپذیر نیست!

دکترای حرفه‌ای پزشکی ادامه داد: متأسفانه حتی در برخی خانواده‌ها چنین اختلاف دیدگاهی وجود دارد و یکی از اعضای خانواده به پروتکل‌های بهداشتی و پیشگیری از بیماری پایبند است و دیگری بیماری را انکار می‌کند، درحالی‌که همه در یک کشتی نشسته‌اند و اگر این کشتی سوراخ شود تمام خانواده را غرق می‌کند.

وی در مورد عوارض جدی نگرفتن بیماری نیز توضیح داد: درمان ضدویروسی زمانی که ویروس در فاز تکثیر است باید شروع شود، درحالی‌که برخی افراد در این مرحله درمان را شروع نمی‌کنند و ویروس در بدن آن‌ها تکثیرشده و به مرحله‌ای می‌رسد که دیگر درمان مؤثر نیست. متأسفانه مدتی پیش دختر جوان ۲۰ ساله‌ای را با اکسیژن خون ۶۵ درصد تازه به بیمارستان آورده بودند، چون معتقد بودند اگر به بیمارستان بیاید فوت می‌کند و متأسفانه همین اتفاق به خاطر مراجعه دیرهنگام به بیمارستان افتاد.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.