stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
  • کد خبر : 21899
  • 09 دی 1394 - 10:01
5

فرشاد مومنی: ما فقط اسم قانون را داریم ولی به آن عمل نمی کنیم !

فرشاد مومنی: ما فقط اسم قانون را داریم ولی به آن عمل نمی کنیم !

در اقتصاد ایران ۵ کانون اصلی فساد داریم که همه این کانون ها در اختیار قوه مجریه است. دولت جدید هنوز نتوانسته بعد از گذشت دو سال میزان بدهی‌های قوه مجریه را به پیمانکاران مشخص کند و فقط به صورت برآوردی یک رقمی را اعلام می کنند که این به خاطر عدم شفافیت در دولت قبل در مورد هزینه کردها و مخارج بوده است.

قلم | qalamna.ir :

momeni1

قلم ، فرشاد مومنی با اشاره به صحبت‌های وزیر دادگستری مبنی بر حذف قانون اخذ سو پیشینه و گسترش دولت الکترونیک گفت: درست است که این کار مناسب است اما با این قبیل کارها نمی توان به صورت نظام مند با فساد مبارزه کرد و هنوز کانون‌های اصلی فساد در کشور در حال فعالیت هستند.

استاد دانشگاه علامه در خصوص قانون شفافیت اطلاعات گفت: ما فقط اسم قانون را داریم ولی به آن عمل نمی کنیم به طور مثال شما هیچ سندی را نمی توانید از میزان درآمدهای ارزی دولت پیدا کنید و هنوز خود دولت به این نتیجه نرسیده است که باید در همه حوزه های درآمد‌زا و مالی این قانون را اجرایی کند.

وی ادامه داد: در ایران ۵ کانون فساد داریم: درآمد نفتی، شیوه تخصیص سیستم بانکی، قوانین گمرکی، نحوه اجرا قوانین گمرکی و مناقصه دولتی.

مومنی گفت: درآمدهای نفتی، نحوه اجرای قوانین گمرکات و مناقصات دولتی از کانون‌های شکل‌گیری فساد در کشور بوده‌اند. برای نمونه گفته می‌شود که مبادلات کالا را براساس آنچه در گمرکات کشور خودمان و گمرک امارات ثبت شده است برای یک دوره ۱۰ ساله مورد بررسی قرار دادیم و با یک اختلاف ۴۰۰هزار میلیارد تومانی مواجه شدیم.

مطابق مطالعات صورت گرفته میزان مناقصه های دولتی در ۱۰ سال گذشته برابر با ۱۵ درصد GDP کشور بوده است همین نشان می دهد که چه ظرفیتهایی برای فساد در این حوزه وجود دارد.

وی در خصوص میزان بدهی دولت به پیمانکاران گفت: دولت جدید هنوز نتوانسته بعد از گذشت دو سال میزان بدهی‌های قوه مجریه را به پیمانکاران مشخص کند و فقط به صورت برآوردی یک رقمی را اعلام می کنند که این به خاطر عدم شفافیت در دولت قبل در مورد هزینه کردها و مخارج بوده است. اگر ما در دولت شفافیت سازی کنیم یعنی اینکه ۸۵ درصد GDPکشور شفاف شده است. / ایلنا

هشتگ: , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. با سلام
    حدود ۱۵ سال پیش در مرکز تحقیقاتی که در آن اشتغال بکار داشتم ، رئیس مرکز و معاون بازرگانی و رئیس … چند قرارداد را با افراد و شرکتهایی خودی منعقد کردند که از ابتدا غلط و بنده و چند کارشناس دیگر هر چه اعتراض نمودیم کارساز نبود و چون تهدید شدیم ، دیگر دخالتی نکردیم. بر حسب اتفاق با کارمندی از وزارتخانه که آن مرکز زیرمجموعه اش بود آشنا و ایشان سمت حسابرسی مرکز را بعهده داشت ، موضوع را با ایشان در میان گذاردم و پس از مدتی متوجه شدم اتفاقی نیافتاد! رفتم از وی جویا شدم ، ایشان گفت رئیس کلمان در وزارتخانه گفت شما خطوط قرمزی دارید که نباید به آن خطوط نزدیک شوید و این قراردادهای اشتباه و غلط که پول بیت امال را هدر داده از آن جمله اند!
    جناب آقای مومنی ، وقتی افراد خودی را با رانت وارد حاکمیت می کنند و اجازه می دهند هر کاری دلشان خواست بکنند و حسابرسان و بازرسان همه تهدید میشوند و برایشان خطوط قرمز تعیین می کنند و گاها با رشوه و … دهانشان را می بندند بایدم کشور دچار فسادهای بسیار بسیار نجومی وحشتناک شود!

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.