stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 220997
  • 20 دی 1399 - 17:41
0

آمادگی شهرداری قزوین در برخورد با سیل های احتمالی در فصل سرما

آمادگی شهرداری قزوین در برخورد با سیل های احتمالی در فصل سرما
قلم | qalamna.ir :

باران و بارش، در همه داستانها و راستانهای اساطیر، نشانه نزول نعمت و رحمت خداست، زمین های مرده را زنده می کند. صدا را در رودخانه به آواز تبدیل می کند، هر اندازه قدرت صدا بیشتر بر حنجره رودخانه وارد شود، ندا تبدیل به خروش می گردد؛ اما باید از خود بپرسیم آیا این برف و باران های فصلی و موسمی فقط در زمانه ما می بارد یا در گذشته نیز مردم چندین برابر آن را تجربه می کردند پس چرا سیلاب خانه و کاشانه آنها را اشغال نمی کرد شاید بتوان گفت دخالت ما انسانها در طبیعت و ایجاد جاده ها، انسداد رودخانه ها، تغییر مسیل آب و توسعه بی‌رویه شهرها ، این نعمت الهی را گاهی مخرب کرده است؛ اما قزوین به برکت باغستانهای سنتی که به شکل نعل اسبی شهر را فرا گرفته و با وجود رودخانه های ارنجک و رودخانه بازار قزوین کمتر دچار سیلاب می شود. همچنین شهرداری قزوین توانسته است با تلاش نیروهای خدمات شهری و اتخاد تمهیدات مناسب با وجود بارش های شدید در چند سال اخیر از وقوع هر گونه سیلاب و به وجود آمدن وضعیت بحرانی در این شهر پیشگیری کند.

شناسایی نقاط حادثه خیز

ابوالفضل ذوالقدر مدیر اداره بحران شهرداری قزوین با اشاره به شناسایی نقاط حادثه خیز به پیام شهر می‌گوید: یکی از اقدامات مهم ستاد بحران شهرداری قزوین تشکیل کارگروه سیلاب وآب گرفتگی معابراست. در این کارگروه که در سال جاری دو بار تشکیل شده است، وظایف هر سازمان مشخص می‌شود. همچنین نقاطی که در بارش‌های اخیر احتمال آبگرفتگی در آنجا بود شناسایی و اقدامات لازم برای رفع آن در حال انجام است.

این مسئول عنوان می کند: سازمان های امداد رسان شهرداری قزوین شامل سازمان‌های عمران، مدیریت پسماند، آتش نشانی و خدمات ایمنی، آرامستان ها و باغستان‌های سنتی با تمامی تجهیزات و نیروی انسانی از یک ماه پیش تا پایان زمستان در حالت آماده باش کامل برای رفع آب گرفتگی‌های احتمالی در سطح شهر هستند.

مدیر اداره بحران شهرداری قزوین با اشاره به اینکه تمامی مسیل‌ها به صورت مستمر لایروبی شده و تردد شهروندان با بارش مداوم باران و برف بدون مشکل ادامه دارد، بیان می‌کند: سازمان‌های آتش نشانی و خدمات ایمنی و مدیریت پسماند شهرداری قزوین مجهز به پمپ هایی هستند که در مواقع بحران به کمک خواهد آمد و همچنین سازمان عمران نیز در صورت برف و یخبندان با تجهیز ماشین آلات عملیات نمک پاشی و یخ زدایی را انجام می دهد.

وی با بیان این مطلب که طرح لایروبی و پاکسازی کانالها، مسیل ها و انهار از تیرماه سال جاری آغاز و بیستم شهریور ماه به پایان رسید، می گوید: سازمان های عمران ومدیریت پسماند شهرداری قزوین با بهره‌گیری از ماشین آلات، ادوات و تجهیزات عملیات پاکسازی و لایروبی کلیه انهار و رودخانه های داخل شهر به خصوص نقاط حادثه خیز را انجام دادند.

لایروبی انهار و بازسازی چاه های جاذب درجنوب شهر

ذوالقدر در خصوص اقدامات صورت گرفته برای پیشگیری از بروز آب ماندگی در منطقه جنوب شهر قزوین، اذعان می دارد: یکی از مشکلاتی که در جنوب شهر قزوین وجود دارد، پایین بودن سطح ارتفاع آن است که متاسفانه هنگام بارندگی شدید، با مشکل تجمع آب و راه پیدا کردن به منازل مسکونی مواجه هستیم. در همین راستا برای رفع مشکل آبگرفتگی در مواقع مواجه با سیل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین به لایروبی انهار و بازسازی چاه های جاذب در جنوب شهر قزوین، اقدام کرده است.

