stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 21937
  • 09 دی 1394 - 10:48
5

بعیدی‌نژاد: مرغوب‌ترین و بیشترین ذخایر اورانیوم بعد از انقلاب به کشور وارد شده است

مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: مرغوب‌ترین و بیشترین حجم ذخایر اورانیوم (کیک زرد) پس از انقلاب در تبادل اورانیوم میان ایران و روسیه وارد کشور شده است.

قلم | qalamna.ir :

حمید بعیدی‌نژاد رییس هیات کارشناسی ایران در مذاکرات هسته‌ای و مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه روز سه‌شنبه در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به انتقال بیش از ۲۰۰ تن کیک زرد به کشور در مبادله با حدود ۱۱ تن اورانیوم غنی‌شده با روسیه نوشت: «طی روز گذشته یکی از سخت ترین مفاد برجام در یکی از پیچیده‌ترین عملیات نقل و انتقال ذخایر اورانیوم از ایران به اجرا درآمد. اجرای این عملیات حداقل حاصل دو ماه کار شبانه‌روزی بود و اجرای این عملیات پیچیده در هماهنگی با روسیه و قزاقستان صورت گرفت.

نروژ و آذربایجان نیز در این عملیات مهم نقش داشتند. در این عملیات ایران حدود ۹ تن ذخایر اضافی اورانیوم غنی‌شده و همچنین ضایعات مربوط به صفحات سوخت تولید شده خود را به کشور روسیه فروخت و بر اساس قیمت استاندارد بین‌المللی معادل آن از روسیه کیک زرد خریداری و وارد کرد.

به اضافه بر اساس ترتیبات تفاهم شده صفحات نیمه ساخته سوخت هسته‌ای نیز در روسیه نگهداری و با اعلام نیاز ایران جهت تکمیل با وساطت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورمان بازگردانده می‌شوند. به این ترتیب برای اولین بار با یک قدم بلند کشورمان به جمع صادرکنندگان مواد غنی‌شده هسته‌ای پیوست.

با پیوستن کشورمان به صادرکنندگان سوخت هسته‌ای تمام صنعت هسته‌ای کشورمان به تعریف جدیدی در تبیین هدف‌گذاری خود با تعاریف متعارف صنعتی و تجاری جهان دست یافت و به نوعی از یک عملیات دور که بر محور غنی‌سازی و انبار آن در داخل بود رهایی یافت. برای اولین بار پس از آغاز به کار سوخت هسته‌ای در ایران، فرآیند غنی‌سازی در ایران وجهه‌ای کاملا تجاری و صنعتی پیدا کرد. این در حالیست که تجارت مواد غنی‌شده سوخت هسته‌ای در دنیا تنها در انحصار کشورهایی به اندازه کف یک دست است. این اولین عملیات فروش مواد غنی‌شده سوخت هسته‌ای از سوی ایران در بازارهای بین‌المللی است.

در عملیات تکمیلی، همچنین به طور همزمان ایران توانست مجموعا در دو بخش ۲۰۰ تن کیک زرد از مرغوب‌ترین نوع آن در جهان از روسیه و قزاقستان وارد کند که بعد از آخرین واردات کیک زرد در قبل از انقلاب اسلامی از آفریقای جنوبی، اولین حجم واردات کیک زرد به کشورمان است. برای آنکه تصوری از حجم قابل ملاحظه ۲۰۰ تن واردات کیک زرد به کشور داشته باشید فقط باید در نظر بگیرید که کل میزان کیک زرد مصرف شده در فرآیند غنی‌سازی ایران از ابتدای آغاز غنی‌سازی تا امروز بالغ بر ۱۲۰ تن کیک زرد بوده است. از این رو با واردات این میزان کیک زرد، پیشبرد تمامی برنامه غنی‌سازی کشورمان تا سال‌های طولانی تضمین شده است. این عملیات در شرایطی اجرا شده است که واردات کیک زرد توسط ایران بر اساس قطعنامه‌های موجود شورای امنیت ممنوع است.

دست مریزاد به آقایان دکتر ظریف و دکتر صالحی که هدایت این عملیات پیچیده را بر عهده داشتند.

تبریک، تبریک به ملت ایران»

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.