stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 220994
  • 20 دی 1399 - 17:31
3

زنگ خطر گرایش دانشجویان قزوین به مصرف مواد مخدر به صدا درآمده است

زنگ خطر گرایش دانشجویان قزوین به مصرف مواد مخدر به صدا درآمده است
قزوین-قلم-زنگ خطر گرایش دانشجویان استان قزوین به مصرف تفننی مواد مخدر به صدا درآمده است که آثار و تبعات منفی زیادی را به دنبال دارد.
قلم | qalamna.ir :

امروزه اعتیاد به مواد مخدر به یکی از چالش‌ها و معضلات جوامع تبدیل شده و انواع صنعتی آن به طرز غیرمعمول و وحشتناکی در میان اقشار مختلف جامعه به ویژه نسل جوان از جمله دانش آموزان و دانشجویان رواج یافته است.

اگرچه براساس تحقیقات، میانگین معتادان حرفه ای در میان دانشجویان از نرم جامعه کمتر است، اما آمارها نشان می دهد رشد آمار دانشجویانی که به صورت تفننی برای یکبار مواد مخدر مصرف کرده اند، نگران کننده است.

همانطور که درباره معتادان در جامعه نمی توان آمار دقیقی ارائه داد، در خصوص تعداد دانشجویان معتاد حرفه ای نیز آماری در کشور وجود ندارد.

همچنین نسبت دانشجویان درگیر با مواد مخدر در شهرستانهای مختلف متفاوت است و آمار آن روز به روز تغییر می کند از این رو ارائه آمار در این زمینه غیر علمی است.

آمار دانشجویان مصرف تفننی مواد بیشتر از معتادان حرفه‌ای
آمار دانشجویانی که یک بار نوعی ماده مخدر را تجربه کرده اند بسیار بیشتر از تعداد معتادان حرفه ای در محیطهای دانشگاهی است.

به طور مثال مصرف تنها یک بار حشیش برابر با یک صرع بزرگ است که در آن بخشی از سلولهای مغزی از بین می روند.

حشیش ماده مخدری است که تعداد قابل توجهی از دانشجویان تجربه مصرف آن را برای یک بار داشته اند البته تجربه مصرف مواد در محیط های دانشجویی بیشتر به صورت تفننی است و موادی مانند حشیش، ترامادول و برخی از قرصها بیش از سایر مواد مخدر مصرف می شود.

گرایش برخی دانشجویان بیشتر به سمت موادی است که سطح هوشیاری، یادگیری و پردازش اطلاعات را در آنها افزایش دهد مثل انواع قرص ها و روان گردان ها مانند ریتالین.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، مصرف ریتالین در قزوین طی یک سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل، ۵۰ درصد افزایش یافته است. به گفته بسیاری از پزشکان و داروسازها عوارض مصرف خودسرانه این قرص‌ها می‌تواند به اندازه سایر مواد مخدر نظیر کوکائین و شیشه خطر ساز باشد. تبلیغات سوء، فشارهای اطرافیان و استرس امتحان از مهمترین علت مصرف این قرص در بین دانش آموزان و دانشجویان است.

گزارش‌های میدانی از دانشجویان و دانش‌آموزان حاکی از آن است که تعداد مصرف کنندگان ریتالین در استان قزوین کم نیستند و اغلب مصرف کنندگان این قرص، فواید مصرف آن را بیشتر از عوارضش می دانند.

این قبیبل مواد ، اگرچه ابتدا به ساکن تجربیاتی همچون افزایش سطح هوشیاری را ایجاد می کنند اما پس از یک بار مصرف، باعث به وجود آوردن پدیده تحمل می شوند بدین معنی که بدن برای هر بار مصرف به مقدار بیشتری از این مواد نیاز دارد. مصرف مواد اعتیادآور در میان دانشجویان غیربومی و خوابگاهی به دلیل وجود استرسهای بیشتر و زندگی جمعی بیشتر از سایر دانشجویان است. از این رو دانشجویان خوابگاهی بیشتر در معرض خطر مصرف مواد هستند.

اعتیاد و افسردگی

این روزها نگرانی از شیوع گرایش به مواد مخدر در میان دانشجویان نیز رو به افزایش است.
اعتیاد در کنار شیوع افسردگی در میان دانشجویان و افزایش خودکشی سه مشخصه اصلی سرخوردگی دانشجویان و افزایش ناامیدی در میان آنان است. اگر چه مسئولان امور دانشجویی از ارائه آمار رشد مصرف مواد مخدر در دانشگاه ها پرهیز کرده اند، اما افزایش سیمنارها و جلساتی که به درخواست مسئولان برخی نهادهای مرتبط با کنترل مواد مخدر در دانشگاه های کشور برگزار می شود نشانه ای از افزایش گرایش به مواد مخدر در دانشگاه هاست.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که گسترش فعالیت های فرهنگی، هنری، اجتماعی و سیاسی در دانشگاه ها،در کنار ارائه آموزش های لازم به دانشجویان می تواند نقش مهمی در مصون سازی دانشجویان داشته باشد. نتایج پژوهش ها “در سالهای گذشته نشان داده است که فعالیت در سازمان های غیردولتی دانشجویی، برپایی نمایشگاه عکس و فیلم،اجرای نمایش و پر کردن اوقات فراغت دانشجویان به صورت مفید در کاهش گرایش به مصرف مواد مخدر موثر باشد.

زنگ خطر مصرف مواد مخدر در میان جوانان به ویژه دانشجویان به صدا درآمده است و اگر مسوولان و دستگاه‌های متولی به هوش نباشند آسیب‌ها و خسارات جبران ناپذیری به بار خواهد آمد.
هشتگ: , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار احسان درزی رامندی
  • منبع : قلمنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.