وی ادامه می دهد: عدم کشش نهرها و آب گرفتگی در اثر تجمع زباله و رها سازی پسماند توسط کسبه در جوی ها و نهرها موضوع مهم دیگری است که هنگام بارش برف و باران در مناطق جنوبی شهر نمود بیشتری پیدا می‌کند؛ اما با لایروبی مسیل ها و نهرها و برنامه ریزی توسط کمیته سیلاب شهرداری قزوین، امسال مشکلی در جنوب شهر قزوین نخواهیم داشت.

آمادگی اکیپ و تجهیزات مقابله با آب ماندگی

غلامعباس مهرعلیان سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین نیر در خصوص اقدامات صورت گرفته جهت رفع سیل و آبگرفتگی‌های احتمالی در سطح شهر قزوین، به پیام شهر می‌گوید:

از جمله اقدامات سازمان مدیریت پسماند برای جلوگیری از آبگرفتگی برگزاری جلسات متعدد با مدیران مناطق و نواحی در راستای بررسی و شناسایی نقاط بحران خیز و ارائه راه حل در جهت رفع مشکلات است.

مهرعلیان، بلوار جمهوری تقاطع مطهری و بلوار شهید بهشتی تقاطع خیابان شهید بابایی را از جمله مکانهایی برشمرد که در سال جاری با پیگیری و اقدامات انجام شده مشکل آب گرفتگی این مناطق مرتفع شده است.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین با بیان اینکه عملیات لایروبی با توجه به قطع جریان روان‌آب های سطحی در رودخانه ها و مسیل‌های داخل و حاشیه شهر با توجه به توان و تجهیزات مجموعه انجام می شود، می افزاید: عملیات لایروبی رودخانه های دلیچای، وشته، رودخانه بازار، میرسرا، هفت سنگان، چوبیندر، وثوق آباد و اسماعیل انجام شده است.

وی با بیان این مطلب که برای انجام عملیات لایروبی انهار از توان و تجهیزات بخش خصوصی نیز استفاده می شود، اذعان می دارد: عملیات لایروبی انهار روباز و سر پوشیده شهری، نواحی منفصل شهری همچنین باز بینی و لایروبی چاه های جاذب سطح شهر که از قبل شناسایی شده است با استفاده از توان و تجهیزات مجموعه سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین و همچنین حجم بالایی از توان و تجهیزات بخش خصوصی در مواقع بروز بحران و بارش های شدید جهت مدیریت سیلاب انجام می‌شود.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین از دیگر اقدامات این سازمان راجهت رفع آب‌ماندگی مناطق حادثه خیز ،تجهیز مرکر پاسخ به بحران به نرم افزار هوشمند در سال جاری و به روزرسانی تجهیزات لازم عنوان می‌کند.

مهرعلیان می افزاید: این سازمان دارای ۴۵ دستگاه پمپ خود مکش به تجهیزات آب کشی که ۲۴ ساعتها در حال گشت زنی است، همچنین با بهره‌گیری از ۸ دستگاه موتور برق سیار،۱۲ دستگاه نیسان وانت، ۱۵۰نیروی انسانی، بیش از ۳۰ هزار گونی کنفی و کیسه های حامل ماسه و مخلوط ماسه نمک و حدود ۱۶۰ باکس حامل مواد یخ زدا نسبت به بازگشایی تمامی معابراصلی کوچه ها و خیابان های سطح شهر اقدام می‌شود.

همچنین آماده سازی گونی های کنفی حامل ماسه وجانمایی کیسه ها و باکس های نمک در نقاط بحران خیز احتمالی و استفاده شهروندان خصوصا در تقاطع های غیرهمسطح برای رفع لغزندگی معابر، جانمایی ۹ دستگاه پمپ خود مکش به صورت زیرزمینی در نقاط حساس شهر پل ها و زیرگذرها وآمادگی کامل نیروهای اجرایی و استقرار نیروها به صورت شبانه روزی، راه اندازی اکیپ سیار و شناسایی سریع موارد آبگرفتگی در مکان هایی که احتمال آبگرفتگی و یخ زدگی وجود دارد، بازدید از ایستگاه های ۶ گانه به منظور ارزیابی سطح آمادگی نیروها جهت مقابله با آب ماندگی و سیلاب در سطح شهر قزوین از دیگر اقدامات سازمان پسماند برای مقابله با آبگرفتگی معابر است.

هشتگ: , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار سارا غلامی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.